Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Polfilter eller ej
- Trådstartare magn
- Start datum
Allemyr
Aktiv medlem
Hej, lite snabb redigering i CS3 kan göra susen, en riktigt pedagogisk video:
http://www.moderskeppet.se/video/show/labbkick-som-kelby
Tappar lite i ljusstyrka, å bör undvikas vid vidvinkel, typ mellan 10-20 mm för 400D/40D.
Annars är ju ett polaristionsfilter en trevlig variant å tar bort speglingar i bilden, dock ej från metallföremål.
http://www.moderskeppet.se/video/show/labbkick-som-kelby
Tappar lite i ljusstyrka, å bör undvikas vid vidvinkel, typ mellan 10-20 mm för 400D/40D.
Annars är ju ett polaristionsfilter en trevlig variant å tar bort speglingar i bilden, dock ej från metallföremål.
Makten
Aktiv medlem
Lennarts svar var väldigt märkligt. Polfilter är väldigt bra att ha om man fotograferar exempelvis grönska och det gör nytta i andra situationer än just 90 grader från solen. Utan polfilter så blir en solbelyst skog gärna bara en enda blänkande sallad utan vettiga nyanser. På med polfiltret så framträder något helt annat. Samma sak om man fotograferar vid havet och vill kunna variera kontrasten mellan hav och himmel på lite olika sätt.
Vill du först prova så kan du ju köpa ett billigt ful-filter. Här finns billiga: http://kaffebrus.com/cirkulart-polarisationsfilter-3.html
Vill du först prova så kan du ju köpa ett billigt ful-filter. Här finns billiga: http://kaffebrus.com/cirkulart-polarisationsfilter-3.html
Makten
Aktiv medlem
Vad är "dämpad exponering"? Om du menar mindre ljusinsläpp så förstår jag inte varför det skulle mätta färgerna.tannler skrev:
Vilken effekt utnyttjar Du i så fall? Polarisationseffekten, eller det faktum att det dämpar exponeringen och därmed mättar färgerna?
Exakt vad som sker vet jag inte, men det måste ha med polarisation att göra. Grönskan blir "mjukare" eftersom man slipper blänk och skarpa högdagrar. I och med det kan man exponera såpass högt att man får mindre igensotade skuggor, lustigt nog. Jag tycker också att man ofta får fram fler nyanser i grönskan, men det kan vara inbillning.
Fredrik183
Aktiv medlem
Effekten av ett polfilter varierar från fall till fall. Filtret filtrerar polariserat ljus, om ljuset är polariserat eller ej beror på motivets ytegenskaper och vilken belysning det har. Ljus som reflekteras från icke metalliska ytor kan vara polariserat.
Det är bara att prova sig fram, ibland har filtret större effekt, ibland mindre.
Det är bara att prova sig fram, ibland har filtret större effekt, ibland mindre.
Makten
Aktiv medlem
Effekten du får med polfilter kan oftast inte fixas med efterbehandling. Polfilter är bra mycket mer komplicerat än så, då det kan "ta bort" ljus som till exempel reflekterats mot en yta och därigenom polariserats i en viss vinkel/riktning.Zzzz skrev:
hur är det när man fotograferar inne i stan mitt på ljusa starka soldagen? Måste jag vänta tills kvällen eller kan jag köra polfilter då eller ska jag satsa på PS?
Ett litet exempel. Sjögräset på bilden är blött. Ögat uppfattade det vid tillfället som blankt och bilden är tagen i rakt motljus. Polfiltret är här vridet så att blänket helt försvinner och den blöta ytan förefaller helt matt, och därigenom får den också en brutal färgmättnad. Bilden är inte särskilt bra i sig, men denna effekt är omöjlig att fixa i Photoshop eller annat program.
Bilagor
Zzzz
Aktiv medlem
Makten skrev:
Effekten du får med polfilter kan oftast inte fixas med efterbehandling. Polfilter är bra mycket mer komplicerat än så, då det kan "ta bort" ljus som till exempel reflekterats mot en yta och därigenom polariserats i en viss vinkel/riktning.
Ett litet exempel. Sjögräset på bilden är blött. Ögat uppfattade det vid tillfället som blankt och bilden är tagen i rakt motljus. Polfiltret är här vridet så att blänket helt försvinner och den blöta ytan förefaller helt matt, och därigenom får den också en brutal färgmättnad. Bilden är inte särskilt bra i sig, men denna effekt är omöjlig att fixa i Photoshop eller annat program.
ok, så med andra ord är det värt ett försök?
Vilket filter rekommenderar ni? Någon här sa att man inte ska använda det på väldigt vidvinkliga objektiv, jag är i sats att köpa ett sigma 18-50 f2,8 ex, hur tror ni det kommer funka på den?
PelleAbelson
Aktiv medlem
Zzzz skrev:
Någon här sa att man inte ska använda det på väldigt vidvinkliga objektiv, jag är i sats att köpa ett sigma 18-50 f2,8 ex, hur tror ni det kommer funka på den?
Jag undrar också varför det rekommenderas att inte ha polfilter på vidvinkel?
Jag har fått riktigt bra bilder med 5D och 17-40 @ 17mm, och med polfilter.
-CL-
Avslutat medlemskap
Ja till polfilter.
Med undantag för:
* Inomhus, då artificiellt ljus inte behöver städas upp som solljuset.
* Vidvinkel, då du får olika nyanser i olika delar av din bild
* Brist på ljus för att frysa motiv. Får man helt enkelt kanske kompromissa bort filtret. Plus att nyanser ändå försvinner i dunkelt ljus.
Får ju mycket bättre tryck i färgerna, då reflexer städas bort.
Som redan sagts tidigare, blir bla. grönska oslagbar med filter. Men man kan förståss polaricera med måtta, och inte blåsa på med full effekt.
Bilar, vatten och himlar ser urtvättade ut utan filter.
Polfilter och stativ... dina bästa polare!
Med undantag för:
* Brist på ljus för att frysa motiv. Får man helt enkelt kanske kompromissa bort filtret. Plus att nyanser ändå försvinner i dunkelt ljus.
Som redan sagts tidigare, blir bla. grönska oslagbar med filter. Men man kan förståss polaricera med måtta, och inte blåsa på med full effekt.
Zzzz
Aktiv medlem
-CL- skrev:
Ja till polfilter.
Med undantag för:
ok, så då är vidvinkeln som jag nämnde ovan inte att rekommendera?
Fredrik183
Aktiv medlem
Prova.
Zzzz
Aktiv medlem
sant. ska jag nog göraFredrik183 skrev:
Prova.
Zioneer
Aktiv medlem
Som tidigare nämnt så ger polfilter på vidvinklar (typ mindre än 24mm fullformat) en nyansskillnad i bilden. T.ex. om du fotograferar landskap med blå himmel i 90° mot solstrålarna så uppstår opolariserade områden ut mot kanterna vilket ger ljusare himmel där och mörkare himmel i mitten.
Zzzz
Aktiv medlem
Zioneer skrev:
Som tidigare nämnt så ger polfilter på vidvinklar (typ mindre än 24mm fullformat) en nyansskillnad i bilden. T.ex. om du fotograferar landskap med blå himmel i 90° mot solstrålarna så uppstår opolariserade områden ut mot kanterna vilket ger ljusare himmel där och mörkare himmel i mitten.
på det viset... kan man då göra så att när man har ett 18-50mm att man helt enkelt inte fotograferar under 24mm? Fast det känns ju lite meningslöst kanske...
Olle
Aktiv medlem
Gemila, ett polfilter kommer att fungera utmärkt på ett 18-50 mm objektiv. 18 mm på din 400D motsvaras av 29 mm på en s k "fullformatare", som Johan hänvisade till. Det är i första hand när man fotograferar blå himmel med solen från sidan och använder kraftig vidvinkel, som det här kan ge en onaturlig effekt. Men inte ens om man använder supervidvinkel behöver det alltid vara ett problem. Det är t ex inte alltid som motivet befinner sig 90 grader från solen. Vid en annan vinkel blir kanske resultatet att himlen blir mörkare åt ena sidan. Det kan den bli även utan filter, då himlen är mer blå i medljus än i motljus.
När man använder filtret för att ta bort reflexer brukar det här inte vara ett problem över huvud taget.
Olle
När man använder filtret för att ta bort reflexer brukar det här inte vara ett problem över huvud taget.
Olle
Zzzz
Aktiv medlem
Olle skrev:
Gemila, ett polfilter kommer att fungera utmärkt på ett 18-50 mm objektiv. 18 mm på din 400D motsvaras av 29 mm på en s k "fullformatare", som Johan hänvisade till. Det är i första hand när man fotograferar blå himmel med solen från sidan och använder kraftig vidvinkel, som det här kan ge en onaturlig effekt. Men inte ens om man använder supervidvinkel behöver det alltid vara ett problem. Det är t ex inte alltid som motivet befinner sig 90 grader från solen. Vid en annan vinkel blir kanske resultatet att himlen blir mörkare åt ena sidan. Det kan den bli även utan filter, då himlen är mer blå i medljus än i motljus.
Olle
Tusen Tack OLLE!
Så i och med objektivköpet fixar jag ett sånt samtidigt!
Många hälsningar till alla som hjälpt till och svarat.