Annons

Portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)

MBfoto

Avslutat medlemskap
Är inne på att bygga upp en portfolio för att kunna marknadsföra mig på ett proffsigare sätt för framtida ändamål, men för att nå vägen dit och få de bilder som man strävar efter, är det klokt att erbjuda sig gratis fotografering mot att de få använda bilderna "fritt", men att jag innehar rättigheterna till bilderna. Lite ta och ge utan att det ska kosta pengar för någon. Hoppas frågan är förstådd :).
 
Japp det är standard att göra så. Det kallas TFP när det gäller att fota modeller, ta in make up artister, stylister, hårfolk osv. Testing är ett äldre begrepp som är samma sak. Alla samlas och jobbar gratis för att skapa nåt tillräckligt fantastiskt att det leder till jobb.

Vill du jobba med fashion och beauty t.ex så som modellagenturerna inriktar sig på, om du vill jobba med dom bästa och hetaste modellerna så går du till en modellagentur eller flera med din portfolio och ber att få testfota deras new faces. Du behöver en rätt så hyfsad portfolio redan för att ens få göra det.

När du gjort det några gånger och om agenturen är nöjd med dig så kan du börja ta betalt för att fota deras new faces. Modellagenturen får bilder som gör att deras modell får jobb, att dom får betalt. Du får bilder i din portfolio som leder till jobb.

Sen finns det massa här på fotosidan som säger att man absolut aldrig ska jobba gratis. Det beror på vilken bransch och vilka ambitioner man har.
 
Japp det är standard att göra så. Det kallas TFP när det gäller att fota modeller, ta in make up artister, stylister, hårfolk osv. Testing är ett äldre begrepp som är samma sak. Alla samlas och jobbar gratis för att skapa nåt tillräckligt fantastiskt att det leder till jobb.

Vill du jobba med fashion och beauty t.ex så som modellagenturerna inriktar sig på, om du vill jobba med dom bästa och hetaste modellerna så går du till en modellagentur eller flera med din portfolio och ber att få testfota deras new faces. Du behöver en rätt så hyfsad portfolio redan för att ens få göra det.

När du gjort det några gånger och om agenturen är nöjd med dig så kan du börja ta betalt för att fota deras new faces. Modellagenturen får bilder som gör att deras modell får jobb, att dom får betalt. Du får bilder i din portfolio som leder till jobb.

Sen finns det massa här på fotosidan som säger att man absolut aldrig ska jobba gratis. Det beror på vilken bransch och vilka ambitioner man har.

Okej! Tack så mycket för svaret, jag skulle själv vilja jobba lite mer som sportfotograf och även börja plåta lite porträtt. Visst är fashion och beauty intressant, men eftersom jag bor i Östersund så är väl urvalet inte det största här precis ;-). Kollade för en stund sedan på din sida, dina bilder ser riktigt proffsiga ut! Måste ja få lov säga.
 
Okej! Tack så mycket för svaret, jag skulle själv vilja jobba lite mer som sportfotograf och även börja plåta lite porträtt. Visst är fashion och beauty intressant, men eftersom jag bor i Östersund så är väl urvalet inte det största här precis ;-). Kollade för en stund sedan på din sida, dina bilder ser riktigt proffsiga ut! Måste ja få lov säga.

Det tar ett bra tag att komma in i såna tuffa branscher. En annan grej är att jobba som assistent hos en duktig fotograf som gör precis det du själv skulle vilja göra i framtiden. Det är i princip slavlön men man får se det som utbildning.

Jag tror nog östersund är stort nog för att kunna hitta en hel del folk faktiskt.

Tack för komplimangen. Den typen av bilder jag lägger upp här är förresten _inte_ den typen av bilder som en modellagentur skulle acceptera, det faller mkt mer inom ramen för individuella kreativa uttryck.
 
För att förtydliga. För att använda din portfolio så måste du vara väldigt medveten om vad den du visar den för är ute efter. Som vi nämnde mina bilder, jag skulle inte visa en enda av dom för en modellagentur, utan isåfall om jag vill ha dom uppe placera dom under en kategori som jag kallar "personligt" eller liknande.

Oavsett hur bra dina bilder är så innebär det att visa bilder som inte faller inom det du söker att du inte förstår branschen på ett sätt. Och det är inte i alla fall fotografer du visar din portfolio för, det är modellbokare som bryr sig om hur hår och smink är gjort, hur modellen är framställd, trender osv i olika branscher. Man behöver ha koll på allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.