Annons

Polariseringsfilter från kaffebrus!

Produkter
(logga in för att koppla)

Davz00r

Aktiv medlem
Tjenare!
Nu är det så att jag tänkte köpa ett polariseringsfilter inför greklandsresan om ett tag. Hittade ett på kaffebrus för 149 kronor. Efterssom jag inte är speciellt kunnig om filter så undrar jag om det här filtret: http://www.kaffebrus.com/cirkulart-polarisationsfilter-3.html
har den verkan jag vill ha dvs -reflexer + "klarare" himmel.

Kan nån rekommendera någon annan sida/affär där man kan handla billiga filter + annan utrustning.

ps. Om någon tagit en bild med filtrer får ni gärna visa den!

Mvh David
 
Du hittar nog inget billigare än Kaffebrus...
Polfilter är ingen skillnad mellan dyra o billiga vad gäller själva polarisationseffekten. Alla använder samma polfilm från Land corp ("polaroid"). Den filmen ligger mellan två glasskivor,
MEN; glaset och ffa antireflexbehandlingen skiljer. Enkelt: you get what you pay for.
Dyrt filter; bra antireflex, billigt filter: mindre bra antireflex. Synns i motljus och kvällsbelysning om en ljuskälla finns med i bilden.
För en Greklandsresa är det väl "sol" som gäller. Då fungerar säkert ett billigt filter OK.
TÄnk på att inte dra fast filtret för hårt i gängan på objektivet. Kan lättt "Nypa" och sitta fast. Dyra filter är av mässing och de fastnar inte; men de är ganska dyra
 
Okej, tack för tipsen! :)
Börjar med det här filtret iallafall så får man jobba vidare sen med nya filter etc.

Tänke fråga en sak bara, om någon vet... Jag la ett bud på tradera på en "Schneider-Kreuznach Nizo II vidvinkelförsats" jag undrar om någon vet om den funkar till kameror ens? Eller har jag gjort bort mig? :D

46098782_1.jpg


Jag vet bara att det är rätt storlek (58mm)
 
Bara mässingen????

Nej Tibor! Kaffefilter är inte bra; bara billiga.
Det är oxå skillnad på polarisasionseffekten på POL-filter.
T.ex. Hoya POL: Hoya HMC och Hoya HMC-Pro Wideband, är som natt o dag.

Lika stor skillnad som på kaffe o kaffe :-D
 
Har ett ungefär två år gammalt kaffebrus polfilter och det är ingen höjdare. Ger mycket lustiga färgskiften. Oftast går det att trimma bort genom att vara mycket noga med filtervinkeln, men inte alltid.
Mina andra polfilter är å andra sidan B+W som det aldrig är problem med, så jag vet inte vad man kan vänta sig av andra billiga polfilter.
 
Re: Bara mässingen????

fujicanon skrev:
Nej Tibor! Kaffefilter är inte bra; bara billiga.
Det är oxå skillnad på polarisasionseffekten på POL-filter.
T.ex. Hoya POL: Hoya HMC och Hoya HMC-Pro Wideband, är som natt o dag.

Lika stor skillnad som på kaffe o kaffe :-D
Vad jag vet är det samma polarisationsfilm från Land Corp i alla filer, glasögon mm. Men, kanske patentet ar gått ut nu och det finns "pirat" tillveerkare med sämre kvalitet.
Att sedan ett Pol FILTER har olka egenskaper är nog klart map de dubbla glas som ett pol filter är uppbyggt av. Det blir ju än mer känsligt map kvaliteten på glas o antireflex.

Jag har ingen egen erf av andra filter än B&W.. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.