Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polis & Tull

Produkter
(logga in för att koppla)

emacla

Ny medlem
Vad ska jag göra om min utrustning på en resa mot förmodan skulle bli beslagtagen av tull eller polis?

emacla skrev:
Vad ska jag göra om min utrustning på en resa mot förmodan skulle bli beslagtagen av tull eller polis?

Tullare kan man vanligen hantera med rätt dokumentation. Se till att ta reda på ifall det finns importrestriktioner dit du kommer att åka. Se framförallt till att skaffa papper på allt då reser IN, så du kan visa att det är dina grejor då du reser UT. Å andra sidan kan man då hamna i mudder om man blivit av med grejor - då måste man ha papper på det också.

Om polisen beslagtar dina grejor har du förmodligen överträtt någon fotobestämmelse eller är misstänkt för detta. Alla poliser följer heller inte alla bestämmelser på helt rätt sätt (inte ens i Sverige...) men de är sas alltid poliser, så man får ta det lugnt och inte hetsa upp sig. Man skall begära noggrant kvitto på allt som beslagtas, och man skall alltid be att få tala med cheferna om det. Men det finns naturligtvis också länder där man inte kan lita på myndigheterna och ett "situationsanpassat uppträdande" kan vara ett bättre recept.

Vart skall du åka?

Att resa med en normal amatörutrustning utomlands är inga problem. Du behöver inte tänka på att ha några dokument. Jag har rest cirka 100 dagar om året till en mängd länder under 30 års tid. Jag har ofta en kamera med mig och har aldrig haft några problem,
Det finns naturligtvis länder där man kan få problem. Iran, Burma m.fl. men där kan man ju få problem också utan kamera och är knappast dit turister åker.
Sedan skall man förstås respektera de fotoförbud som finns.
Glöm inte att utlänningar inte var tillåtna på en mängd platser i Sverige bara för några år sedan och att det var skyltar med fotoförbud.
Det gäller t.ex. Göteborgs södra skärgård som Donsö.

Min familj ska resa till Cypern. Och vi bor ju på ett turistområde, så det tror jag inte blir några problem. Utan jag var mest nyfiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar