Annons

polerna drunknar i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

HelgeLind

Medlem
mängden biler i polerna är så stor att många bilder som verkligen är värda kommentarer aldrig får det. Många av bilder i polerna hör hemma i en privat sfär och känns mest angelägna för den som tagit bilden och är av föga intesse för en utomstående betraktare.
Begränsa antalet dagar som en bild ligger i pol. Om jag har förståt det rätt så försvinner kommentarer och betygsättning om ägaren tar bort bilden från polen, därför ligger alla polbilder kvar i tid och evighet. Ta bort ur pol efter ett vist antal dagar eller kommentarer men låt medlemmen behålla kommentarer och betygsättningar.
Rotera bilderna i polerna så att ordningen slumpas och inte senast inlaggda visas först, prioitera dom som ännu inte fått någon kommentar.
Förhindra nya kommentarer för medlemmars bilder som har ett kommentarunderskott.
Att kommentera andras bilder är ett lika bra eller bättre sätt att bli bättre fotograf än att motaga kommentarer på sina egna bilder.

Mvh Helge
 
Ja. Just nu så försvinner en bild från poolen på mindre än en timme. Sen glöms den för alltid bort, det är tråkigt.
 
HelgeLind skrev:
Många av bilder i polerna hör hemma i en privat sfär och känns mest angelägna för den som tagit bilden och är av föga intesse för en utomstående betraktare.
Ja det där kommer vi aldrig ifrån. Man begär ju faktiskt uttryckligen bildkritik genom att lägga den i en sådan pool (iallafall om det är Bildkritik, som jag antar du menar här), så man kan gott skriva det i sin kommentar om man nu tycker det.

Men jag håller med om att inflödet nog kan strypas än mer nu; det är en per dag - kanske testa en varannan dag? Eller en i veckan.

Begränsa antalet dagar som en bild ligger i pool. Om jag har förståt det rätt så försvinner kommentarer och betygsättning om ägaren tar bort bilden från polen, därför ligger alla polbilder kvar i tid och evighet.
De sorteras ju enligt "senast inlagd" så egentligen är det väl inget problem att det finns 989080 bilder i en pool - ingen kommer titta i slutet ändå.
Rotera bilderna i polerna så att ordningen slumpas och inte senast inlaggda visas först, prioitera dom som ännu inte fått någon kommentar.
Ja det är ingen dum ide; några enkla knappar som ger "nya utan kommentarer", "slumpade utan kommentarer".
Förhindra nya kommentarer för medlemmars bilder som har ett kommentarunderskott.
Det där med att "tvinga" till att kommentera har diskuterats flitigt i forumet, vi är på linjen att det inte leder till någon förbättring - förvisso kanske det ger fler kommentarer, men hur blir det med kvaliteten?
 
Polförslag

Gör en pol för alla katter, hundar, och andra husdjur. Så blir vi av med en massa bilder som endast är intressanta för de närmaste och dom med ett brinnande intresse för djur snarare än foto. Kanske lite elakt. Men jag orkar inte en titta på dom än mindre kommentera, då jag bara blir lite lätt elak.

//Helge
 
slopa alla nuvarande pooler, och gör två:
en för bra bilder och en för dåliga bilder


(ber om ursäkt för ironin och ska hädanefter vara allvarlig)
 
Men tänk nu om alla katter, hundar, övriga husdjur och andra sk "familjealbum"-bilder är nykläckta fotografers första stapplande steg? Jag är av den åsikten att fotografer med mindre bra bilder behöver mer hjälp än de lite duktigare. Visst är det trevligt att titta på bra bilder, men sådär värst mycket kommentarer behöver de inte. Och visst blir väl de duktiga fotograferna också hjälpta/glada av att få kommentarer och en bekräftelse på det de nog redan vet. Men trots det, bättre att lägga krutet på att hjälpa där det behövs mest. Det är sent och jag svamlar, men jag tror jag gjort mig förstådd i alla fall(hoppas jag).
 
Okommenterade bilder först- så bra!

Jättebra förslag det där om att okommenterade bilder ska ligga längst fram i poolen.
Amnars kan man kanske göra knappar som söker bilder efter antalet kommentarer?
Mängden bilder är ju helt enkelt för stor för att man ska orka titta ordentligt på alla. Tyvärr.

Ett annat förlag: Låt intresserade medlemmar anmäla sig som kritiker/kommentatorer för en vald dag per person, liknande bildväljarna. Sedan ska denna person kommentera alla bilder för den valda dagen.

Hälsningar
Gunilla
 
AnnaKarins kommentar tycker jag det ligger mycket i även om söta ungar och hundar nog oftast läggs in just för att de är söta och inte för att det ska ge feedback till att bli en bättre fotograf.

För visst blir det lite så att de snyggaste bilderna får de mesta kommentarerna, och mestadels bara applåder och hejarop. Men ofta så hör väl många av de bilderna till utställningsbilder snarare än till bildkritik? Syftet är väl sällan att lära sig nåt av att lägga in dem?

Jag förstår personligen inte det där med nybörjarpoolen. Tycker det verkar vara ett bra sätt att inte besvära mer avancerade medlemmar med måttligt bra bilder. Det är väl nybörjarna som behöver mest hjälp?
 
Re: Polförslag

HelgeLind skrev:
Gör en pol för alla katter, hundar, och andra husdjur. Så blir vi av med en massa bilder som endast är intressanta för de närmaste och dom med ett brinnande intresse för djur snarare än foto. Kanske lite elakt. Men jag orkar inte en titta på dom än mindre kommentera, då jag bara blir lite lätt elak.

//Helge

och kanske en pool för naturbilder av exakt samma anledning. för jag orkar inte titta på dom och än mindre kommentera... ;)

ja, fram för mer pooler, låt dem växa fram spontant. otaliga gånger har t.ex. pooler för barnbilder och svartvita analoga bilder föreslagits (och villiga poolvärdar finns säkert). varför inte starta upp dem (och andra pooler om så önskas) omedelbart och slå ihop eller lägga ner poolerna efter hand utifall detta känns nödvändigt.

/ f.
 
Jag brukar då och då ta mig tid för att slumpmässigt låta presentera bilder för mig som jag tidigare missat. Då kan jag ge ett antal kommentarer på gamla bilder, Detta brukar leda till att dessa fotografer söker upp min sida för att kolla vem som varit inne. Oftast så kollar de in mina uppladdade bilder och i bästa fall så får man en kommentar då och då
 
Re: Polförslag

HelgeLind skrev:
Gör en pol för alla katter, hundar, och andra husdjur. Så blir vi av med en massa bilder som endast är intressanta för de närmaste och dom med ett brinnande intresse för djur snarare än foto. Kanske lite elakt. Men jag orkar inte en titta på dom än mindre kommentera, då jag bara blir lite lätt elak.

//Helge

Jag blir allmänt less att det hela tiden måste klankas ned på katter, hundar och husdjur.
Det är ingen skillnad på dom gentemot andra motivområden det finns både bra och dåliga bilder där precis som med allt annat.
Gillar man inte dom bilderna så kan man helt enkelt scrolla förbi dom
 
Re: Re: Polförslag

GranVia skrev:
Jag blir allmänt less att det hela tiden måste klankas ned på katter, hundar och husdjur.
Det är ingen skillnad på dom gentemot andra motivområden det finns både bra och dåliga bilder där precis som med allt annat.
Gillar man inte dom bilderna så kan man helt enkelt scrolla förbi dom
Absolut att det finns bra bilder inom alla motivområden! Det är ju inte motivet i sig som gör bilden utan hur den är upplagd.
trots det tycker jag att det ska finnas fler pooler så att man har en chans att hinna se bilder som inte försvinner i vimlet.
MVH Gunilla
 
Hur utvecklar man fotografer

Glöm mina exempel med hundar och katter, vad jag menar är:
Varför lägger man en bild i en pol, det borde ju vara därför att man vill få kontruktiv kritik och därigenom få infallsvinklar på mitt bildskapandeskapande som fotograf.
Det räcker med att se på tematävlingen gul för att konstatera att det inte har hänt någonting på 30 år andelen bilder som inte är intressanta i ett offentligt rum för en publik bestående av vem som helst är lika stor då, det totala antalet bilder är dock mycket större pga digitalkamerans framtåg.
Fotosidans framtid ligger inte i att ta emot alla dessa bilder där det inte finns, tanke, självkritik och ett försökt till att utveckla sitt eget bildspråk. Det är inte ovanligt med medlemmar som har laddat upp 38 bilder lagt 32 av dom i pol, och där ingen håller för en publicering eller uställning. Det finns oftast inte en enda kommentarerna av kontruktiv art till denne medlem som syftar till att kanske en dag kunna presenterar en bild som berättar något intressant i det offentliga rummet.
Jag tror på att utveckla någon form av mentorsskap. Kanske skulle medlemmar som känner att dom har något att ge till andra som vill och behöver kunna markera att dom är villiga till detta, just att fungera som mentor ett tag.
Vidare skulle de som vill ha en mentor kunna ansöka hos någon vars bilder man gillar och som kan framstå som förebilder att vill du bli min mentor. En erfaren fotograf skulle då kunna påta sig ett antal elever som man följer och kommunicera med.
Det är ett bättre sätt att bli sedd och mer skolande och utvecklande, för båda parter.
Fotosian måste se upp för just mängen dussinfotografi därför att den just kommer att drunka och bli intetsägande och oangagerande.
Det blir långt så jag slutar där för nu.

Mvh Helge Lind
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.