Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pol.-filter + EF-S 18-55mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Elofsson

Avslutat medlemskap
Hej,

Hoppas jag ligger i rätt forum. Men iallafall, jag är inne på att skaffa mig ett cirkulärt pol.-filter till mitt EF-S 18-55mm objektiv.

Jag har läst att filtret fungerar olika i olika vinklar och beroende på hur det är roterat och så vidare. Eftersom fokusringen på objektivet i fråga roterar vid fokusering ser jag att ett litet problem uppstår.

Hur kommer det fungera med detta filter på ett objektiv med roterande fokusring?

Tack.

Roterande front och polfilter

Hej
Det där blir en rätt knölig kombination. Eftersom du hela tiden får justera polfiltret efter att gluggen ställt in avståndet.

Focusera>>>vrida polfilter>>>finfocusera

Tror du kommer att dra dig för att använda polfiltret efter ett tag.

Funkar bra

Jag har använt polfilter med EFS 18-55 och det är inte särskillt besvärligt. Frontlinsen på 18-55 roterar väldigt lite vid fokusering, så det är sällan man behöver justera i efterhand. Det är mer vanligt att man behöver justera på grund av ändrad kameravinkel i förhållande till ljuset när man letar komposition.

I vidvinkelläget märker man ibland att man inte får optimal inställning över hela bilden, eftersom vinkeln till ljuskällan varierar, men det är ett generellt vidvinkelproblem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar