Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter bildkvalité

Produkter
(logga in för att koppla)

Humanoid

Ny medlem
Hej gott folk!

Tänkte snart inhandla ett Canon EF 85 1,2 II och har en undran över ett överblivet polfilter utav rätt så hög kvalite, (Kenko Zeta).
Kan man ha det monterat som standard istället för ett vanligt UV som skydd samtidigt som man får polfiltrets fördelar? Jag är medveten om ljusförluster och det kan jag leva med. Dock får inte bliderna tagna med kombinationen polfilter/objektiv resultera i sämre bilder. Tänker på skärpan famför allt.

Tack på förhand.

Nu vet jag inte exakt vilken skillnad det kommer att göra i ditt fall, men ett filter GER ALLTID en kvalitetsförsämring. Det gäller både vanliga UV-filter och alla andra typer av filter. Ibland kan man leva med försämringen för att man vill ha effekten eller skyddet, men behöver du inte skyddet eller pol-effekten finns det ingen orsak att ha det sittande på.

Eftersom det är ett "effektfilter" måste man fråga sig om man vill ha "effekten" hela tiden. Man bör ha koll på hur filtret är inställt innan man tar bilden för att inte få oönskade polariseringseffekter. Särskilt "problematiskt" är det om filtret roterar när man fokuserar eller zoomar (då behöver filtret justeras varje gång komponeringen är klar). På vidvinklar som tar med mycket himmel kan himlen få ojämnt ljus med polfilter på.
Jag kom precis hem från Grekland och där gör ju polfilter en stor skillnad på "trycket" i färgerna men det är ju inte alltid önskvärt.

Inser nu att polfilter är till för effektens skull mer än att skydda. Det kommer nog att komma till användnig men inte som standardskydd till vardags. Helt klart något man tar med sig på Greklandsresan...

Tack till Er båda.

:)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto