Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

polaroid, var och för hur mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
hej alla!

jag har börjat fundera på att införskaffa mig en polaroidkamera men kan inte hitta någon på de onlinebutiker jag brukar besöka. är det någon som vet någon sida med ett antal modeller att välja mellan?

och finns det något ledande märke bland polaroidkameror? inget overkill bara

och visst har jag fått för mig rätt att det kostar ganska mycket per exponering?

tacksam för svar!
 
Det vanligaste polaroidformatet är 600, kamerorna får du för ett par hundralappar som billigast. Filmen brukar ligga mellan 150-200:- för 10 exponeringar. Finns fortfarande i de flesta kamerabutiker som säljer kameror och film.

Lycka till!
 
Millacamilla skrev:
Det vanligaste polaroidformatet är 600, kamerorna får du för ett par hundralappar som billigast. Filmen brukar ligga mellan 150-200:- för 10 exponeringar. Finns fortfarande i de flesta kamerabutiker som säljer kameror och film.

Lycka till!

Hoppsan! Vilket minne jag har. När jag går i pension lär jag inte ha mycket kvar i huvudet.
 
600-kameran kostar några GBpund på ebay. Men det finns massor av modeller - nya och beg., också digitala (!) (Portot troligen ofta dyrare än kameran...)

40 bilder för 600:an, med budet 66 pence för tillfället :), postar internationellt.

Värt att kolla om inte priserna är liknande i Sverige på Tradera eller Blocket, osv.
Mvh
/Gitte
 
mohei skrev:
Jag har också funderad på polaroid men tänkte om när jag såg priset för bilderna. Har ett svagt minne av att 10 bilder kostade ca 350 kr eller nåt. Minns inte exakt, bara att det blev dyrt per bild. :)

Det brukar kosta runt 350:- för 20 exponeringar, så du har inte helt fel :)
 
Polaroid

När det gäller Polaroid så är det bara Polaroid som gör kameror,Kodak gjorde ett försök med samma teknik på -70 talet och fick en stämning på halsen som resulterade i att Kodak drog tillbaka sina direktbildskameror och filmen till dessa efter bara några månader på marknaden,den rättsliga processen lär vara en av de längsta och dyraste i amerikansk affärsjuridisk historia...skadestånd och advokatkostnader gjorde ett ganska stort hål i Kodaks budget.

Tura scandinavia är generalagent för Polarioid i sverige www.tura.se

Sen finns det Polaroidbakstycken att montera bakpå tillexempel Hasselblad för att få förhandskoll på resultatet innan man skjuter skarpt med vanlig film..

Polaroid kameror och film används också en hel del som alternativ teknik för å skapa skojiga effekter..det förekommer alla möjliga trix för å få specialeffekter,en av mina kunder berättade att hon körde filmen i torktumlare!! Då är det äldre filmtyper där det inte finns batteri i "filmen" och det är nog ingen bra ide´att göra i gemensamma tvättstugor om det skulle läcka ut fotokemi.

Det händer ibland att torktumlare brinner...
Polaroid har tagit rejält med stryk av den digitala revolutionen så ska du köpa aktier finns det nog bättre företag att satsa på;)
 
Re: Polaroid

C20D skrev:

Det händer ibland att torktumlare brinner...
Polaroid har tagit rejält med stryk av den digitala revolutionen så ska du köpa aktier finns det nog bättre företag att satsa på;)

jag tror att jag nöjer mig med en kamera och skippar aktierna :)

jag får helt enkelt höra med mina lokala affärer om de har någon på lager. annars ger jag mig in i internetdjungeln och hoppas att jag inte får malaria på kuppen.

tack för era svar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.