Annons

Pool för dokumentära bilder där även texten är viktig?

Produkter
(logga in för att koppla)

stoltz

Aktiv medlem
Jag skulle vilja starta en pool för dokumentära bilder/bildjournalistik med lite andra bedömningskriterier, tex kring bildens berättarvärde osv.

Dessutom så skulle bildtexterna vara en viktig del av bilden och kanske en del som också borde bedömas? Bildtexter är ju även en viktig del av bildjournalistiken och dokumentära bilder. På så vis får folk även en möjlighet att öva upp sin förmåga att använda text tillsammans med bilden.

Några andra exempel, förutom de jag tagit upp, på bedömningskriterier tages tacksamt emot.

Är det någon som är intresserad av en sådan pool?

Finns intresse - Så anmäler jag mitt intresse av att vara poolvärd (sålänge :) )
 
Ingen respons?


Jag skulle i alla fall vara intresserad av att läsa och titta i en sådan pool, även om jag själv antagligen inte skulle bidra. Finns det bara folk som har bilder att ladda upp tror jag det skulle bli mycket intressant.


/j.
 
Det finns en tidigare tråd med förslag om en sådan pool, det var väl inte något översvallande intresse då heller. Vi får väl se om det finns några fler intresserade nu eller om det är för smalt/svårt?

Sådana bilder bör ju inte heller passera "Nya bilder" - eller ivartfall inte kunna kommenteras där; de skall ju ses i sitt sammanhang?
 
Jaaaa, jag vill se såna bilder och läsa texter i egen pool:)

Men tyvärr kommer jag knappast kunna bidra själv. Det är inte min starka sida, men att läsa andras texter till bilder kanske är utvecklande även för en dummie inom området;)

Intressant är det helt klart.
 
clindh skrev:
Det finns en tidigare tråd med förslag om en sådan pool, det var väl inte något översvallande intresse då heller.

Sådana bilder bör ju inte heller passera "Nya bilder" - eller ivartfall inte kunna kommenteras där; de skall ju ses i sitt sammanhang?

Kör igång - Så får vi se om intresset hettar till! En lösning kan ju vara att skapa dokumentära teman för poolen, tex månadsvis.

Sen tycker jag nog att även dokumentära bilder kan passera igenom nya bilder - Då det även kan vara enskilda bilder med dokumentärt värde, det behöver ju nödvändigtvis inte vara ett helt reportage. Dock med andra bedömningskriterier som även tar samspelet mellan text och bild i beaktning.
 
jättebra idé. Ofta blir bilder bara platta när man tar dem ur sitt sammanhang. Dessutom är ju fotojournalistik hur intressant som hellst. att kunna dokumentera en händelse. Och det skulle vara fantastiskt att kunna få respons på vad man gör, men framför allt se lite hur andra jobbar. /Mari
 
Jag tycker detta skulle vara en bra idé. Men om jag själv skulle kunna bidra vet jag inte? Däremot kunde det vara lärorikt. Jag skulle också kunna tänka mig att man inte begränsar detta till enbart dokumentära/reportagebilder. Jag har några gånger skrivit lite längre texter eller dikter till en del bilder jag själv tagit och jag har även fått väldigt fina bildkommentarer till mina bilder som varit otroligt poetiska och som jag tycker höjt helhetsintrycket ganska mycket.
 
Kanske några exempel på ungefär hur du menar kanske behövs, Hans-Christian? Lägg gärna in en bild och text i detta forum för att illustrera.
 
Håller med!

lottae skrev:
Jaaaa, jag vill se såna bilder och läsa texter i egen pool:)

Men tyvärr kommer jag knappast kunna bidra själv. Det är inte min starka sida, men att läsa andras texter till bilder kanske är utvecklande även för en dummie inom området;)

Intressant är det helt klart.

Jag hållr med Lotta! Kunde inte sagt det bättre!
//A
 
Nu har jag lagt upp en bild med en ganska utförlig text som jag tycker är ett exempel på vad jag menar.

Här är bilden

Dessutom så är den bild som tas upp i tidigare inlägg ett utmärkt exempel.

Vad syftet med en specifik dokumentärpool är, från mitt perspektiv, att man även skall ha bedömningskriterier för textens utformning och koppling till bilden. Detta är ju inte helt ovanligt att ett sådant samspel finns och är av vikt. Specifika bedömningskriterier kring textens innehåll och utformning är något som skulle ingå i denna pool, förutom de kriterier som är kopplade till bilden.

Estitik är kanske inte det viktigaste i en dokumentär bild - Bildens och textens berättarvärde är kanske mer intressanta bedömningskriterier?

Jag återkommer igen när jag klurat lite kring fler bedömningskriterier.
 
Som sagt, för ett tag sen (straxt innan det här med pooler dök upp) så var ett liknande förslag uppe. Det blev väl inga stående ovationer direkt, även om trådens utslag blev tre mot två, till förslagets favör (fast Christers röst väger nog lite tyngre än våra :) ).

Hursomhelst, jag tycker fortfarande att det är ett bra förslag. Och jag skulle fortfarande se en funktion för detta. Och ja, i princip skulle utställningsalbumet enkelt kunna byggas om för att åstakomma detta (Om du inte förstår vad jag pratar om, kolla orginaltråden jag länkar till nedan). Jag skulle till och med lätt kunna se utställningsalbumen försvinna till favör för detta, men det är nog få som håller med mig :)

Nu är jag inte direkt någon skrivande fotograf, men det finns nog väldigt många här på fotosidan som även vill uttrycka sig i skriven text, blandat med bilder. Jag tror inte det är negativt!

Visst, "bilden ska stå i fokus", men jag köper inte det argumentet. Beskrivande text tar inte fokus från bilden, snarare tvärt om! Intressant beskrivande text får nog de flesta personer att titta mer ingående på bilderna.

Antingen skulle man (christer ;)) kunna bygga om utställningsalbumen så att man kan göra sin bildberättelse där, annars skulle det nog vara ganska enkelt att koda om artikelfunktionen så att artiklar kan länkas direkt till en användare, och altså inte synas bland vanliga artiklar.

Det finns många olika lösningar, men idén är enkel!

Det skulle även fungera att, som trådstartaren föreslog, ha en pool just för bild+text, där även testen kommenteras/betygsätts. Men då förlorar man möjligheten att ha flera bilder invävda i en löpande text.
 
Kan inte annat än hålla med Lotta m fl. En pool med bilder där bild och text samverkar och ger en större upplevelse än bilden och texten var för sig känns otroligt intressant. Hans-Christians exempel i länken ovan tycker jag var ett bra exempel på den typ av bilder som skulle kunna platsa i den här poolen.

Kanske man kunde kalla poolen för "Dokumentärt i ord och bild"?

Har själv inga bidrag att komma med, men älskar att se sådana bilder och att läsa texterna som hör till. Snälla Christer *bönar och ber* - fixa detta.
 
Lade in en ny bild i går och hade denna diskussuion i åtanke varför jag skrev en liten förklarande text till bilden.
Här kommer bild+text! Rubriken på bilden behöver ni inte bry er om, den är satt för att "matcha" albumet och övriga titlar i detsamma. Bilden i sig är kanske ointressant men ihop med texten kan det kanske bli en helhet som samverkar till det bättre?
 
En sån pool som Hans-Christian föreslår tycker jag låter toppen. Om jag skulle lägga upp bilder i den törs jag inte svara på, men jag skulle definitivt bokmärka den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.