ANNONS
Annons

polaroid sun 600 vs. slr 680

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har alltid velat prova på polaroid, och nu när jag befinner mig i usa några månader tänkte jag passa på, eftersom det är lite billigare här.

eftersom jag inte vet nånting alls om polaroid, vet jag inte riktigt vad det är jag ska köpa. jag har förstått att 600 film är det som går att få tag på lättast och billigast. på ebay finns det många varianter av sun 600 lms och slr 680. förstår jag det rätt när jag säger att sun är helautomatisk och slr 680 är manuell?

vad jag är ute efter med polaroid är skruvade/"fel" färger, oskärpa och den där retrokänslan i ljuset.

ska jag köpa nån av de här? vad är isåfall ett bra pris?

SLR 680 och SX-70 är tillsammans med den extremt sällsynta SRL 690 de enda spegelreflexkamerorna, dvs. du fokuserar genom att titta genom optiken. Alla de andra (billigare) kamerorna har genomsiktssökare. Vissa dyrare har mätsökare också.

Det jag vill säga är att SLR 680/SX-70 är mycket roligare än SUN 600 & co. Det finns SLR-modeller med autofokus. Jag vet inte vad du menar med automatisk och manuell, men båda de du nämner har autoexponering, man har ingen kontroll över exp.tiden. Vissa SLR 680 har sonarautofokus också.

tack för ditt svar!
okej, så man har ingen kontroll över exponeringstid. och inte över bländare heller?
är det nån skillnad i bildkvalitet (färger osv.) på sun 600 och slr 680?
vad är sonarautofokus?

sun 600 är ju mycket billigare, men är det värt att lägga extra för slr 680? och vad är ett bra pris?

600 i namnet antyder att båda använder 600-film, som fortfarande borde finnas. Bildkvaliten är nog ganska lik mellan dom, men SLR är exaktare vid fokusering. Sonarautofokus fungerar med hjälp av ljud. Det sägs att den fokuserar även i mörker, men jag har aldrig testat en 680.

Man kan inte påverka exponeringen, förutom när du tar långexponeringar på natten (bara på SLR 680 och SX-70). Du kan få upp till 30s genom att hålla fingret för ljusmätaren. Det är enda nackdelen egentligen med SLR-modellerna, att man inte vet hur lång exponeringen blir. Sun 600 misstänker jag starkt att den har en fast tid, som de flesta billigare Polaroider.

Kolla de senaste auktionerna och försök få en uppfattning om ungefär var de ligger. Jag betalade $90 för min första SX-70, som bara dog en dag. Min andra som funkat ett par år nu gav jag $45 för.

Tänk på att SX-70-filmen har slutat tillverkas. Den heter Time Zero och har ISO 150. Du kan köra 600-film i en SX-70, men då måste du kompensera -2 steg (600-300-150) med filter eller annat. Man måste även tälja av 3 plastbitar på kasettens undersida. Enkelt med kniv =)

Det är svårt att beskriva med text, skillnaden i hur roligt det är med en SLR jämfört med en billigare Polaroid.

Jag har en billig Polaroid P också. Den har jag använt en gång. Den är silvrig och skittråkig jämfört med min SX-70 :)

Om du bara ska testa så köp en Sun 600. Filmen kostar ändå en hel del, runt 20kr/bild här i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar