Annons

Polaroid sx 70

Produkter
(logga in för att koppla)

Marty Marr

Medlem
Jag är nyfiken om det finns några andra polaroid entusiaster där ute. Jag har som rubriken antyder en sx 70 som jag tänkte damma av. Jag undrar vart ni köper film, alla tipps och tricks välkomnas.

Bästa / M
 
Jag är nyfiken om det finns några andra polaroid entusiaster där ute. Jag har som rubriken antyder en sx 70 som jag tänkte damma av. Jag undrar vart ni köper film, alla tipps och tricks välkomnas.

Bästa / M


Hej!
Sent svar, men är är det i alla fall.

Jag har både en sx-70 och en OneStep polaroid.
Det är ganska svårt att hitta sx70 film nuförtiden så jag köper Impossible Projects film. Den har dock inte samma egenskaper som orginalfilmen och är svårexponerad. Men det gör processen i och för sig ganska spännande...

Jag är själv lite förvånad att det inte finns en grupp för polaroidfotografi på fotosidan (finns ju grupper för det mesta i övrigt). Jag har till och med lekt med tanken på att starta en själv. :) Vi får se...
 
Jag har ingen SX70 men jag har nån annan modell som funkar bra. Jag hittade film från Impossible Mission i fotoaffären på Västerlånggatan i gamla stan till samma priser som på internet. Det är värt att kolla hemsidan för mission impossible för hur man använder grejorna. Man kan behöver modda SX70 med ND-filter på ljusmätaren, man kan behöva lära sig att blixtsnabbt vända ner bilderna mot bortsskivan medan den framkallar sig själv, eller montera en pappskiva på bildutkastaren så att filmen inte exponar innan den framkallats klar, för det skall bli riktigt bra. Det verkar gå att fota med utgången film, men det blir kanske inte helt rätt färger (frågan är om det gjorde det förr heller?).
 
Jag har ingen SX70 men jag har nån annan modell som funkar bra. Jag hittade film från Impossible Mission i fotoaffären på Västerlånggatan i gamla stan till samma priser som på internet. Det är värt att kolla hemsidan för mission impossible för hur man använder grejorna. Man kan behöver modda SX70 med ND-filter på ljusmätaren, man kan behöva lära sig att blixtsnabbt vända ner bilderna mot bortsskivan medan den framkallar sig själv, eller montera en pappskiva på bildutkastaren så att filmen inte exponar innan den framkallats klar, för det skall bli riktigt bra. Det verkar gå att fota med utgången film, men det blir kanske inte helt rätt färger (frågan är om det gjorde det förr heller?).

På hemsidan finns faktiskt också film som är direkt anpassad för SX70 standarden, då behöver man inget filter. Om man absolut vill använda 600-film så finns det också nya, återanvändbara filter, att käpa som man sätter fast direkt i kasetten.
Allt finns att läsa om här:

http://www.the-impossible-project.com/
 
Sist jag kollade var sx70-filmen slut, men det var ju bra att det finns igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.