Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polariseringsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag har köpt ett cirkulärt poariseringsfilter till min digitalkamera. Filtret är vridbart, med en markering så att man ska veta hur man vridit det. Tyvärr så har jag ingen aning om varför man ska vrida, och hur detta påverkar bilden... Vill nån vänlig själ förklara lite för mig vad idén med att kunna vrida är, och hur jag utnyttjar det (alltså själva möjligheten att vrida?
Filtret är av märket HOYA HMC, pitch 0.75 (vad menas föresten med pitch i detta fall?.)
Som nybörjare är jag tacksam för alla försök att förklara detta för mig!

Sök lite i forumen, det finns 1000 svar på denna fråga och oändliga diskutioner i ämnet polfilter.

Tor, jag kollade i din profil för att se vilken kamera du har. Eftersom den inte har optisk eller digital sökare som ser genom objektivet så får du använda skärmen för att se resultatet.

När du vrider filtret så försvinner reflexer i vatten, glas, löv etc (ej på metalliska ytor dock) mer eller mindre. Blå himmel blir mer eller mindre mörkt blå.

Pitch anger gängans stigning. Den är standardiserad och något man normalt inte behöver bry sig om.

Olle

Många tack

Tack Olle & Henri för hjälpen!
Det känns som jag fått utförliga svar på mina frågor - jag visste ju vilken effekten var när jag införskaffade filtret, men nu har jag lite mer klarhet i hur man använder det oxå.

cirkulart eller linjart

hej!
jag har blivit uppmanad att skaffa mig ett polfilter, undrar dock om jag behover ett cirkulart eller linjart. har en Nikon FM2 med ett 28mm Nikon + 135mm Nikkor objektiv. befinner mig just nu i argentina och det verkar vara ratt svart att fa tag pa ett cirkulart vilket jag har blivit rekommenderad att kopa.

/carl

Det är autofokus-kameror som MÅSTE ha cirkulära filter. Men cirkulära går ju bra att använda på till kameror som inte kräver det med, i fall du kommer skaffa en autofokus senare.

/Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar