Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pocketwizards och synk vid andra ridån

Produkter
(logga in för att koppla)

Gotesson

Medlem
köpte precis ett set med en Pocketwizard PLUS sändare och två mottagare. Dessa har jag kopplade till 2st Sunpak 555-blixtar. Sändaren sitter på min Canon EOS 10d. Problemet är blixtarna vägrar att synka vid andra ridån. Det verkar som inställningen för synk vid andra ridån inte tar skruv när man kör med pocketwizards (kanske inte med externa blixtar öht?). Finns det någon mer inställning i min 10d som måste göras för att få detta att fungera? Eftersom jag bara har PLUS-versionen av pocketwizard-sändaren, så finns det inga mer inställningar att göra där. Tror inte heller det finns någon inställning på blixtarna för detta. En kompis har en Nikon D70, och på hans kamera med precis samma blixtuppsättning, så fungerar det klockrent. Är jag tvungen att köpa en Pocketwizard Multimax-sändare kanske? Är detta ett känt problem på 10d? Är det samma på en 20d?

Mvh
Fredrik
 
Det går inte med PW Plus, du måste ha MulitMax för att kunna synka med andra ridån på Canon. Det borde räcka med en MultiMax-sändare.
 
Okej,
Ingen rolig nyhet, men så är det ibland. Är det samma sak för alla Canons digitala systemkameror?
 
Vet inte säkert, men det verkar rimligt att det beror på hur kameran kommunicerar med blixten. Och då borde det gälla alla hus från Canon. :(
 
Hmm ska testa hemma, men borde det inte att gå att sätta second curtain (andra ridån) på blixten för att få till detta även med pocket wizard?

Patrik
 
Ja, testa gärna hemma!
Jo, det borde nog gå ställa i det på en blixt. Men vad jag har sett så finns det ingen sån funktion på mina sunpak 555or (G4500DX heter väl modellen i sverige?). Har mailat Canon och Pocketwizard. Kan posta svaren här sedan.
 
Tyvärr.

Den slår på första ridån hur jag än ställer in.

Verkar vara som ovan skrivits att man måste ha Multimaxarna för att få det att fungera på andra ridån..

IOFS inget jag någonsin använder mennmen :D

Patrk
 
Jag satt och pillade med en 20d och 580ex i manuellt läge, men jag fick inte den att synka på andra ridån alls, ska prova mer senare ikväll, men 20d kanske inte kan synka alls på andra ridån med manuellt läge. Illa isåfall
 
Tack för all hjälp. Har bestämt mig nu för att köpa en Multimax. Men är det någon som vet om det endast räcker med en Multimax för att utlösa mina andra två PLUS-mottagare med synk vid andra ridån? Eller måste alla enheter vara Multimax för att synk vid andra ridån ska funka?

Mvh
Fredrik
 
Multimax borde funka

Gotesson skrev:
Tack för all hjälp. Har bestämt mig nu för att köpa en Multimax. Men är det någon som vet om det endast räcker med en Multimax för att utlösa mina andra två PLUS-mottagare med synk vid andra ridån? Eller måste alla enheter vara Multimax för att synk vid andra ridån ska funka?

Mvh
Fredrik

Det är normalt kameran som ger en signal till blixten så att den vet när det är dags att lösa ut just innan den andra ridån stänger. Detta borde fungera bra för en blixt som löses ut via pc-sladd. Via en radiosändare så införs en tidsfördröjning som kan äventyra funktionen, så att ridån hinner stänga innan blixten löser ut.

Om detta inträffar så måste man låta blixten stå för tidsfördröjningen mellan första och andra ridån.

Tiden mellan första och andra ridån kan inte uppskattas exakt utan den beror mestadels på exponeringstiden. Detta gäller vid så långa exponeringstider att exponeringstiden är betydligt större än tiden för att öppna och stänga slutarridåerna.

Multimax har dock möjligheten att lägga till en justerbar tidsfördröjning mellan pc-signal och då Multimax löser ut blixten.

På det sätttet så skickar kameran en normal blixtsynksignal och Multimax skapar med sin extra tidsfördröjning en simulerad andraridåeffekt.

Ändrar du exponeringstiden så måste denna fördröjning också justeras.

Canon har kanske för kort tid mellan blixtsynk och andra ridån än vad Nikon har, eller så skickar den inte ut någon sådan via pc-uttaget.


Det borde fungera med en Multimax.

/Jörgen
 
Ok! Tack så mycket. Jag har testat att koppla blixt direkt till PC-uttaget, men inte heller där fungerar synk vid andra ridån. Så troligtvis skickar inte min 10d ut någon sådan signal alls. Tror också att det räcker med en Multimax, eftersom den skickar signalen, och dom andra bara tar emot. Läste mig till att Multimaxen egentligen bara simulerar en synk vid andra ridån, precis som du sa. Men det spelar inte så stor roll för mig. Bara det är exakt nog. Vilket det borde vara. Pocketwizard är ju inte direkt känt för att vara några dåliga grejer.

Mvh
Fredrik
 
Pratade med Pocket Wizard i USA, och dom sa att synk vid andra ridån fungerar utmärkt med Multimax som sändare och PLUS som mottagare.
Så nu är en Multimax beställd.
Ville bara posta det, ifall någon skulle undra över samma sak någon gång senare.

Mvh
Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.