Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter till Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Har letat lämpligt filter till objektivet men är lite osäker på vilket filter som passar. Det ska vara ett "drop-in" filter och det står det inte på något jag hittat.
Tacksam för tips. (gärna med länk)
Handlar vanligen på Dustin men av deras skrivningar får jag inte fram om de passar.

Det borde fungera med vilket filter som helst i rätt diameter, men just polfilter är lite svårhanterliga när man pillar in dem i objektivet.

Edit: såg att det finns ett filter som heter Canon PL-C 52 mm drop in polarizer (eller nåt i den stilen) som är komplett med en hållare så att det går att rotera från utsidan. Hittar dock inte var den går att köpa, men den borde gå att beställa från valfri handlare.

Jag kan inget om filter. Har aldrig använt det men tänkte testa lite.
Trodde kanske att diametern mättes lite olika på ett skruvfilter och ett drop-in?

Diametern mäts på samma sätt, men filtret får nog inte vara för tjockt om du ska kunna montera det i filterhållaren som följer med objektivet.

Börjar begripa detta nu tror jag!?
Måste tydligen först köpa en filterhållare för skruvfilter, den som följer med innehåller ett gelantinfilter som är så klart att jag trodde det var tomt, och sedan skruva i ett normalt polarisationsfilter.
http://www.proshop.se/Foto-och-Vide...lare-haallare-for-drop-in-filter-2273735.html

Bra att ställa dumma frågor ibland.

Då tvivlar jag på att det är värt besväret för ett tele som jag nästan alltid använder tillsammans med x2 extender.
Börjar med att testa polarisationsfilter på de kortare objektiven.

När jag höll på och tittade råkade jag sätta ett fingeravtryck på gelanrinfiltret, trodde ju det var tomt. Hur tar jag bort det utan att skada filtret?

Vet inget om gelantinfilter - är det gelantin?

Den optiska konstruktionen i supertelena är optimerad för att det alltid ska sitta ett filter där, även om det inte egentligen har någon funktion. Vad de är gjorda av vet jag inte, men nån form av gelatin borde vara inblandad ...

Eller så köper du det Anders nämnde tidigare PL-C52 som är ett komplett cir polarisationsfilter då slipper du hålla på att pilla med lösa gelatinfilter. Jag köpte mitt från Cyberphoto och om jag kommer ihåg rätt så var det en viss väntetid.

Har letat lämpligt filter till objektivet men är lite osäker på vilket filter som passar. Det ska vara ett "drop-in" filter och det står det inte på något jag hittat.
Tacksam för tips. (gärna med länk)
Handlar vanligen på Dustin men av deras skrivningar får jag inte fram om de passar.

På linsen närmare kamerahuset sitter en filterhållare, man klämmer ihop det två gråa fjäderbelastade knapparna och lyfter sedan filterhållaren uppåt. Där
Kan du sätta in ett polfilter. www.bhphotovideo.com/c/product/186093-REG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar