Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polis tog fotografs kamera och raderade bilder - Oslo

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte exakt vad som hände, men skulle en polis ta min kamera och börja radera bilder.
Då skulle jag antagligen klå upp polisen ordentligt (om jag skulle klara av det).

Kan vara ett argument för två minneskort i kameran:) kollar man och raderar kan detta radera ett kort (varifrån bilderna visas) eller?

En incident för 11 år sen och nu hände det igen. Så länge det är människor innanför uniformen så tycker jag nog det finns annat att bråka om ifall det är 11 år mellan incidenterna.

Så länge minneskortet inte tas i beslag finns ju bilderna kvar även efter "radering". Men polisens agerande är ju inte OK med nordiska mått och lagar.

Kommer ihåg skylten utanför templet vid Grand Palace i Bangkok på 90-talet där det stod att det var förbjudet att fotografera i templet. På skylten hängde urslitna filmremsor som varnande exempel på vad munkarna skulle göra med din film om du försökte. "Man tar seden dit man kommer".

Händelsen Froderberg refererar till hände för 2 år sen.
Det den här tråden handlar om ägde rum ca 27 aug och tråden
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=172272
som utspelar sig i Karlstad är från ungefär samma datum.

Jag begränsade det till Norge eftersom händelsen inträffade där.....

I Sverige är finns det väl 2-3 kända fall de senaste 5-6 åren. Självklart obra, men sålänge cheferna inte tar dem i försvar är jag rätt ok med det. Jag hade hellre sett att de inte skjuter ihjäl autistiska 20åringar....

I Sverige är finns det väl 2-3 kända fall de senaste 5-6 åren. Självklart obra, men sålänge cheferna inte tar dem i försvar är jag rätt ok med det. Jag hade hellre sett att de inte skjuter ihjäl autistiska 20åringar....

Det där sista om autistiska 20åringar kunde du struntat i att ta med. Det är väl önskvärt att ingen skall behöva bli skuten av polisen. Autistisk eller inte.
Biffen

Ja, man kanske ska vara tacksam att inte bli skjuten när man fotar.

Så länge minneskortet inte tas i beslag finns ju bilderna kvar även efter "radering". Men polisens agerande är ju inte OK med nordiska mått och lagar.

Kommer ihåg skylten utanför templet vid Grand Palace i Bangkok på 90-talet där det stod att det var förbjudet att fotografera i templet. På skylten hängde urslitna filmremsor som varnande exempel på vad munkarna skulle göra med din film om du försökte. "Man tar seden dit man kommer".

Gör de liknande med minneskort också? :)

Sedan håller jag med att man skall respektera lagen, och även de lokala ordningsregler som gäller på privata områden.

Självklart skall man respektera munkarna om det inte vill att man fotograferar i deras tempel.

Raderas andra minneskortet också så är det ju likadant problem. Bättre kanske att ha en molntjänst och kameran uppkopplad.

Jo, om man fotar i politiskt känsliga områden, och är ute efter att bevara dokumentation (tex. brott mot mänskliga rättigheter) så är det nog smartast att göra så om möjligt.

En incident för 11 år sen och nu hände det igen. Så länge det är människor innanför uniformen så tycker jag nog det finns annat att bråka om ifall det är 11 år mellan incidenterna.
En gång är en för mycket. Det är inte svårt för poliser att lära sig att det är tillåtet att fotografera på allmän plats. Jag tror bestämt att det är dags att höja inträdeskraven till polisutbildningen, och kanske att höja kvaliteten på utbildningen.

Raderas andra minneskortet också så är det ju likadant problem. Bättre kanske att ha en molntjänst och kameran uppkopplad.
En del kameror medger kryptering av bilderna. Då måste polisen eskalera ärendet till åklagare och domstol. Det vore nog bra om ett sådant fall inträffade så att polisen lär sig mer om det här.

Ja, av flera skäl. Dels blir man garanterad åtalad för våld mot tjänsteman och dels så uppträder poliser sällan ensamma.

Man bör uppträda lugnt och sakligt och inte bli upprörd. Man bör följa polisens uppmaningar om inte lugn och saklig argumentation hjälper. Man bör kräva (vänligt och artigt) att polisen identifierar sig så att man har ett namn för en eventuell anmälan senare.

Man kan dessutom ha en dold ljudinspelare igång. Det underlättar kanske om man vill gå vidare med ärendet.

jag måste erkänna att jag inte helt kan ställning för eller emot i just denna fråga. Jag tycker naturligtvis att pressfriheten är en av de viktigaste saker vi har men när jag läser artikeln på Aftenposten kan jag ändå på något sätt förstå reaktionen. Det står bl a

"– Da vårt team kom til stedet for å gjøre jobben sin, ble de ganske raskt konfrontert og skjelt ut av en rekke svært aggressive personer. Fotografen og journalisten følte seg utrygge og henvendte seg da til en politimann som var på stedet, for å be om assistanse til å roe gemyttene, sier sjefredaktøren.
Ifølge Steiro skal politimannen istedenfor å hjelpe VG-teamet, umiddelbart ha røsket til seg fotografens kamera."

Var journalisten och fotografen på något sätt identifierbara som pressfolk. Det står ju att de blev konfronterade av ett antal aggressiva människor. Människor vars (kanske) kamrat just skadats allvarligt. Är det inte lite av de diskussioner vi haft när folk har fotograferat med sina mobiler vid olyckor, utan att visa hänsyn. Tillfällen då vi kanske önskar att Polisen skulle hindra dem från att fotografera. Polisen kanske kände att han inte kunde agera annorlunda. Fast jag kan tycka att Polisen kunde ha försökt lösa det på ett annat sätt.

Jag är helt med på att pressen ska får göra sitt jobb men hur närgångna vill vi att de ska vara i sådana här fall. Jag vet ju inte vilka bilder de försökte ta, om det var bilder på offret eller något annat. Med detta sagt så jag har alltså lite svårt för att bara klanka ner på en part i just denna händelse.

/ Peter

jag måste erkänna att jag inte helt kan ställning för eller emot i just denna fråga. Jag tycker naturligtvis att pressfriheten är en av de viktigaste saker vi har men när jag läser artikeln på Aftenposten kan jag ändå på något sätt förstå reaktionen. Det står bl a

"– Da vårt team kom til stedet for å gjøre jobben sin, ble de ganske raskt konfrontert og skjelt ut av en rekke svært aggressive personer. Fotografen og journalisten følte seg utrygge og henvendte seg da til en politimann som var på stedet, for å be om assistanse til å roe gemyttene, sier sjefredaktøren.
Ifølge Steiro skal politimannen istedenfor å hjelpe VG-teamet, umiddelbart ha røsket til seg fotografens kamera."

Var journalisten och fotografen på något sätt identifierbara som pressfolk. Det står ju att de blev konfronterade av ett antal aggressiva människor. Människor vars (kanske) kamrat just skadats allvarligt. Är det inte lite av de diskussioner vi haft när folk har fotograferat med sina mobiler vid olyckor, utan att visa hänsyn. Tillfällen då vi kanske önskar att Polisen skulle hindra dem från att fotografera. Polisen kanske kände att han inte kunde agera annorlunda. Fast jag kan tycka att Polisen kunde ha försökt lösa det på ett annat sätt.

Jag är helt med på att pressen ska får göra sitt jobb men hur närgångna vill vi att de ska vara i sådana här fall. Jag vet ju inte vilka bilder de försökte ta, om det var bilder på offret eller något annat. Med detta sagt så jag har alltså lite svårt för att bara klanka ner på en part i just denna händelse.

/ Peter
Enligt länken raderade polisen bilder tagna på honom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar