Annons

polarisationsfilter i ps?

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Hej!
Jag har hört att man kan minska reflexer i ps i efterhand istället för att använda polarisationsfilter vid själva fotograferingen? Hur gör man? Går det i Elements 2.0 också?
 
Detta filter finns i PhotoBrush 3.1 och man kan hämta en 30 dagars test variant på nätet.

Vad detta filter gör är inte att ta bort reflexer utan mer att ändrar på färgerna på vissa områden i bilden.

Om du tex har en bild med mycket gräs på och där många av grässtråna reflekterar ljus så filtrerar inte detta bort utav detta filter. Men om du har en bild med mycket blått i (himmel) så kam man förändra hur djup blå den skall vara.

Om du hämtar PotoBrush så hittar du tatta under menyn "Adjust". Jag föredrar oftast riktiga filter framför simulerade då man inte alls får samma efekter utan bara snarlika.
 
Det går inte att ta bort reflexer bara genom att köra något enkelt kommando över hela bilden, du måste gå in på varje reflex och ta bort det manuellt. Det beror lite på hur bilden är men kanske går det att kopiera ett område från något annat ställe som har samma yta och sedan lägga över reflexen.


Ett sätt att justera olika färger indviduellt är att göra på följande sätt:
Välj Förbättra > Färg > Nyans/Mättnad i photoshop elements. Sedan kan du välja vilken färg du vill editera, den står på master från början. Du kan välja att editera blå och sedan öka mättnaden för att få blåare himmel du kan även justera nyansen för att får rätt ton du vill ha.
 
Senast ändrad:
Hmm, jag vet inte om det finns ett speciellt filter i PS för just det, men hur som helst så kan det ju aldrig bli lika bra som ett pol.filter. Varför? Jo, för att reflexer ofta blir vita och du missar alla nyanserna, det blir ju bara vitt. Så hur du nu än vill ta bort reflexerna så har du ju missad information i bilden.

Detta är ett problem med digitalkamerorna förresten. Min Canon D60 är känslig för överexponerade områden (även underexp.).
 
Fast jag läste om detta i en fototidning, där jämförde de ett filter på kameran med ett filter i ps. Det var alltså en ganska enkel åtgärd, ska kolla om jag hittar tidningen...
 
Reflexar kan du omöjligt få bort utan att manipulera bilden, där emot kan då göra att vissa färger (blått/grönt) ser djupare ut. Skluue vara kul att läsa denna artikel för jag är mycket nyfiken på om de verkligen säger att detta plugin kan äresäät ett Polfilter och hur tekniken iså fall skulle fungera.
 
Det är nog inte möjligt att ersätta ett polariserande filter med någon plugin i Photoshop. Helt enkelt för att det polariserane filtret på kameran bara släpper igenom (eller blockerar) ljus som är polariserat (tex reflexer på en vattenyta). Kameran i sig lagrar inte någon information om polarisering, därför blir det mycket svårt att korrigera i efterhand.

Om det däremot finns plugins som kan ändra på himmel eller redigera bort reflexer låter jag vara osagt =)
 
judas skrev:
Fast jag läste om detta i en fototidning, där jämförde de ett filter på kameran med ett filter i ps. Det var alltså en ganska enkel åtgärd, ska kolla om jag hittar tidningen...

Det var troligen i FOTO som fu läste om detta !
Har själv läst den, intressant artikel !! Har fö mig att de kom fram till att polariseringen i PS var bättre , för att man i efterhand kunde påverka sitt resultat så mycket !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.