Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter = orangefilter vid s/v??

Produkter
(logga in för att koppla)

Gary

Aktiv medlem
Hej,

jag vet att det här med filter har diskuterats många gånger här i forumet, men jag tycker inte riktigt att jag har hittat nån bra jämförelse mellan det nedanstående??

Jag har ett polfilter och använder det vid s/v fotografering och funderar nu på att införskaffa ett orangefilter, men jag har läst här i forumet att de två filtren ger liknande effekter.

Det jag då undrar är om så är fallet eller lönar det sig att köpa ett orangefilter ändå?? Man kanske skall satsa på ett rödfilter istället??

Nån som har bra erfarenheter av de båda vid s/v fotografering?

MVH/Matthias

Vet inte riktigt hur ett orangefilter påverkar men höjer kontrasten i alla fall så att himlen blir "roligare" att titta på men samtidigt påverkar det resten av bilden.
Jag har ett rödfilter som jag är förtjust i. Jag tror det är lite mer extremt än ett orange och det blir mer kontrast i bilden. Moln urskiljs lättare och grönskan blir mörkare.

Sinuslinus: Har du nån erfarenhet av att använda polfilter till s/v?? Om du har det, hur mycket tycker du det höjer kontrasten jämfört med tex ditt rödfilter??

/Matthias

en av mina bilder på fotosidan är taget med rödfilter.

Tog även en likadan bild fast utan filter och det som skiljer sig är att det är mindre kontrast i molnen och träden är lite ljusare, plåtskjulen är vitare (lika så båten).

Har ingen kopia gjord på den bilden som illustrerar skillnaden.

Min erfarenhet av svartvitt sträcker sig till tre rullar men det lilla jag använt polfilter så påverkar det enbart himlen i stort sett. Inte resten av bilden som ett färgat filter gör. Och sen är ju polfiltret beroende av vinkeln till solen.

Oki, det var lite det jag funderade på. Jag har själv bara fotat med polfilter vid s/v och tycker det ger för lite kontrast skillnader. Det är bara frågan vad man kan jämställa ett polfilter med, dvs räcker det att köpa ett orangefilter eller skall man köpa ett rödfilter direkt.

Jag vill dock inte få för drastiska kontrast skillnder heller?? "konfunderad"

Ett polarisationsfilters effekt går inte att jämföra med något annat filter. Polfiltrets stora förtjänst är ju att det dödar reflexer i t ex grönska och vatten och den effekten går inte att uppnå på ett annat sätt.

Tänker du specifikt på att mörka ner himlar så är det ju beroende på vinkeln mot solen när det gäller polfiltret men inte med orangefiltret.

Jag tycker du ska köra med rödfilter. "Ska det va så ska de va". Gulfilter gör knappt något o orangefilter bara lite till. Du missar dock tre exponeringssteg med ett rödfiler.

Har hört att T-Max400CN ska ge mörkare himlar jämfört med traditionell S/V-film så det är ju ett alternativ.

Jag tycker du ska köra med rödfilter. "Ska det va så ska de va". Gulfilter gör knappt något o orangefilter bara lite till. Du missar dock tre exponeringssteg med ett rödfiler.

Har hört att T-Max400CN ska ge mörkare himlar jämfört med traditionell S/V-film så det är ju ett alternativ.

Oki, men ger inte det en väldigt stor kontrastskillnad??

Läste detta om rödfilter och funderar på om det inte är snäppet för mycket??

MVH/Matthias

Senast ändrad:
Rödfilter luktar 70-tal (gärna Tri-X och Agfa Brovira också). Allvarligt talat, det är sällan man behöver ett rödfilter, om man inte är ute efter effekterna: nästan svart himmel, kolsvart grönska och bleka hudtoner.

Ett gulfilter gör så att gråtonerna blir mer som vi upplever dem, effekterna av filmens blåkänslighet minskar.

Ett gulgrönt filter (mitt favoritfilter) har ungefär samma effekt som gulfiltret, men gör grönskan ljusare. Perfekt för porträtt. Passar mycket bra till Kodak T400 CN och T-Max 100.

Ett orangefilter gör himlen mörkare än vi ser den och är speciellt bra om man vill fotografera moln (grönskan blir mörk).

Rödfilter gör himlen mycket mörk och grönskan nästan svart. Om man ska ha ett rödfilter tycker jag att man ska välja 090 (B+Ws beteckning), det är något ljusare än Hoya 25A. Inget porträttfilter, som sagt.

Steineck: Man tackar för inlägget!! Jag får nog ta och testa mig fram lite tror jag.

Jag har en fundering till angående det här med filter till svartvitt. Det är så att jag har ett 85B (som egentligen är till för att sänka temperaturen för färgfotografering) , men det jag funderar på är hur detta filter skulle te sig med s/v. Det har ju trots allt en orangeaktig yta och svartvita filter fungerar väl så att de släcker ut komplementfärgen (rätta mig om jag har fel!!), så jag tycker att det borde ge en effekt liknande orangefilter. Har för mig att tätheten hos filtret också inverkar??

Gary skrev:

Läste detta om rödfilter och funderar på om det inte är snäppet för mycket??

Jag kollade länken och aifo säger att vissa filter är bra vid "naken fotografering". Jag antar att det döljer vissa kroppsdelar hos fotografen när man fotograferar naken. :)

Detta filter är också mycket populärt vid naken fotografering.
Ang gulorange...

Jag ska komplettera med ett filter. Lutar mot ett gulfilter.

Grönt eller gulgrönt filter ger litet mörkare toner åt röda kroppsdelar som läppar och kinder. Troligen även åt baken på en babian....? Ett orangefilter borde bleka ut rodnad i motsvarande grad. Kan väl hjälpa till något att tona ner acnerodnad, tryckmärken efter kläder och slag på modellen från fotografen....(egentligen polissak).
Orangefilter kan med fördel också användas för att få ökat tryck i teckningen av trävirke. T. ex gamla hus där färgen är borta eller döda träd där barken gått bort. Givetvis fungerar det även för nytt virke om nu någon skulle få för sig att fota sitt nya golv i B/W.
Visst får man större effekt av rödfilter men jag har aldrig sett någon bild -inte ens mina egna - där det ser riktigt bra ut, det blir bara för mycket.
Us

85B för svartvitt

85B används till B-film i dagsljus. Det släpper igenom ljus över hela det synliga spektret. Ett orange filter (t ex #22, B+W 041) släpper inte igenom kortare vågländer än 550 nm, dvs inte violett, blått eller blågrönt. Effekten på svartvit film blir inte så markant.

Tackar igen!!

Jag skall mest fota utomhus hade jag tänkt och då framförallt arkitektur och natur.

För detta ändamål låter det som att filtret skall gå mer åt det orange-röda hållet.

MVH/Matthias

Mörkrums teknik

Att använda röd/orange/gul ger väl ändå liknade effekt som man har i mörkrumet med de filter man använder där? Eller är jag ute och cyklar?

Det är klart att man får lite anorlunda täckning på neget. Man kanske borde testa rödfilter på neget och rödfilter i kopieringen det borde ge en bild helt utan gråskalor.

Ja, du är ute och cyklar.

Filter vid fotograferingen används för att ändra filmens känslighet för ljus av olika våglängd. När filmen väl är exponerad kan man inte göra något. Exempel: vi fotograferar en blå himmel med vita moln. Alla svartvita filmer är överkänsliga för blått ljus (de svärtar filmen mer än de borde), alltså återges himlen och molnen med samma gråton. Det finns inget sätt att återställa skillnaden mellan himlen och molnen i mörkrummet. Båda blir ljusa och utan teckning. Kom ihåg att det mänskliga öga är relativt okänsligt för blått ljus, därför uppfattar vi himlen som mörkt blå och vi vill att den återges så på bild.

Slutsats: använd gult eller gulgrönt filter för att återge färgerna som vårt öga uppfattar dem (i gråskala). Orange och röda filter överdriver effekten genom att hindra mer av der blåa ljuset.

Kuriosa: gamla filmer, ungefär från förra sekelskiftet, var bara känsliga för blått ljus. Svenska flaggan återges som ljus med mörkt kors därför att den blå färgen svärtade filmen, men inte den gula.

vid kopieringen har vi redan tagit bort färginformationen och filtrering har ingen betydlese, såvida den inte påverkar fotopapperets känlsighet för olika färger. Det är en annan fråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar