Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
är ute efter ett polarisationsfilter till min D40, men det är en djungel därute!=P

hur vet jag vilket filter som är till just mitt objektiv? Har AF-S DX 18-55 mm :)

Vilket är prisvärt etc..Berätta :)

Ofta står det längst fram på ditt objektiv vilken "filterdiameter" det är. Nu kikade jag på en postorderfirma att det var (52mm).

Och du ska köpa ett Cirkulärt polarisationsfilter oavsett vad.

Däremot kan du välja märke efter plånbok, men förutom lite bättre optisk kvalitet får man en hårdare filterring i de dyrare skulle man kort kunna säga.
De billigare "kan" vid något enstaka tillfälle sitta lite onödigt hårt, när du ska ta bort ditt filter.

Kom ihåg att den snor en del ljus, och att den är onödig inomhus eller i konstljus kanske jag skulle säga. Solljuset är stökigast, så det är ute polfiltret gör magi.

( 52mm Cirkulärt Polarisationsfilter av valfitt märke ).
Själv använder jag bara B&H och Hoya, men det finns billigare som också är bra. Det får någon annan tipsa om, då jag inte använt annat.

justlikemarie skrev:
Hej!
är ute efter ett polarisationsfilter till min D40, men det är en djungel därute!=P

hur vet jag vilket filter som är till just mitt objektiv? Har AF-S DX 18-55 mm :)

Vilket är prisvärt etc..Berätta :)
Kolla priserna på Dörrs filter från Cyberphoto.se.
Jag har ett par sådana och är mycket nöjd med dem. Dessutom så gäller öppet köp på Dörrs filter!

Jo!
Ett litet tips till. Undvik att vrida filtret på full effekt om du kör i "vidvinkligaste"... förbaskat snyggt ord förresten. Du får en besvärlig himmel med vidvinkel och polfilter, då ena kanten kan vara ljus. Medans andra kanten kan ha en mustig blå färg. Men undviker du vidaste vinklarna så är det bara att smaska på med filtrering evter behag.

Kikade som hastigast på Cyberphoto, på ett filter av märket "Dörr" vilket fått någon slags "Toppklass" utmärkelse för någonting.

* Dörr 388:- Lät som ett bra pris.
* Hoya 327:-
* B+W 619:-
* Hoya Super 584:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar