Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polaroid, blixt, sthlm

Produkter
(logga in för att koppla)

La_h

Aktiv medlem
Jag har fått min pappas gamla SX70, har aldrig fotat med polaroid innan, och letat i hela sthlm efter film till den, hittade tillslut ett ställe som hade en förpackning som tur var. De har ju just har slutat tillverka skiten precis när jag ska börja fota med den :)
Anywho, jag kom på att jag också behöver blixt till den. Jag har sökt runt lite på nätet, men hittar inte direkt några butiker med tillräcklig info. Ska ringa runt lite imorrn, men tänkte se om nån vet lite här kanske om vart man kan köpa och vad det kan kosta osv..

Jag brukar köpa 100-pack via USA på Ebay. Kostar runt 100 dollar. Sök efter Hunt's photo. Vet inte hur det är med deras lager nu när Time-Zero filmen läggs ner.

Du kan använda den vanligare 600-filmen också. Du behöver skära bort tre plastbitar på kassetten för att få in den. Sen måste du kompensera för överexponeringen. Jag har använt en vanlig Hoya cirkulär polfilter. Det räcker alltså inte med att vrida 'darken' på max. Det blir ändå överexponerat utan något som kompenserar.

oh, schysst, det ska kollas upp.

Ja jag läste nåt om att man kunde använda annan film, men förstod inte riktigt hur, men det där verkar ju inte så komplicerat.
Vet du vad slutartiden ligger på på den där kameran? Jag körde ett testfoto med den för att se, för att jag aldrig provat polaroid innan.. Skulle fota lillbrorsan och hans tjej.. tryckte av, väntade lite, tog bort kameran. sen kom bilden ut och föreställde ljusstaken på bordet brevid dem :)
Lyckades inte fatta att slutartiden var så pass lång att man var tvungen att hålla kvar ett bra tag.

angående blixten. är det olika blixtar för olika polaroidkameror?

Kameran bestämmer tiden och du kan inte veta det i förväg eller se vad det blir för tid, bra va? :) Den kan vara uppemot 30s. När du trycker ner knappen och det inte händer nåt, det är då den håller på att exponera.

Jag vet inte så mycket om blixtar till SX-70. Jag har sett dom säljas på nätet. Testa sök på google.

Jaha, så den bestämmer automatiskt efter ljusförhållandet?
Mja jag tänkte det.. "varför är slutaren fortf öppen?" osv.. haha, inte så snabbtänkt.

Jag sökte lite förut, men blev inte så smartare, men jag ska fortsätta söka. Tack för hjälpen!

Om du tar nattbilder (med stativ), så kan du använda 600-film utan kompensation. Håll fingret framför det lilla fönstret bredvid linsen, så får du längsta slutartiden. Om man vill ha längre tid så kan man öppna filmluckan under exponering. Då kommer kameran att exponera så länge luckan är öppen, och spottar ut bilden när du stänger. Det här ska jag testa snart när det blir varmare.

Halloj Leena!
Jag har lite SX 70 saker som kanske kan vara intressant för dig om du skall satsa på att jobba lite med din SX 70 kamera.
Du kan kontakta mig via mejl!

Bilagor

• pol1.jpg
    pol1.jpg
    38.7 KB · Visningar: 343
hej!

jag har också en sx-70, köpte den i början av året. det är en sx-70 sonar one-step, jättefin. jag har också letat nästan överallt för att hitta film, och jag fann till slut två pack med utgången film (-99) för 100:- i en fotobutik inne i sthlm city. bilderna blev som väntat inte så värst bra, men vissa blev helt okej.

var hittade du din film leena? har de mer där?

jag har en blixt till min förresten, polatronic heter den. skulle testa den häromdagen; la in fyra batterier och skulle testa själva blixten bara, men då avfyrades den bara en gång och sedan tog batterierna slut. jag antar att jag använt fel slags batterier?

George

tjena bernt. jag är inte intresserad för tillfället men tack ändå.

George
Jag letade genom hela sthlm också, ringde runt osv. men hittade bara ett paket med 2 kassetter i för 300:-. det var på http://www.wibergsfoto.se/ som ligger i stadion. Tyvärr har de inte mer där. och den hade också gått ut.
Jag hittade en blixt till kameran också förra veckan. Inte en elektronisk utan en sån där engångsgrej för 30spänn hos LPfoto. men den verkar inte funka alls. jättetrist för man lyckas ju förbruka ett foto när man testar blixten. jävligt dyr film :) Ingen aning om dina batterier där.. Köpte du blixten när du köpte kameran?

jag köpte också min film på wibergs foto! killen där sa att om de visste att filmen skulle sluta göras skulle de ha köpt in massor. suck ...

japp, blixten fick jag med kameran. antingen så är det fel på blixten eller på batterierna jag stoppar i den. jag får prova mig fram antar jag ... tack för svar iaf.

okej. jag ringde runt till lite olika ställen och ett ställe sa att en annan kille också "dammsugit sthlm" efter den filmen. kan ha varit du kanske hehe.

ja prova lite olika batterier.. det är ju bäst. min funkar väl inte för att den är gammal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar