Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter och lös blixtmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Tänkte mest för modellbilder utomhus. Ett polarisationsfilter kunde passa för att få mera tryck i en blå himmel. Samt att det dämpar ljuset så man lättare kan hålla sig inom kamerans synktid.

Men med separat blixtljusmätare blir det väl lite lurigt att veta hur mycket man skall kompensera?

Brukar nå'n använda "polfilter" ihop med blixtljus på det här sättet? Dela gärna med er av erfarenheter och ev. tumregler.

Testade lite att mäta befintligt ljus mot ett gråkort och med separat mätare. Polarisationsfiltret tog då 1 2/3 steg i snitt. Men det varierade en del beroende på hur man justerade in det. Allt mellan 1 1/3 till 2 steg.

danneman skrev:
Men med separat blixtljusmätare blir det väl lite lurigt att veta hur mycket man skall kompensera?

Skilj på direkt blixtljus och reflekterat blixtljus. Reflektioner i de flesta material dämpar olika för olika polarisation. Direktljuset är väl opolariserat (dvs jämn fördelning mellan olika polarisationsriktningar) gissar jag.

Du fotar analogt, såg jag? Enklast är nog att låna en digitalkamera, eller offra en rulle på experiment, och ta några bilder med olika vridning på polfiltret, med och utan reflekterad blixt. Då ser du effekten av blixtljusets eventuella polarisation.

Det som är intressant är väl hur mycket polfiltret dämpar opolariserat ljus? Den dämpningen är ju oberoende av polfiltrets inställning.

1 2/3 stegs dämpning låter helt rimligt för opolariserat ljus, Dan. Jag har testat mina två polfilter (linjärpolariserande) noggrant och de stjäl båda ganska exakt 1 2/3 steg.

Ja mitt försök gjordes med befintligt ljus mot ett gråkort. Mitt filter är cirkulärt polariserande om det spelar någon roll. (För att fungera med AF objektiv har jag för mig).

Min förhoppning är att kunna gå på samma ungefärliga kompensation även när det gäller en modell ljussatt med en extern blixt.

Befintligt ljus kan jag ju mäta både i kameran och med separat mätare för att jämföra. Men blixtljus kan jag bara mäta med den separata mätaren och sedan får jag själv kompensera på lämpligt sätt.

Inser att digitalt skulle ge en viss trygghet och snabbare svar! ;-)

Känns ju bra att någon mer hamnat runt 1 2/3 steg.

I mitt försök gällde den faktorn för en klar majoritet av "varvet" på polfiltret.

Då borde jag kunna göra samma jämförelse på plats med modellen som motiv, först mäta skillnaden för befintligt ljus och helt enkelt utgå från att samma kompensering gäller när jag sedan plåtar med blixt.

Självklart kan det spela in ifall blixten står i väldigt annorlunda vinkel jämfört med vad det befitliga ljuset gjorde, och därigenom reflekteras på ett annat sätt från ett ansikte t.ex.

Det får bli bilder både med och utan filtret till att börja med!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar