Annons

Polfilter till Nikon D50 18-55mm

Produkter
(logga in för att koppla)

addelager

Avslutat medlemskap
Jag har nu bestämt mig för B+W cirkulära polfilter. Nu vill jag bara vara säker på att jag väljer rätt typ.

Är det "B+W pol cirk 55mm MRC 55 E" jag då ska välja till min Nikkon D50 med Nikkor 18-55mm?

Är det värt dom extra kronorna att satsa på ett "Käserman" ist? Och vad är fördelarna med ett sådant?

Mvh
Andreas

Ett polfilter består av två ofärgade glasskivor med en polariserande plastfolie emellan. Det som skiljer Käsemanfilter från andra är att kanten är tätad så att ingen fukt kan tränga in mellan skikten. I de flesta fall duger filter av icke Käsemantyp.

Olle

Har du tänkt på att det blir väldigt knöligt att använda ett polfilter till kitgluggen, eftersom frontlinsen och med det även filtergängan roterar vid fokusering?

Har själv ingen erfarenhet men det låter som att du efter att ha fokuserat även måste rotera filtret några grader för bästa resultat?!

Rätta mig någon om jag har fel.

Ps. Dessutom är det 52 mm filtergänga på 18-55:an.

Oftast använder man polfilter till landskapsbilder. Då spelar det inte så stor roll om man fokuserar innan man ställer in polfiltret. Men för aktionbilder är det ju inte så praktiskt.

Olle

Tack för svaren!
Tyckte det känndes så logiskt att det även skulle vara 55mm på filtret. Men jag tänkte det var bäst att fråga här på forumet ändå. Och tur var väl det :)

Jag vill ha ett polfilter främst för att få bort fula reflektioner som uppstår vid bilfoton pga att jag ska göra en del sådana hobbyuppdrag framöver.

Men blir det alltså problematiskt med min kitglugg och filtret? Måste jag ha någon anpassningsring eller liknande eller är det bara att montera direkt?

På cyberfoto verkar inte 52mm finnas som B+W. Däremot "Hoya Pol cirk 52mm HMC Super". Är detta lika bra?

addelager skrev:
På cyberfoto verkar inte 52mm finnas som B+W. Däremot "Hoya Pol cirk 52mm HMC Super". Är detta lika bra?
Visst tillverkar B+W 52 mm filter. Vilken återförsäljare som hellst, som säljer B+W, kan ta hem dem om de inte har dem på lager.

Olle

Senast ändrad:
Epix skrev:
Har du tänkt på att det blir väldigt knöligt att använda ett polfilter till kitgluggen, eftersom frontlinsen och med det även filtergängan roterar vid fokusering?

Har själv ingen erfarenhet men det låter som att du efter att ha fokuserat även måste rotera filtret några grader för bästa resultat?!

Rätta mig någon om jag har fel.

Ps. Dessutom är det 52 mm filtergänga på 18-55:an.

Då återstår bara den här funderingen enligt ovan.
Blir det problematiskt med min kitglugg och polfiltret? Det kommer mestadels bli bilfoto och inte landskap för min del.

Eftersom att ett polariserande skikt består av mångder av tunna spalter som "filtrerar" bort ljusvågor i motsatt plan till spalterna själva så kommer det inte att fungera om du inte har filtret i rätt position. Ska du fota bilar som står stilla så är det inget problem, förutom att det kommer att ta längre tid då du efter fokusering även måste vrida filtret till rätt läge. Du får avgöra själv om det är värt det extra jobbet. Annars återstår väl bara att uppdatera gluggen till 18-70 eller någon liknande tredjepartsoptik med innerfokusering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar