Polfilter
Polfiltret har som regel en markering på den vridbara ringen-själva filtret. Märket visar dig hur mycket polarisation du lägger på bilden. Om vi utgår från att markeringen rakt upp är noll grader och rakt ner är 180 grader. Rakt ut till höger blir då 90 grader och rakt ut till vänster är 270 grader. Du har nolleffekt med filtret i noll resp. 180 grader och full effekt i 90 resp. 270 grader. Du ställer steglöst på effekt mellan 0 och
90 och följdaktligen full effekt vid 90 grader, ofta lite för mycket effekt men det är givetvis en smaksak. För att krångla till det än värre för dig så är det så att full effekt får du om du fotograferar vinkelrätt, 90 grader, mot solljuset. Mot eller med solljuste är filtret helt utan effekt. Det här är fysik ur den högre skolan och förklara effekten vid polarisering av ljuset skall jag inte ge mig in på. Sedan är det så som nåskrev här ovan att man ser polariseringen i kamerasökaren, bilden mörknar när man är på väg mot full effekt och ljusna igen när man passerat maxpunkten, svårt att se var man är tycker jag.
Bra polfilter är riktigt dyra, två hundra kronor tror jag är att kasta bort två hundra kronor.
Lycka till med mycket trevliga filtereffekter.