Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polisfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

annelito

Aktiv medlem
"Fotar man poliser eller vaddå?" är det många som undrar...

När man jobbar som fotograf hos polisen får man oftast den frågan...och vad som krävs för att få jobb som en sådan. Jag ska väl försöka förklara vad ett sådant jobb går ut på:

För det första är utbildning inte något stort krav, i alla fall inte i mitt fall. Jag har gått en estetisk linje på folkhögskola efter gymnasiet (på gymnasiet läste jag inte en fotografisk linje) och sedan har jag gått en kvällskurs i studiecirkelform i mörkrumsarbete.

Jag har inte jobbat som fotograf tidigare, mer än lite frilansjobb åt någon tidning och några småprojekt. Inget som ger några "papper" på att man kan det här med foto.

Det viktiga är att man har någon slags grund bakom sig, att man något om hur en kamera fungerar. Och jag kan väl säga att jag kan ganska lite om det tekniska i fotograferandet. Det har aldrig intresserat mig, vilket jag ångrar idag, och försöker lärar mig i små etapper genom självstudier. (Fotosidan är ett bra ställe för att lära sig mer och ta sig vidare i kunskapen om det mesta om foto!).

Det man gör som fotograf hos polisen är bl a:

- Fotografering/videofilmning på brottsplatser (mord, brand, misshandel, alko-drog-brott, inbrott, barnporrbrott, listan kan göras hur lång som helst).

- Videofilmning/sköta tekniken vid barnförhör.

- Ateljéfotografering av stöldgods, narkotika, kläder, misshandelsskador, vapen, spår, m.m.

- Daktningar (=fotografering av busar samt att skriva upp signalement så som namn, personnummer, längd, hårfärg, ansiktsform, näsform, ögonfärg, tatueringar, ärr/operationer + ta deras fingeravtryck).

- Framkallning och kopiering av filmrullar som vi gör i vårt snabblabb (såna där 1-timmes-labb-maskiner=C-41-maskiner).

- Kopiering av videofilmer samt att printa ut bilder från ex.vis övervakningskameror.

- Arkivering av negativ + daktningsfoton.

- Framställa fotokonfrontationer.

- Klippa ihop videokonfrontationer (busar som filmats i vissa sekvenser klipps ihop och vittnet får titta på bandet och försöka peka ut den misstänkta).

- Personkonfrontationer (en "levande grupp" sätts ihop som liknar den misstänkte och ett vittne står i ett intilliggande rum med specialfönster och ska försöka peka ut den misstänkte medans personerna i gruppen går en viss sträcka i rummet).

- Rekonstruktioner (man gör ett manus och försöker med hjälp av statister och offer att göra ett händelseförlopp av brottet).

- Fotografering av personal för tjänstefoton/pass.

- Utdelning av batterier, film, VHS-band/Mini DV-band till olika avdelningar inom myndigheten.

- Fotografering vid tillställningar så som avtackningar, utdelningar, m.m.

- Scanning av negativ/foton/dokument.

- Digital bildbehandling (icke att förväxlas med manipulering! ;-).

- Flygfotografering (från helikopter när översiktsbilder behövs i en del brott, det händer rätt ofta faktiskt...).

- Dokumentation vid obduktioner, fotografering, ta fingeravtryck på liket, hårprover, nagelskrap.


Man träffar rätt många "busar" eftersom man fotograferar de flesta misstänkta eller deras skador. Så det gäller att man kan "ta folk" men man behöver inte vara extremt socialt kompetent! ;)

Det gäller att ha ett psyke som klarar av att se lik, misär, tragedier, blod. Och jag lovar att man får en helt ny bild av vad som pågår i samhället när man har det jobb man har. Innan var man ganska ovetandes. Vilket var skönt på många sätt, men jag trivs med jobbet. Ingen dag är det andra lik och det är väldigt flexibelt.

Det jag saknar är ju att man inte kan använda sitt fotograferande på ett konstnärligt sätt. Inom polisen ska bilder visa verkligheten på ett korrekt sätt och man ska använda måttskala osv. Det är rakt på sak!
Så visst saknar man det där kreativa skapandet, men man får försöka ägna sig åt det på fritiden istället.

Tjaa, det finns säkert massor mer att skriva om här, men det här är väl i stort sett det hela. Kanske har jag glömt något viktigt, men jag återkommer i så fall.
Det blev fasligt långt i alla fall...

Sen går det bra att ställa frågor så klart! ;)
 
Bara en fråga, hur blir man polisfotograf?
Jag menar, vem ska man kontakta, osv?
 
Hur?

Bara en fråga, hur blir man polisfotograf?

----------------

För mig var det så att jag var arbetslös...

Chefen för Tekniska roteln ringde upp mig och frågade om jag kunde komma på en intervju...bara så där! Jag hade ingen aning om att dom ens sökte någon. Det här var ett vikariat. Som numera är fast anställning.

Chefen hade hittat mitt namn på arbetsförmedlingen ihop med några fler namn och jag och en till kallades till intervju. Jag fick jobbet.

Annars vet jag inte om det är så där jätte stor efterfrågan/omsättning på just polisfotografer...oftast söker man internt efter någon, i första hand. Hittar man ingen då, så går man utanför myndigheten.

Jag har väl inte några direkta tips, men att ringa till olika rotlar och höra sig för kan ju vara en idé. Man kan ju alltid börja som praktikant och är man framåt och tar för sig så kanske man kan få in en fot den vägen.

Hos oss har vi en praktikant som stannat hos oss i 1½ år och som numera är vikarie. Så visst finns det möjligheter att komma in. Det gäller att stå på sig och ändå ha en viss ödmjukhet, att vara en som "vet allt om allt" tror jag inte blir så populär. Sen ska man ha en gnutta tur och timing oxå!

Hoppas det var svar på din fråga...

Lycka till!
 
Det ökända bananskalet verkar ha lett dig in i ett intressant och spännande arbetsliv.

Kul att läsa ditt inlägg.

Tackar så mycket!
 
Men måste man göra allt som du radade upp i listan eller kan man så att säga "specialisera" sig på en del av områdena? Verkar intressant.
 
Men måste man göra allt som du radade upp i listan eller kan man så att säga "specialisera" sig på en del av områdena?

------------------

Ja, man gör allt det jag har raddat upp! Det är dom arbetsuppgifter man har som fotograf. Eller så är det där jag jobbar. Sen beror det nog på hur många fotografer en rotel har, om dom så att säga har folk till att utföra olika saker. Då kan man nog specialisera sig lite mer eftersom man ju blir bättre på det som intresserar en.
 
annelito skrev:
[B...För det första är utbildning inte något stort krav, i alla fall inte i mitt fall. Jag har gått en estetisk linje på folkhögskola efter gymnasiet (på gymnasiet läste jag inte en fotografisk linje) och sedan har jag gått en kvällskurs i studiecirkelform i mörkrumsarbete...[/B]

Mycket bra inlägg, roligt att du ville dela med dig av ditt arbete.

Intressant att du inte har någon fotografisk utbildning, annars brukar det vara vanligt med krav på högskoleutbildning inom fotografi för den typen av jobb. Exempelvis ett museum brukar ha det som krav.

Hur är det förresten med polisernas fotografiska utbildning? En gång i tiden lärde sig alla poliser grunderna i fotografi så de kunde göra enklare dokumentationer och spaningsjobb.

Hur är det med dina resurser? Har ni eget labb, fotograferar du digitalt?

Såg du förresten (den ganska usla) serien CSI Miami i fredags? Där de plockade fram en knivskarp detaljförstoring av ett märke på en jacka, taget av en kamera i en uttagsautomat!
Zoom, pixel, pixel, Zoom, pixel, pixel och vips, knivskarp detaljförstoring.
Jag skrattade högt, till och med min fru skrattade. Och hon är ganska ointresserad av bildteknik.

Tänk om Photoshop hade en sådan interpoleringsteknik.
 
svar till Mikael P

----------------------

Mycket bra inlägg, roligt att du ville dela med dig av ditt arbete.

Tack. Roligt att det uppskattades. Tänkte att det verkar vara många som undrar vad och hur man jobbar. Så det var liksom lika bra att göra en tråd i forumet.


Intressant att du inte har någon fotografisk utbildning, annars brukar det vara vanligt med krav på högskoleutbildning inom fotografi för den typen av jobb. Exempelvis ett museum brukar ha det som krav.

Ja, jag tyckte oxå att det var lite märkligt att man inte ställer högre krav. Men när jag insåg vilken typ av fotografering det rör sig om för det mesta så förstod jag. Huvudsaken är att man kan något om foto...verkade vara mottot när jag kom på intervju.


Hur är det förresten med polisernas fotografiska utbildning? En gång i tiden lärde sig alla poliser grunderna i fotografi så de kunde göra enklare dokumentationer och spaningsjobb.

Jag vet inte hur pass mycket dom lär sig på Polishögskolan om foto, men det verkar inte vara mkt inte...med tanke på vilken nivå dom verkar ligga på när dom väl kommer till oss...dom flesta vet knappt hur man sätter i en filmrulle i en kompaktkamera, än mindre att man kan prova att byta ut batteriet om kameran slutat fungera. Så nivån är väldigt låg och frågan är då om det öht förekommer någon utbildning inom foto på PHS? Men kanske är poliserna för ointresserade av att lära sig att dom inte hänger med så mkt. "Det där får andra sköta". Typ.
Men visst tar poliserna mycket bilder själva. Första patrull på plats dokumenterar, antingen med stillbilder eller rörliga bilder. Men kvaliteten är tyvärr oacceptabel i de flesta fall. Dom glömmer att stänga av videokameran och har linsskyddet på och när dom väl ska filma så rör dom kameran alldeles för snabbt så man blir åksjuk när man tittar på det som spelats in. Eller så tänker dom inte på att det dom säger fastnar på filmen...kan bli lite pinsamt i vissa lägen om allvarliga brott filmas...och då får man helt enkelt skippa att ta med ljudet när man för över filmen till ett VHS-band t ex...

Men helt klart behövs det mer kunskap inom polisen i hur det fungerar med foto och video. För att få acceptabel dokumentation av brottsplatser. Spaningsgruppen t ex skulle verkligen behöva lära sig mer, där kör man alldeles för ofta med autofokus när man ligger bland buskar och snår och det enda videokameran siktar in sig på skarpt, är just buskar och grenar, istället för det som ligger ännu längre bort. Eller när dom filmar genom bilrutor med autofokus, då blir det lätt fönsterrutan som blir skarp och dom zoomar fram och tillbaka för att försöka få skärpa på rätt ställe. Men det går inte riktigt in, vad det är som gör att skärpan inte blir rätt...



Hur är det med dina resurser? Har ni eget labb, fotograferar du digitalt?

Vi har eget labb, framkallning och kopiering av 10x15-bilder, 15x20-bilder och passfoton klarar våran maskin. Daktningsfoton (de på busarna med den berömda skylten) skickas till Sthlm för framkallning och kopiering eftersom det är ett annat format.

Vi använder oss av digitala kameror oxå. Inte i grova brott då man ännu inte fått direktiv än om hur digitala bilder ska arkiveras. Man vet ju inte hur länge en cd-skiva håller idag. Så vi har inte fått några direktiv från RPS (Rikspolissstyrelsen) än om hur vi gör med digitala bilder. Men vi fotar en del digitalt, ja. Enkla typer av bilder, som t ex tårgassprayburkar, såna enklare fotojobb. Som inte har så hög "straffskala". Vid ett mord skulle vi aldrig använda oss av digitalt. Även om vissa andra rotlar gör det. Men än känner vi oss lite för osäkra. Vi använder oss av Photoshop när vi beskär och ändrar kontraster/ljus osv.



Såg du förresten (den ganska usla) serien CSI Miami i fredags? Där de plockade fram en knivskarp detaljförstoring av ett märke på en jacka, taget av en kamera i en uttagsautomat!
Zoom, pixel, pixel, Zoom, pixel, pixel och vips, knivskarp detaljförstoring.
Jag skrattade högt, till och med min fru skrattade. Och hon är ganska ointresserad av bildteknik.

Jag har inte sett ett enda avsnitt av CSI. Men jag har hört att många har sagt att det är närmast verkligheten en serie kommit, hittills. Sen låter ju det där du beskrev som en skrattretande scen! :)
Men man blir helt klart arbetsskadad. Man ser allt som görs fel och som bara inte kan stämma med verkligheten när man tittar på när kriminaltekniker arbetar i filmer. Det blir som en slags manisk grej, att man letar efter felen istället för att koncentrera sig på handlingen, osv. Men jag antar att dessa serier är mest gjorda för "vanligt folk" som inte är ett dugg insatta i varken kriminalteknik eller fotografering...vi andra får väl sitta och småle istället och "ojja" oss.



Tänk om Photoshop hade en sådan interpoleringsteknik.

Ja tänk om...vem vet...vi kanske kommer dit någon gång! ;-)

/Anne
 
Re: Re: Polisfotograf

mipert skrev:
Hur är det förresten med polisernas fotografiska utbildning? En gång i tiden lärde sig alla poliser grunderna i fotografi så de kunde göra enklare dokumentationer och spaningsjobb.
Här i Värmland så har precis jobbet som "polisfotograf" försvunnit, förmodligen pga en bristande ekonomi. "Fotfolket" får numera grudläggande utbildning av personal ur tekniska roteln med digitalkamera och grundläggande bildhantering i Photoshop. Dom stora tunga brotten sköts numera helt och hållet av poliser från tekniska.

Om jag inte helt missminner mig så kör dom uteslutande digitalt nu när det gäller brott. Tidigare (ett år sedan) så sköttes delar av spårfotografin med Hbl och egen framkallning men sedan någon månad så är mörkrummet "sanerat" på allt vad framkallning heter.

/A - som har en far på tekniska roteln i Karlstad
 
Om jag inte helt missminner mig så kör dom uteslutande digitalt nu när det gäller brott.

--------------------

Ja, det stämmer bra det. Karlstad kör uteslutande digitalt numera! Även grova brott. Vilket vi inte förstår hur dom vågar...

Medans några distrikt inte kör digitalt över huvudtaget. Pga att inga direktiv om arkivering dykt upp än.
Vi får vänta och se...
 
hur passs bra är den interna utbildningen?

om man som du beskriver inte har någon fotoutbildning och ändå får jobbet måste man väl utbildas inom polis eller?
 
hur passs bra är den interna utbildningen?

----------------------------

det finns ingen intern utbildning.
det är ett så pass speciellt yrke att det man ska göra lär man sig medans man jobbar. finns inga utbildningar inom kriminalfoto, inte i sverige iaf.

och jag kan väl säga att i och med att jag fått min grund i foto på fhsk (jag borde ha förtydligat mig lite mer ang. vad som ingick i den estetiska linjen, vi fick grunderna i foto) och efter det har jag på eget bevåg och intresse lärt mig mer. jag kan ju hantera en kamera (japp!) och jag "ser" bilder och jag kan mörkrumsteknik (även om vi inte sysslar med det i yrket), och det räcker för att komma in i kriminalfotograferingen. man lär sig hela tiden mer i yrket, så klart.
 
Jag har vart polisfotograf EN gång.. Jag var och fotade en trafikolycka av en tillfällighet då jag fick frågan om jag kunde avvara en film.. Jag tog en rulle som jag gav till polismannen! Undrar än idag vad de användes till!
 
Undrar än idag vad de användes till!

--------------------------------

Den användes säkert i utredningen och finns nog i ett protokoll arkiverat. Du kan säkert ringa och be om en kopia då den är offentlig handling, om den inte belagts med "special-sekretess".
 
Ok, men börjar man som medhjälpare eller är det pang på direkt, jag menar du fick väl hjälp med lite saker från början, typ videofilmningen m.m.

--------------------------

Pang på direkt! Så var det för mig, givetvis hade jag en fotograf vid min sida (eftersom vi var/(är två fotografer på roteln) som visade mig allt det där jag skulle lära mig...och det var en hel del kan jag säga.

Idag tänker jag inte på hur mkt det är man ska veta och kunna, det sitter i ryggmärgen. Men man kan ju alltid fråga och det finns ju hjälpsamma kollegor som ställer upp.

Sen är det bra att man kan låna hem utrustning och lära sig hemma, testa och experimentera. Det är så man lär sig, prova, prova, prova. Gör misstag och lär av dom. Och man är ju inte fullärd på något sätt för att man kan utföra de flesta arbetsuppgifter, man ställs ju hela tiden inför nya saker eftersom brottslighet verkligen varierar från fall till fall. Inget är det andra likt.
 
annelito skrev:
Pang på direkt! Så var det för mig, givetvis hade jag en fotograf vid min sida (eftersom vi var/(är två fotografer på roteln) som visade mig allt det där jag skulle lära mig...och det var en hel del kan jag säga.

Det lät bra, skulle vara roligt att prova på.
 
Vad är det för utrustning du får använda?

---------------------------

Det vi använder oss av är:

stillbildskameror (analoga och digitala - canon i de flesta fall)
videokameror (digitala - sony)
mini-färg-labb-maskiner (som 1-timmes-butikerna har - noritsu)
datautrustning för bildbehandling eller videoprintning

sen har vi kvar hasselbladskameror sedan tidigare som man kan använda privat för att hålla igång utrustningen. det finns sv/vi-labb som man kan använda men just nu är det lite belamrat för annan kriminalteknisk utrustning.

tjaa, det är väl det. vet inte om du fick svar på din fråga, men om du vill ha en mer specifik beskrivning så får du hojta till.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar