Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Portabel blixt exv Quadra vs SB-800
- Trådstartare benganj
- Start datum
Min testkollega i Proffsfoto testade Ranger Quadra AS i höstas och gjorde lite enkla jämförelser med Canons 580 EX som inte så olik SB 800.
Man kan säga att skillnaden i utlysning (med standardreflektor) inte är så jättestor, men Quadran ger ett bredare och jämnare ljus och är framför allt otroligt mycket snabbare mellan blixtarna. Skall du jobba med snabba förlopp är den helt överlägsen en liten kamerablixt. Dessutom har den kortare brinntid vilket också underlättar om du skall fånga snabba rörelser.
Man kan säga att skillnaden i utlysning (med standardreflektor) inte är så jättestor, men Quadran ger ett bredare och jämnare ljus och är framför allt otroligt mycket snabbare mellan blixtarna. Skall du jobba med snabba förlopp är den helt överlägsen en liten kamerablixt. Dessutom har den kortare brinntid vilket också underlättar om du skall fånga snabba rörelser.
Men quadran är inte dundersnabb mellan blixtarna på full effekt.
Jämfört med en kamerablixt så ...
Men jämfört med större aggregat så håller jag med. Men de är ju å andra sidan inte lika smidiga.
Såg en video med någon som fotade brädåkare i 8 bilder/sek med ett stort Broncolor-aggregat - men de hade med sig ett elverk ut i backen.
nutte
Aktiv medlem
Hej, tror jag läste nånstans att Quadrorna ger 5x så mycket ljus som SB-800. Har båda och det är lättare att lysa upp helkropp eller helrum (lyste upp en lada igår) med quadrorna men det kanske går hjälpligt med SB-800 och iso 800 typ. Sen räcker ju batteriet till fler men det kan man ju fixa med batteripack, annars är det ju ett himla batteribytande o laddande med 4 st SB800 t ex men de är ju smidigare.. mvh/Kalle
tobias.e
Aktiv medlem
Inte riktigt de blixtar ni pratar om, men min Canon 580EX ger på full effekt en 1/8 av vad en profoto 600ws ger. Och Quadran är ju på 400ws (med ett huvud) så det som sades om 1/5 borde stämma rätt bra.
när det gäller batteripack på kamerablixtar bör man även vara uppmärksam på risken att överhetta dem om man avfyrar längre serier på hög effekt i rask takt.
när det gäller batteripack på kamerablixtar bör man även vara uppmärksam på risken att överhetta dem om man avfyrar längre serier på hög effekt i rask takt.