Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Polfilter
- Trådstartare petervis
- Start datum
JimSlim
Avslutat medlemskap
Tjenare
Prova att alternativ exponera/ överxponera, kan hända att din kamera har en tendens att underexponera, vet ej vilken kamera du har men prova,det fnns en del kameror som har den nackdelen och du vet väl att man kan snurra på ringen längst fram på filtret va?
Det vet du säkert. "jag skrev ifall du ej visste", polfiltret ger ju mörkare himmel och gör det gröna färgerna mustigare och fylligare men du få Snurra på ringen för önskad effekt.
Ett tips om du plåtar med polfilter så kan du använda ett varmtonsfilter samtidigt eftersom polfiltret kan ge lite blå stick, det blir skitbra.Använder du diafilm? Isåfall är det säkrast att alternativ exponerar.
Men gör det när det är rätt ljus/solljus annanrs blir det skit.
Lycka till.
Mvh Jim Hujanen
Prova att alternativ exponera/ överxponera, kan hända att din kamera har en tendens att underexponera, vet ej vilken kamera du har men prova,det fnns en del kameror som har den nackdelen och du vet väl att man kan snurra på ringen längst fram på filtret va?
Det vet du säkert. "jag skrev ifall du ej visste", polfiltret ger ju mörkare himmel och gör det gröna färgerna mustigare och fylligare men du få Snurra på ringen för önskad effekt.
Ett tips om du plåtar med polfilter så kan du använda ett varmtonsfilter samtidigt eftersom polfiltret kan ge lite blå stick, det blir skitbra.Använder du diafilm? Isåfall är det säkrast att alternativ exponerar.
Men gör det när det är rätt ljus/solljus annanrs blir det skit.
Lycka till.
Mvh Jim Hujanen
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Eftersom jag är lat och inte orkar testa så passar jag på att fråga här istället:
Kan man använda motljusskydd och polfilter samtidigt? Min logik säger att det borde gå finfint men jag har lyckats få för mig att det ska innebära problem på något sätt...
Kan man använda motljusskydd och polfilter samtidigt? Min logik säger att det borde gå finfint men jag har lyckats få för mig att det ska innebära problem på något sätt...
gbjerne
Aktiv medlem
Visst kan du använda det samtidigt.
Men det är klart har du ett djupt motljus skydd kan det bli ganska petigt att köra ner fingrarna mot linsen för att kunna snurra på filtret.
Brukar bara använda den kombinationen på vidvinkeln där skyddet inte är så djupt samt det är lätt att få ströljus.
Men det är klart har du ett djupt motljus skydd kan det bli ganska petigt att köra ner fingrarna mot linsen för att kunna snurra på filtret.
Brukar bara använda den kombinationen på vidvinkeln där skyddet inte är så djupt samt det är lätt att få ströljus.
Bajonettfäst skydd eller gängat i filtergängan? Med bajonett är det såklart inga problem, med gänga får du nog vara beredd att testa om de korta brännvidderna går fria.LeadHead skrev:
Kan man använda motljusskydd och polfilter samtidigt?
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
I bajonetten såklart. Man kan ju alltid ställa in polfiltret först och sedan skruva på motljusskyddet... ;-)
Tänkte bara så inte motljusskyddet påverkade polarisationseffekten men så kom jag ju på att det hade med ljusets vågröreleriktning eller något liknande att göra...
Tänkte bara så inte motljusskyddet påverkade polarisationseffekten men så kom jag ju på att det hade med ljusets vågröreleriktning eller något liknande att göra...
petervis
Aktiv medlem
Re: Tjenare
Jimbo skrev:
Prova att alternativ exponera/ överxponera, kan hända att din kamera har en tendens att underexponera, vet ej vilken kamera du har men prova,det fnns en del kameror som har den nackdelen.....
Tack Jim! Kameran är en simpel Canon EOS 1V-HS...
den funkar fint......men jag borde nog i vissa lägen testa en alternativ-överexponering.......jag ska ta och skanna in den bilden som jag reagerade mest över att den på nedre delen blev väldigt under exponerat..(den blev svart)...i vilken vinkel till ljuset (solen) bör man stå för att få den bästa "blåhimmel"-EFFEKTEN....är det skillnad när solen står rakt upp mot om jag har den bakom mig?... finns det någon filtertillverkare som har en mer utförlig beskrivning av funktionen...?
acke
Avslutat medlemskap
Blåeffekten är starkast i alla riktningar som ligger 90 grader mot solriktningen. Dvs. om solen står i zenit så får du stark effekt vid horisonten i allar riktningar. Om du har solen bakom ryggen så får du knappt någon effekt alls.
Min erfarenhet är att en kameras exponeringinställning har inte så mycket med kamerans pris att göra. Så Jimbo kan ha rätt.
Min erfarenhet är att en kameras exponeringinställning har inte så mycket med kamerans pris att göra. Så Jimbo kan ha rätt.
Senast ändrad:
petervis
Aktiv medlem
....ang kameran får jag inga underexponerade bilder utan polfilter......så jag är hellre självkritisk och letar fel i mitt användande av kameran...... och det om att ha solen i ryggen och inte kunna få en kraftig blå-effekt var nåt nytt och lärorikt för mig ..... så tack till dig acke.... jag kan kort beskriva exemplet innan jag laddar upp bilden: det är en hamn. med vatten i närbild......båtar i centrum, hamnen fortsätter bakom båtarna och blå himmel längst upp....... vattnet närmast mig har då blivit svart....medan båtarna och blå himlen blivit rätt exponerade.........men jag börjar kanske själv att inse vad som har hänt........... mitt i bilden ligger en båt....som är helt vit.... och det är kanske där jag mätt in ljuset för hela bilden.........mmm dags att ta fram instruktionsboken hur kamerans evaluerande ljusmätning fungerar..... den ska ju mäta överhela bilden... och ta ett genomsnitt.... tack så länge....
JimSlim
Avslutat medlemskap
okej
En eos evhs, underexponerar ju knappast, bra kamera, men man ska alltid ändå alternativ exponera när man kör dia. speciellt om det är en "viktig" bild.
Bästa vinkeln är väl med solen bakom ryggen men även 90 grader höger/vänster ifrån solen sett framifrån. inte helt hundra på det där med 90 grader men bästa tipset är att prova sig fram, självlärning och att lära sig ifrån sina egna misstag för dig framåt i din fotografi, jag har läst det nånstans, "det där om 90 grader alltså".
Lycka till.
Mvh Jim
En eos evhs, underexponerar ju knappast, bra kamera, men man ska alltid ändå alternativ exponera när man kör dia. speciellt om det är en "viktig" bild.
Bästa vinkeln är väl med solen bakom ryggen men även 90 grader höger/vänster ifrån solen sett framifrån. inte helt hundra på det där med 90 grader men bästa tipset är att prova sig fram, självlärning och att lära sig ifrån sina egna misstag för dig framåt i din fotografi, jag har läst det nånstans, "det där om 90 grader alltså".
Lycka till.
Mvh Jim
Sinuslinus
Aktiv medlem
Är det inte så att polfiltret har gjort så att vattnet blivit mörkt jämfört med resten av bilden och att kameran exponerat efter himlen å hamnen.
solen i ryggen ger knappt nån effekt
solen i ryggen ger knappt nån effekt
Sinuslinus
Aktiv medlem
Sinuslinus
Aktiv medlem
bara extra färgstark film och polfilter
visa bilden så blir det lättare
visa bilden så blir det lättare
acke
Avslutat medlemskap
Polarisationseffekten ser helt normal ut. Polfiltret har ju två effekter, dels gör det himlen blåare, dels släcker det ut reflexer i blanka icke-metalliska ytor. Vattnet blir svart p.g.a. att ljus som reflekteras i vattenytan blir polariserat.
Inget konstigt med denna bild alltså. Är du verkligen helt säker på att vattnet inte var svart i sökaren....?
Inget konstigt med denna bild alltså. Är du verkligen helt säker på att vattnet inte var svart i sökaren....?
Senast ändrad: