ANNONS
Annons

Polisens hastighetskameror...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarod

Aktiv medlem
Har hört att dom ska va hyffsat dyra (runt 200k). Vad är det för grejjer som sitter i skåpen? Jag har inte hittat nån info om det nånstans.

Funkar dom i mörker? Tar dom lika "bra" kort på fortköraren då?
 
Iaf. där jag bor är det digitala Nikonsystemare med en fet blixt (där har du svaret på mörkerfrågan). Sen tillkommer ju radarutrustningen som inte heller lär vara billig.

Men kom inte på några roliga idéer om att skaffa dig en ny kamera nu... ;-)
 
LeadHead skrev:
Men kom inte på några roliga idéer om att skaffa dig en ny kamera nu... ;-)
Några var det ju som gjorde det för några år sedan... andra nöjde sig med att såga ned grunkan eller spraya färg på glaset framför kameran...
 
Men om dom tar på natten... Är det inte nån IR-blixt eller nåt? Vore ju korkat att blända motorister med en vanlig blixt?

Och OM det nu är så att dom tar även på natten - hur lång tid tror ni det tar innan jag får hem brev i brevlådan att jag blivit av med körkortet?

;-)
 
Jag tror inte att blixten rent praktiskt är mycket värre än en mötande bil vad gäller bländningen.

Drar de in körkortet baserat på hastighetskamerorna förresten? Jag har för mig att det inte går högre än böter...?
 
Blixtens ljus innebr inget säkerhetsproblem för trafiken. Varaktigheten är såpass kort.

Jag har riggat en slavblixt på bilen som lyser upp vindrutan innefrån vilket ger en mjölkaktig bild av framrutan, när den träffas av blixtljus från främmande blixtar.

Jag arbetar även med en konstruktion som ska belysa den främre nummerplåten med intensivt blixtljus från en eller flera slavblixtar. Detta bör leda till att nummerplåten ger higscore i kaeran oavsett om det är svarta siffror eller det vita som belyses. Sannolikt kommer en lag som gör att reflexfärg inte får sprutas på nummerplåten. Här belyses istället nummerplåten, vilket inte är att förändra nummerplåten.
 
RolandM skrev:
Blixtens ljus innebr inget säkerhetsproblem för trafiken. Varaktigheten är såpass kort.

Jag har riggat en slavblixt på bilen som lyser upp vindrutan innefrån vilket ger en mjölkaktig bild av framrutan, när den träffas av blixtljus från främmande blixtar.

Jag arbetar även med en konstruktion som ska belysa den främre nummerplåten med intensivt blixtljus från en eller flera slavblixtar. Detta bör leda till att nummerplåten ger higscore i kaeran oavsett om det är svarta siffror eller det vita som belyses. Sannolikt kommer en lag som gör att reflexfärg inte får sprutas på nummerplåten. Här belyses istället nummerplåten, vilket inte är att förändra nummerplåten.

Hehe, fotosidan goes flashback.
 
Roland, hur vore det att hålla sig till hastighetsbegränsningarna istället så slipper du allt besvär...
 
Oskar, vad är då anledningen att ha en bil? med dom hastighetsgränser som finns idag kan man ju fan springa ifrån bilarna.

Roland fortsätt att köra för fort! fast det räcker att du gör dig oidentifierbar, dom kan inte skicka böter om dom inte vet vem som kör bilen:p

//Mvh Viktor
 
En slavblixt på instrumentbrädan är genialt! Nu e bara frågan hur jag ska lyckas få upp den gamla Volvon i så hög fart att jag blir intressant att fota!?
 
Själv har jag aldrig så bråttom någonstans...Det är inte värt det...Och jag har inte min bil för att köra fort utan för att transportera mig själv från A till B.

Oskar (blivande "en av dom")
 
ganska skrev:
Roland fortsätt att köra för fort! fast det räcker att du gör dig oidentifierbar, dom kan inte skicka böter om dom inte vet vem som kör bilen:p

//Mvh Viktor

Har jag påstått att jag bryter hastighetsbestämmelserna som är uppsatta. Jag skulle gärna se en sänkning av hastigheterna för att bättre motsvara människans förmåga att köra bil.

Tänk om bile blev uppfunnen i dag och den skulle marknadsföras med argument, som att den bara dödar 600 personer per år och invalidserar ett önnu större antal per år. Att bilen får framföras av en förare som klarat ett enkelt prov efter några timmar utbildning och sedan fritt kunna köra fordonet på eget ansvar bland andra fordon och på platser där det förekommer mötande, korsande trafik, samt människor som fritt rör sig i trafiksystemet.

Jag skulle då inte kunna godkänna att bilen kommer att få användas. När bilen kom ut på marknaen för en sådär hundra år sedan var inte hastigheterna något problem, snarare vägnätet och den tekniska förmågan att få upp den i annat än den fart som en häst kan löpa under längre tid.

Nästa chock blir när bilens drivmedel ska gdkännas, att den kan köras på bensin placerat i en tanki bilen. Bilen kan tänkas av vem som helst helt utan krav på utbildning från tankar placerade i ett bostadsområde. Bensin är en högexplosiv vara. Jag skulle inte godkänna ett sådant system i dag.

Genom att vara rädda om förmånen som de skyldigheter vi har i samband med all fordonstrafik kan vi behålla möjligheten att oss själva transpotrera när vi så önskar.
 
Så varför riggar du bilen för att komma undan kamerorna?

Fotonörd all the way med litet att göra? Imponera på kamraterna? ;-)

Iofs. kan man kanske även som normalt laglig förare vilja gardera sig mot lag (SFS 0000:02) om alltings djävlighet som ger att den gången man i ren tankspriddhet bommar en sänkningsskylt och kör förbi ett skåp, då kommer det att sitta en kamera just där, just då... :-D
 
Rätt använd är farthållare en välsignelse, bra för att begränsa bränsleförbrukningen också.

Egentligen vore det ännu trevligare om kameror vakade över avstånden mellan bilar. Var passagerare med en rätt orutinerad förare för några dagar sedan. Som konsekvent lade sig bakom framförvarande bil och sedan pumpade ut fem liter spolarvätska på en tiomilaresa. Grrr, då sade jag min mening också.

Egentligen borde man ha en blixt i bakrutan som automatiskt aktiverades när någon drummel kör för nära.
 
Ett lätt tryck på bromspedalen så att bromsljuset tänds brukar funka hyfsat också.

Om man har torkare på bakrutan en vacker dag kan man ju vinka också... ;-)
 
Jag brukar dra lite lätt i handbromsen alternativt motorbromsa lite så inte bromsljusen tänds. Då kan man "skrämmas" lite mer.

Gjorde det på en ganska ung kille nyligen som var mer intresserad av sin flickvän i passagerarsätet än av att köra bil.

Väntade lite tills jag såg att han vände sig mot henne, då passade jag på att minska ner avståndet mellan honom och mig lite mer än vad han redan gjort.

Kul att se hans reaktion när han sedan tittade upp igen.

Dock är ju inte detta att rekomendera i högre hastigheter, vi var på 50-väg och det var fint väder så jag hade full koll åt både honom och mig.

Och nej det fanns varken mötande trafik eller bilar bakom så det var ingen risk för någon olycka.
 
Det är bara att gå åt sidan o släppa förbi... fast jag behöver inte längre, för jag kör Volvo. Mitt i vägen, det går utmärkt att blockera t o m två filer.

80 km/h, fortare behöver ingen köra. Har de mer bråttom får de ta flyget!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar