Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

polfilter + motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

vargabarn

Avslutat medlemskap
kanske en dum fråga?

kan man använda Hoya Pol cirk 67mm HMC Super + motljusskyddet samtidigt på ett sigma 18-50ex objektiv?

har nämligen aldrig använt filter förut.

ber om ursäkt om frågan varit uppe tidigare, har sökt.

tack tack.
 
Visst går det, men det är ganska svårt att rotera filtret eftersom motljusskyddet sitter i vägen...
 
attans då.

jag trodde nästan att filtret skulle vara gängad så att man kunde skruva dit motljusskyddet på polfiltret.

man får helt enkelt göra ett hemmabygge då!
 
Kanske beskrev jag det hela lite dåligt. Motljusskyddet skruvas fast på samma ställe på objektivet oavsett om du har filter eller inte. Men eftersom ett polfiter har möjligheten att roteras för att öka eller minska effekten så gör motljusskyddet att själva "snurrandet" av filtret blir bökigare att utföra.

Dåligt och inte så pedagogiskt beskrivet=) Någon som kan bättre?
 
pedagogiskt nog! förstår precis vad du menar.

men, jag trodde nästan för en sekund att man skruvade motljusskyddet på polfiltret, det skulle ju vara smidigt att kunna vrida på motljusskyddet för att ställa in filtret!

bökigt att ta av skyddet varje gång man vill vrida på filtret, antingen orkar man inte använd morljusskyddet, eller så struntar man i polfiltert!

åh, att man aldrig kan få som man vill ;)

tack för svaret iallafall.

( ber om ursäkt för min smått förvirrande meningsuppbyggnad, skippade nämligen skolan ;) )
 
Man får ju ändå inte så mycket effekt av polfiltret i de vinklar där motljusskydet gör nytta och man kan ju alltid skugga med handen.
 
vargabarn skrev:
pedagogiskt nog! förstår precis vad du menar.

men, jag trodde nästan för en sekund att man skruvade motljusskyddet på polfiltret, det skulle ju vara smidigt att kunna vrida på motljusskyddet för att ställa in filtret!

bökigt att ta av skyddet varje gång man vill vrida på filtret, antingen orkar man inte använd morljusskyddet, eller så struntar man i polfiltert!

åh, att man aldrig kan få som man vill ;)

tack för svaret iallafall.

( ber om ursäkt för min smått förvirrande meningsuppbyggnad, skippade nämligen skolan ;) )

Det går ju ibland att skruva fast motljusskyddet i filtrets gänga, det beror litegrann på hur det ser ut. Vissa motljusskydd har ju bajonettfattning som man skruvar fast i själva objektivet. Är det vanlig filtergänga så går det lika gärna att skruva fast i filtret. (om polfiltret har gänga vill säga. Vissa t.ex. b+w slim saknar gänga för att kunna göras tunnare) Vet dock inte hur motljusskyddet ser ut på Sigmat.
 
Eftersom jag själv har liknande funderingar så fortsätter jag den här tråden med några fler frågor.

Ska man använda motljusskydd och polfilter samtidigt eller inte? Vad rekommenderas?

Ska nämligen köpa ett nytt objektiv (Tamron 28-75) och ett polfilter till detta. Men jag tror motljusskyddet på detta objektiv fästs utanpå objektivet och inte i någon filtergänga och då känns det ju lite krångligt att använda polfiltret samtidigt.

Alternativet skulle då vara att köpa step-up ring och ett annat motljusskydd. Men jag har även kollat på B+W´s "slim" variant och då saknas det väl filtergängor? Men om det inte behövs motljusskydd så kan man ju lika gärna köpa det.

Jag undrar även om det går att använda objektivlock på "slim" filtret eller om det följer med ett skydd när man köper filtret?
 
Jag använder inte motljusskydd och polfilter samtidigt, oftast.
Man fotar ju oftast med solen från sidan med polfilter, för att få den effekt man vill ha. Därför är det sällan något problem med motljus och polfilter. Skulle man fota något vinklad mot solen så går det ju, som sagt, alltid att skugga lite med handen.
 
Brukar ha polfiltret på och ta av motljusskyddet och vrida på filtret och sätta tillbaka skyddet.
Har aldrig tyckt det varit jobbigt...

Detta på sigma 18-50EX DC F/2,8 och 28-70EX F/2,8...
 
Det går bra att peta runt Hoyas enklare polfilter med pekfingret på sigma 18-50. Supermodellen är krångligare eftersom justerringen är mindre och sitter närmre glaset, en helknäpp konstruktion, hade jag sett filtret i verkligheten hade jag aldrig beställt det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.