Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin1975

Aktiv medlem
Hej!

Har i alla år fototgraferat med polarisationsfilter och varit nöjd med det. Har haft en 300D ett år ungefär och är plötsligt inte lika nöjd, många bilder blir väldigt mörka (jag vet att man inte behöver vrida det till max), men jag har tidigare inte haft problem med detta. Jag har ett Hoya HMC (inte Super) och undrar därför om någon kan tipsa om ett bättre (om det nu är filtret som inte är högkvalitativt)?

Tack på förhand!

/Martin
 
Jag förmodar att du med mörka menar underexponerade.

Kan det vara så att du har ett linjört polarisationsfilter? Står det något om "cir" eller "cirkular" på det? Om det är linjärt kan det mycket väl ställa till med problem för kamerans ljusmätning. Många moderna kameror kräver cirkulära polfilter för att ljusmätning och autofokus skall fungera fullgott.
 
Märket på polfiltret ska inte påverka ljusheten. Det som påverkas är främst skärpan i bilden. Kontrasterna i en bild har ju en tendens att öka med polfilter. Eftersom en DSLR ofta har aningen mindre kontrastomfång än en analog film blir det där med exponering lite svårare. Man får vara väldigt noggrann, ungefär som med diafilm.

Vad göra för att avhjälpa. Tja du kan ju kolla histogramet på displayen för att se om bilden verkligen är för mörkt exponerad. (Ibland kan man ju bli lite lurad av olika faktorer). Om bilden är för mörk skulle jag rekommendera att sätta exponeringskompensationen på +1/2 eller +2/3 då du använder polfiltret. Se bara upp så att vita detaljer i bilden inte fräter ut och tappar teckning när dessa blir extra ljusa i o m polfiltret.

MVH, Niclas Vestman
 
Tack för svaren! Japp, jag menar att det blir underexponerat.

Tror ni att Hoya HMC cirkulärt Super fungerar bättre?

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.