Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pol-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Horn

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att ett polfilter bidrar till att mina bilder blir mycket vackrare utomhus, färgerna blir naturligare och inte alls utfrätta och dessutom tar det ju bort reflexer i glas etc.
Men jag undrar om det är lämpligt att alltid ha det på, ungefär som ett UV-filetr som skyddar linsen.
Finns det några negativa effekter att ha det på tex inomhus, kvällar etc? Någon som testat detta?
 
Polfilter tar en hel del ljus (tror det är 2 bländarsteg) så slutartiden blir längre med det filtet på. För att du sedan ska få dessa trevliga effekter som du vil ha så krävs det att du tar bildern när det är soligt. Så tipset är att ta av det när du fotar inomhus, på natten eller när det är riktigt molning.

Mvh
Jörgen
 
Tack, jag misstänkte att det var på detta sätt och har bara använt det i soligt väder.
Jag tänkte att det skulle vara bra att ha det på som ett linsskydd men då måste man alltså byta till UV när man tar bilder i sämre ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.