Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polis tog fotografs kamera och raderade bilder - Oslo

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det bara är bilder på sig själv han tagit bort så håller jag med om att det är fullständigt oacceptabelt uppförande. Jag uppfattade inte texten likadant.

"– Han opptrådte aggressivt og ga seg til å slette fotografier som åpenbart var av ham selv på stedet, forklarer VG-redaktøren.
Han har ikke oversikt over hvor mange fotografier som ble slettet fra billedkortet i kameraet."

I den andra meningen står det att man inte vet hur många bilder som tagits bort. Jag tolkade det, kanske felaktigt, som att även andra bilder tagits bort. Jag kan ha uppfattat fel.

/Peter

Om det bara är bilder på sig själv han tagit bort så håller jag med om att det är fullständigt oacceptabelt uppförande. Jag uppfattade inte texten likadant.

"– Han opptrådte aggressivt og ga seg til å slette fotografier som åpenbart var av ham selv på stedet, forklarer VG-redaktøren.
Han har ikke oversikt over hvor mange fotografier som ble slettet fra billedkortet i kameraet."

I den andra meningen står det att man inte vet hur många bilder som tagits bort. Jag tolkade det, kanske felaktigt, som att även andra bilder tagits bort. Jag kan ha uppfattat fel.

/Peter
Jag tolkar det som att syftet var ham selv, d.v.s. honom själv och att chefredaktören inte vet hur många bilder som strök med.

Jag är helt med på att pressen ska får göra sitt jobb men hur närgångna vill vi att de ska vara i sådana här fall. Jag vet ju inte vilka bilder de försökte ta, om det var bilder på offret eller något annat. Med detta sagt så jag har alltså lite svårt för att bara klanka ner på en part i just denna händelse.
(Nu utgår jag från att Norge har liknande lagar som Sverige när det gäller fotografering på offentlig plats).

Det kan aldrig vara acceptabelt att en polis inte följer lagen.

Varför spelar det roll om polisen bara raderade vissa bilder eller raderade alla bilder?

Att slå poliser är en synnerligen dålig idé, även om de råkar göra fel ...

Jag håller i princip med, men var går gränsen?
Om du blir stoppad av polisen och dom slår sönder din bil eller börjar misshandla dig, gör du någonting då?
Om en polis tog min kamera och började radera bilder så skulle jag uppfatta det som en aggressiv handling. Men hur jag skulle reagera vet jag inte i förväg.
Men skulle jag bli stoppad och misshandlad så skulle jag slå tillbaka, även om det kanske är en dålig idé.

Ja, det är en dålig idé. Det främsta, omedelbara, skälet är att du kommer att bli ännu mer misshandlad om du slår tillbaka och inte är fler än poliserna och bättre beväpnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar