Annons

Portabel lampa - Halogenstrålkastare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mkn.

Medlem
Hejsan,

Jag skulle behöva batteridrivna cykel-portabla lampor, inte blixtar, att använda som belysning för S/V och färgfoto. Helst så kraftfulla som möjligt. Fast jag är fattig studerande så någon proffslykta har jag inte råd med. Dessutom finns det väl inget batteridrivet sådant, och släpa på studiolampor och bilbatteri verkar lite jobbigt.

Därför fundrar jag på kraftigare halogen-"ficklampor" (strålkastare). De kan köpas för runt 300 kr har jag sett.

Men, då kommer förstås frågan om färgstick in i bilden... och om det går att kompensera med t.ex. färgad OH-film på strålkastaren eller annat på något snitsigt och billigt sätt? Och om man vill använda sig av färgat ljus, hur skall man tänka med tanke på färgkompensationen och så?

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Jag har tänkt att fota i blandljus, så att helt enkelt använda elljusfilm går nog inte, tyvärr. Och apropå film tar jag tacksamt emot tips på bra blandljusfilmer, både på finkorninga och på ljuskänsliga!

Tackar på förhand!
Micken

Svartvitt har ju inge problem med färgstick så det är bara vid färgfilm som det krävs nån bra lösning.

Du skriver att det är blandljus så nåt färgkorrigeringsfilter funkar inte heller.

Angående lampor så tror jag nog att bilbatteri är enda lösningen.

Clas Ohlson säljer 12 Vs lampor (se bild) för 130kr.
Sen finns det ju lysarmaturer som går på 12V men de ger inte så mycket ljus

Bilagor

• lampa.jpg
    lampa.jpg
    19.2 KB · Visningar: 994
Jag har sett porträttfotografen Albert Wiking använda batteridrivna halogenstrålkastare med bouncer vid fotografering av Christer Pettersson.

Har dett att dem finns att köpa hos den eminenta firman Kjell & Co http://www.kjell.com/

Magnus F gm L F

Tack för tipsen allihopa!

Jag var iväg på Clas Ohlsson och tittade på utbudet där. Hittade t.ex. halogenstrålkastaren 32-6128 som jag funderade kring från början. 32-3061 hittade jag nu på nätet och den verkar ju också intressant. Båda under "ficklampor".

Linus: Lampan som du föreslog går på bilbatteri. Hur fungerar det egentligen om man är utan bil? Alltså, hur kopplar man lampan till bilbatteri i så fall? Och kan man koppla "vanliga" strålkastare (220V) till bilbatteri? Skulle man kunna använda någonting i den här stilen: 42-5066, alltså typ byggbelysning, i det här fallet 500 W för 119 kr (istället för 100 W för ~500 kr).

Och så undrar jag varför du föreslog en glödlampa? Har glödlampor en färgtempratur som är mer lämpad än halogenlampor?

Angående det här med filter: Jag menade alltså om man kunde ha något slags färgat filter framför lampan, inte kameran..?

Men när vi ändå är inne på det, borde inte en hyfsad blandljusfilm klara av både dagsljus och halogenlampa? Eller är det för låg färgtempratur på halogenlampor för att det skall funka?

Leif och Fredrik: Tack för tipsen! Har tittat på dem och kollar runt om det finns något motsvarande i butik i Stockholm. Albert Wiking fotar väl mest (uteslutande?) svart/vitt förresten? Apropå mina funderingar kring färgstick när färgfilm alltså.

Tack och Mvh
Micken

Micken skrev:
Linus: Lampan som du föreslog går på bilbatteri. Hur fungerar det egentligen om man är utan bil?
Bilbatteri på cykelns pakethållare? Det kan gå med ett motorcykelbatteri som är lättare men det räcker inte särskilt länge. En lampa på 100 watt suger ur ett mc-batteri på 8 amperetimmar på en timme. Ett bilbatteri ligger ofta på 60-70 amperetimmar så då får du nästan tio gånger så lång driftstid.

Micken skrev:
kan man koppla "vanliga" strålkastare (220V) till bilbatteri?
Teoretiskt möjligt men väldigt dyrt. Det är inga problem att switcha upp 12 volt likspänning till 230 volt växel, men skall du driva en 500-wattslampa så behöver du ha ett aggregat som ger 2,2 ampere (på 230-voltssidan alltså, ur bilbatteriet kommer det säkert att suga 80 ampere om man räknar 40 för driften och dubblar det för att räkna med bortfallet i transformeringen). Såna aggregat är dyra.

Jim,

Tack för tipsen om bil- och mc-batterier.

Jag uttryckte mig visst lite otydligt.
När jag skrev "hur funkar det" menade jag hur man kopplar lampan till batteriet när man inte har en bil med eluttag. :)

Mvh
Micken

Det är bara att knipsa kabeln och skruva dit antingen två stora krokodilklämmor (som på startkablar) eller vanliga batterikabelskor. Finns på Ok eller hos Claes Ohlson.

Sinuslinus skrev:
Svartvitt har ju inge problem med färgstick så det är bara vid färgfilm som det krävs nån bra lösning.

Du skriver att det är blandljus så nåt färgkorrigeringsfilter funkar inte heller.

Angående lampor så tror jag nog att bilbatteri är enda lösningen.

Clas Ohlson säljer 12 Vs lampor (se bild) för 130kr.
Sen finns det ju lysarmaturer som går på 12V men de ger inte så mycket ljus

Den här "lampan" har jag i bilen men har aldrig provat att fotografera med den. Den är fantastiskt bra men har karaktären "fjärrljus" med en smal koncentrerad ljusstråle. Något allmänljus att tala om ger den inte alltså.men det går ju att åstadkomma med reflektor. Givetvis går den att driva med vilken 12-voltskälla som helst i stort sett - t. ex. batteripacken i en Nikon F5.....nänä, jag skämtar - men det blir ju inga långa stunder med vanliga AA-batterier/motsvarande.
Us (i Insjön, Clas o:s stamort på jorden...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar