ANNONS
Annons

Portad med EOS 5D MKII

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo88

Aktiv medlem
Är det något som kommer hända i framtiden då den kan spela in HD film?

Vad räknas till film är det över 30 min är det film och under 30min film klip ellr?

Vad finns det för regel igentligtn för film och ljud tagning när man har fotopass? 5D MKII har ju inte ljud upptagning kan det ha något att göra med det? därför den inte har det?

Diskutera fritt och försök gärna reda ut vad det finns för skilda regler för fotografer och filmfotografer ang HD-filmning på systemkameror.

Är det något som kommer hända i framtiden då den kan spela in HD film?

Vad räknas till film är det över 30 min är det film och under 30min film klip ellr?

Vad finns det för regel igentligtn för film och ljud tagning när man har fotopass? 5D MKII har ju inte ljud upptagning kan det ha något att göra med det? därför den inte har det?

Diskutera fritt och försök gärna reda ut vad det finns för skilda regler för fotografer och filmfotografer ang HD-filmning på systemkameror.

5Dmk2 har visst ljudupptagning, både via inbyggd mikrofon och via separat ljudingång.

Jag tror ämnet är för färskt för att någon skall kunna ge ett riktigt svar, det blir nog mest gissningar. Det har diskuterats i mastodont tråden om 5Dmk2 men ingen kunde säga varken bu eller bä...

Självklart så kommer 5D MkII användare att bli portade ifrån ett flertal olika ställen där det inte är tillåtet med video/ljudupptagning. Gissningsvis så begränsar man omvändt istället att man gör en godkännande lista för pressfotografer så att man godtar D3, 1D, 1Ds och någon till. Är du pressfotograf så får du se till att ha "mainstream pro" prylar om du vill fota. Det är så med kameramobiler redan nu - alla mobiler som ser ut att kunna fota/filma är förbjudana.

På evenemang i dag så söker du ackreditering för stillbild eller TV. Ingen kollar exakt vad du har för prylar som regel.

Lägger du ut en film och bara har haft stillbildstillstånd har du brutit mot avtalet.

Arrangörerna har inte koll på kameror och därför är det enklare att göra så. Dessutom är det mer rätt i princip eftersom filmning för eget bruk knappast gör någon ekonomisk skada.

Tänker man efter, och arrangörerna verkligen är kinkiga på att det inte får ske någon videoupptagning, så kommer det nog vara rätt lätt att se vilka som fotar, och vilka som använder sig av kameran som en P&S och använder sig av liveview. Av mina år i fotodiket så har jag hittils inte sett någon som förutom en och annan hail mary användt sig av live-viewn.

Sen är det som Magnus påpekar, bryter du mot avtalen så åker man på en civiltvist. Du kan tex redan idag på både 1D och 1Ds spela in ljud, men jag har inte märkt något problem med ljudupptagningar spridda på pirate bay tagna från någon av dessa kameror.

/Björn

Korkat dock av tillverkarna att bygga in sådant i pro-prylar - oki på lite mer leksaks/hobby 5D, men till pro-grejorna som skall användas av proffs är det bara onödligt tycker jag iaf.

Vänta bara till första uppmärksammade fallet så blir det nog teknikförbud/försäkran eller andra hårdare avtalsregleringar. Det går visst stoppa teknik och missbrukas den så är det inte mer än rätt heller.

Sådana regler brukar stabilisera sig ganska fort, när mobilkamerorna kom så fick man lämna ifrån sig dem rätt ofta på premiärer av filmer och liknande, nu är det sällan som någon bryr sig.

Som någon annan sa så handlar det till stor del om vilka rättigheter du har som fotograf. Har du bara rätt att ta stillbilder så är det/blir det ditt problem om du inte följer det.

Korkat dock av tillverkarna att bygga in sådant i pro-prylar - oki på lite mer leksaks/hobby 5D, men till pro-grejorna som skall användas av proffs är det bara onödligt tycker jag iaf.

Som proffs förstår jag inte varför det är korkat.

Du kan fråga vilken tidning eller nyhetsbildbyrå som helst så lovar jag att de är glada över funktionen. Scanpix provade Nikon D90 men den höll inte måttet. De hoppas på video i Nikon D4.

http://www.kamerabild.se/artikel/tr...tar_for_pressfotografer_081202231313-715.html

Med video i kameran kan fotografen ta lite enkla videosnuttar till tidningens webb-TV. Och nyhetsbyrån kan snabbt får iväg något säljbart till TV och webb-TV. Redan idag kör en del pressfotografer med mobilfilmning för att snabbt kunna få iväg nyhetsbilder.

Även för naturfotografer kan jag se fördelar med filmfunktionen.

Här har jag testat att filma medf 5D:
http://www.kamerabild.se/bloggar/magnus_froderberg_31.html

Vänta bara till första uppmärksammade fallet så blir det nog teknikförbud/försäkran eller andra hårdare avtalsregleringar. Det går visst stoppa teknik och missbrukas den så är det inte mer än rätt heller.

Dom kommer säkert att kräva att alla ska använda analoga kameor för säkehets skull. ;)

Tja..

Om nån anklagar dig för att vara filmfotograf bara för att du har utrustningen, så får du väl svara med att anklaga dem för våldtäckt/prostitution med samma motivering :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar