Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

bjodi

Medlem
Har en fråga om dessa. Vad jag har förstått kan det vara bra att ha om man vill ta bilder på fiskar genom vattenytan eller något genom glas, eller om man vill ta bra bilder på en molning himmel. Andra användningsområden?

Vidare har jag förstått att man kan ställa in polaristationsgraden. Två filter i olika vinkel. Kan man det på alla polarisationsfilter?

I vilka lägen kan det vara bra att ta av polarisations filtret? Eller kan det sitta på hela tiden?
 
Ett polarisationsfiler tar även bort blänk i t.ex. vatten.

Med ett polarisationsfiler så förlorar du ljusstyrka så det bör inte sitter på i onödan.
 
Här ett par reflektioner ;-) från en som just kommit från Thailand och använt polfilter mycket:

- filtret har ju just de effekter du säger, men överhuvudtaget fördjupar det färger, eftersom reflexer minimeras blir vattnet mer turkost och himlen djupblå - bilderna blir "vykortsaktiga" direkt ur kameran. Om man t ex är i Thailand. Och folk ser mer solbrända ut...

Anledningar till att ta av är att man förlorar ljusstyrka, man vill inte ha effekten (fast då kan man ju snurra på det) och att man med vidvinkliga objektiv kan få mörka hörn för att filtret syns.

Nu lämnar jag över till de tekniska svaren.. :)
 
Jag är en person som älskar effekten av polarisationsfilter.

I och med hur man vrider filtret så får man bort störande blänk och man kan se ned under vattenytan, som du skriver. Färgerna blir mer mättade på ett naturligt sätt och himlen fantastiskt blå och fin.

Filtret är mörkt och tar bort runt två bländarsteg. Ju dyrare filter desto bättre filterkvalitet. B+W är de filter jag själv köper.

Filtret sitter inte på för jämnan utan jag tar fram det när jag vill använda effekten av det.

Billigaste sättet för dig att testa hur det funkar är att gå in till en optiker en solig dag och prova ett par polarisationsglasögon. Sätt dem på dig och titta på en reflex någonstans. Vicka huvudet till höger och vänster för att se hur det funkar. Kontrollera att du verkligen har fått tag på ett par polariserande solglasögon för ibland luras de. Håll solglasögonen vridna till något håll i 90 graders vinkel mot ett par andra polarisationsglasögon. Är glasen i båda solglasögonparen polariserande kan du inte se igenom båda solglasögonen, det blir svart.

Lycka till, Lena
 
ok, ska till thailand på söndag, verkar bra att ha ett sådant...
vad tror ni om nån av dessa?

HOYA FILTER POLARID CIR 52MM 375kr
COZO POL.FILTER 52MM 335kr
Dörr Cirkulärt polarisationsfilter 55mm Digital high grade 442kr

nån som har testat?

eller kanske nån som har ett beg att sälja (52mm)?
 
bjodi skrev:
Har en fråga om dessa. Vad jag har förstått kan det vara bra att ha om man vill ta bilder på fiskar genom vattenytan eller något genom glas, eller om man vill ta bra bilder på en molning himmel. Andra användningsområden?

Vidare har jag förstått att man kan ställa in polaristationsgraden. Två filter i olika vinkel. Kan man det på alla polarisationsfilter?

I vilka lägen kan det vara bra att ta av polarisations filtret? Eller kan det sitta på hela tiden?
Tänk på att köpa ett cikulärt polarisationsfilter då autofokusen i vissa fall kan få problem med linjära. Det borde inte vara ett stort problem då jag inte sett linjära filter till salu.

Det är bara den yttersta glasytan som är polarisationsfiltret. Det som händer i praktiken är att ljus som reflekteras från ickemetaliska ytor planpolariseras i olika grad. Hur mycket som polariseras beror på brytningsindex och infallsvinkel. Det är just detta planpolariserade ljus som man nu lätt kan filtrera bort och på så sätt ta bort reflexer. Ju större del av ljuset som planpolariseras ju mer av reflexen får man bort. Nu måste man på något sätt kunna justera vinkeln på själva filtret eftersom det planpolariserade ljuset kan ha vilken vinkel som helst.
Det man gör i ett cirkulärt filter är att man bakom själva polarisationsfiltret som filtrerar bort det planpolariserade ljust har något som kallas en lambda över 4 platta. Dess uppgift är att cirkulärpolarisera ljuset för att det inte ska bli problem med AF-sensorn.
Vet inte hur pedagogiskt detta var men skyller på att jag är teknolog och inte pedagog :p Lite fina illustrativa bilder på polariserat ljus finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Polarization
 
Jag visste väl att det skulle komma ett supertekniskt lärorikt inlägg..

Ville bara upprepa vad Lena sade, ju dyrare filter desto bättre. Jag har använt polfilter sedan 70-talet och alltid älskat dem, men senast nu snålade jag och köpte ett billigt och blev besviken på den dåliga effekten. Så snåla inte om du överhuvud taget ska köpa polfilter!
 
bjodi skrev:
Vad innebär att snåla? Vad är ett billigt/dyrt filter?

Konkret, jag köpte ett Soligor Blue Line för 250-300 spänn någonting (minns inte filterstorleken) och det är dålig effekt på helt enkelt. Men jag trodde det inte skulle vara någon större skillnad och jag har ganska många gluggar så jag...ja, snålade!

Sedan köpte jag ett Hoya HMC Super som går på det dubbla men som också ger betydligt bättre effekt. Och B+W har du ju redan fått rekommendation om.

Såg också att CyberPhoto säljer Dörr Digital High Grade med absolut nöjd-garanti och hyfsat pris, så det kan ju vara värt att prova. Och skicka tillbaka om du inte blir Absolut Nöjd!
 
Leo S skrev:
Jag visste väl att det skulle komma ett supertekniskt lärorikt inlägg..

Ville bara upprepa vad Lena sade, ju dyrare filter desto bättre. Jag har använt polfilter sedan 70-talet och alltid älskat dem, men senast nu snålade jag och köpte ett billigt och blev besviken på den dåliga effekten. Så snåla inte om du överhuvud taget ska köpa polfilter!
Kan inte mer än hålla med. Äger ett billigt Raynox filter som har en förmåga att generera randiga bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.