Annons

Polfilter eller ej

Produkter
(logga in för att koppla)
18 mm på en vanlig kamera med "APS-C"-sensor är inte speciellt extremt och kommer säkert att fungera utmärkt med polfilter i de allra flesta fall.

Tolka inte risken för de missprydande nyansskillnaderna i t.ex. en blå himmel som något förbud mot, eller ens en rekommendation att avstå från, att använda polfilter till vidvinklar. Det är helt klart ett problem som man bör vara medveten om men det finns ändå massor av vidvinkelsituationer där polfiltrets fördelar klart uppväger denna nackdel.

I tveksamma fall, och i synnerhet om det är viktiga bilder som inte kan tas om, kan man inleda med att först ta en "säkerhetsbild" utan polfilter (eller med "nedskruvad effekt") och sedan prova, prova, prova:)

Apropå polfilter så verkar det bara finnas cirkulära polfilter till salu, var köper man linjära polfilter? De enda linjära jag hittar är cokin-filter, men då får man problem med att motljusskydden inte passar...
///B

sm4tbs skrev:
Apropå polfilter så verkar det bara finnas cirkulära polfilter till salu, var köper man linjära polfilter?
T ex på samma ställe som där du kan köpa cirkulära. Du får be dom ta hem ett linjärt filter. Om importören har det på lager tar det förmodligen några dar extra. Om inte heller importören har dom så brukar det ta flera veckor.
Jag har köpt både B+W- och Heliopanfilter på det här viset.

Olle

Bosse, varför skulle du vilja ha ett linjärt pol.-filter?
Ett cirkulärt filter har inte spalterna ringformat utamn som raka parallella spalter precis som ett linjärt filter och fungerar på precis samma sätt, med den skillnaden att ljuset efter polariseringen filteringen sätts i en cirkel rörelse igen för att att morderna kameror med halvgenomskinliga speglar för t ex AF, kontinuerlig ljusmätning etc ska fungera.
Linjära filter kan behövas om man vill polarisera ljuset från belysning för att åstadkomma special effekter.
På kameran funkar själva polariseringen lika för linjära och cirkulära.
http://www.photofilter.com/cir_lin.html

Nu vet inte jag varför Bosse vill ha ett linjärt filter, men en fördel framför cirkulära är att de linjära är billigare.
Själv fotar jag med äldre kameror som inte behöver cirkulära filter och har därför endast linjära.

Olle

Aha, då hade jag missuppfattat skillnaden, det jag alltså skall ha är ett cirkulärt filter som går att rotera. Jag vill ju själv styra effekten av filtret genom att välja rätt vinkel.

///B

sm4tbs skrev:
Aha, då hade jag missuppfattat skillnaden, det jag alltså skall ha är ett cirkulärt filter som går att rotera. Jag vill ju själv styra effekten av filtret genom att välja rätt vinkel.

///B
Alla polfilter går ju att rotera för annars vore de nästan helt oandvändbara. Det är inte styrkan du styr, det är vilken vinkel på det planpolariserad ljuset du filtrerar bort.

tannler skrev:
Nej - använd det bara när det gör nytta - i 90° vinkel mot axeln mot solen och på längre brännvidder än vidvinkel. I alla anrda situationer kan Du skruva av det.

Inte sant! Vid 90 graders vinkel blir effekten optimal, vid 0 graders vinkel försvinner effekten. Vid alla vinklar däremellan får man mer eller mindre effekt, bara det finns polariserat ljus.

Bosse
Din Canon 400D kräver cirkulärt polarisationsfilter eftersom den har halvgenomskinliga speglar. Det är kamerans konstruktion som ställer kravet inget annat.
Ett cirkulärt polarisationsfilter är ett vanlig polarisatinsfilter med ett tilläggsfilter som depolariserar ljuset efter filtret. har du tänkt att använda den på en äldre kamera utan halvgenomskinliga speglar funkar ett linjärt filter men det ger ingen annan funktion (utom möjligtvis att de är lite billigare).

Eeros skrev:
Inte sant! Vid 90 graders vinkel blir effekten optimal, vid 0 graders vinkel försvinner effekten. Vid alla vinklar däremellan får man mer eller mindre effekt, bara det finns polariserat ljus.
Det där stämmer ju bara om man är ute efter att få en djupblå himmel. Så fort ljuset studsar mot en ojämn yta så kan det polariseras lite hur som helst, från betraktaren sett (eftersom ytan har många olika vinklar på detaljnivå). Att ta bort solblänk i vatten går fint i rakt motljus till exempel. Eller att ta bort blänken i en glasruta eller i ett lövverk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar