Annons

Pocketwizard - funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Bumpar den här tråden lite.

Jag har 3 st Flex TT5 och 1 st MiniTT1, fotar med Cnon 1Ds mk III. Jag vill kunna utlösa min kamera och mina blixtar trådlöst. Enligt vad jag har kommit fram till så kan jag då sätta en TT5 i kameran blixtsko och varsin TT5 på två blixtar. Vill jag använda en tredje blixt så hoppas jag på att den slavar på de två som utlöses mha TT5:eek:rna.

Jag kan ju utlösa kameran och blixtarna med MiniTT1:an i handen om jag har förstått det rätt.

Det jag behöver införskaffa är en kabel mellan kameran och TT5:an i blixtskon, right? Jag hittade denna, som jag tror är rätt: http://i.ebayimg.com/t/1m-Sync-Lead-Canon-N3-to-Miniphone-For-Pocket-Wizard-Pocketwizard-CM-N3-/00/s/MzkwWDYwMA==/$T2eC16NHJIQE9qUHsEwFBQUbJh6f-w~~60_12.JPG

114 kr inkl frakt, det är väl rätt bra pris tror jag?

Vill bara kolla om nån annan har erfarenhet av att utlösa trådlöst med Flexx TT5 och MiniTT1 så som jag beskrivit.

/Markus

Kör Nikon så om du hittat exakt rätt kabel låter jag någon Canonist besvara.

När det gäller att använda MiniTT1 som fjärrkontroll så funkar det precis så som du beskrivit. En aspekt att tänka på är att om du kör med ControlTL kanaler för att använda blixtstyrning med TTL så kan man bara ta en bild i taget. Sedan behöver kameran gå ner i typ standby innan du kan ta nästa bild.

Använder du istället de gamla Standard kanalerna så funkar samma uppställning med högre framrate, men då måste du sätta alla blixtarna i manuelläge.

Kör Nikon så om du hittat exakt rätt kabel låter jag någon Canonist besvara.

När det gäller att använda MiniTT1 som fjärrkontroll så funkar det precis så som du beskrivit. En aspekt att tänka på är att om du kör med ControlTL kanaler för att använda blixtstyrning med TTL så kan man bara ta en bild i taget. Sedan behöver kameran gå ner i typ standby innan du kan ta nästa bild.

Använder du istället de gamla Standard kanalerna så funkar samma uppställning med högre framrate, men då måste du sätta alla blixtarna i manuelläge.

Okejs, jo men det borde funka utifrån filmer på Pocketwizards hemsida och med tanke på hur uttaget på min kamera ser ut.

För mig är det nog egentligen lite overkill att köra PocketWizard, för det finns så sjuuukt mycket funktioner i dom där. Jag fotar alltid 100% manuellt både på kamera och blixtar och mäter in ljuset med ljusmätare.

Det exakta användningsområdet jag tänker ha detta med trådlös utlösning till är när jag fotar bilar. Vi kunna förflytta blixten/blixtarna mellan exponeringarna, kameran på stativ och ta olika exponeringar med olika ljussättningar för att sedan lägga ihop dem i PS efteråt. Har testat samma grej men att gå och utlösa kameran med avtryckaren och det händer att kameran rör sig ytterst, ytterst lite mellan exponeringarna då. Med trådlös utlösning borde jag komma runt det problemet.

Är det inte vettigare att köpa en separat fjärrutlösare och använda PW bara för blixtstyrning med full funktionalitet?

Är det inte vettigare att köpa en separat fjärrutlösare och använda PW bara för blixtstyrning med full funktionalitet?

Du menar att köpa nån billig variant av fjärrutlösare med sändare+mottagare, ha min MiniTT1 i kamerans blixtsko, en mottagare i MiniTT1:ans blixtsko och sen utlösa kameran+blixtar. Eller?

Vad exakt för funktionalitet menar du?

Du menar att köpa nån billig variant av fjärrutlösare med sändare+mottagare, ha min MiniTT1 i kamerans blixtsko, en mottagare i MiniTT1:ans blixtsko och sen utlösa kameran+blixtar. Eller?

Vad exakt för funktionalitet menar du?

Jag menade egentligen inget specifikt utan syftade på det som andra skrivit högre upp i tråden gällande bildhastighet och TTL. Då tycker jag det verkade bättre att ha en separat grej för fjärutlösning av kameran och sen sköter blixten och kameran sig som vanligt via pocketwizards.Dessutom förlorar du väl en mottagare när du använder PW för att utlösa hela paketet?

Jag köpte en JYC wireless transmitter för cirkus 150 spänn och den fungerar kanon med en räckvidd över de utlovade 100 metrarna.

Jag menade egentligen inget specifikt utan syftade på det som andra skrivit högre upp i tråden gällande bildhastighet och TTL. Då tycker jag det verkade bättre att ha en separat grej för fjärutlösning av kameran och sen sköter blixten och kameran sig som vanligt via pocketwizards.Dessutom förlorar du väl en mottagare när du använder PW för att utlösa hela paketet?

Jag köpte en JYC wireless transmitter för cirkus 150 spänn och den fungerar kanon med en räckvidd över de utlovade 100 metrarna.

Ja det var min tanke också, att jag förlorar en mottagare. Märker jag att jag behöver den så är ju din lösning klart ett alternativt. Tack för tipset!

Då kanske du ska titta på de nya billigare PocketWizard PlusX, som saknar TTL men är betydligt billigare (ca 869 kr).

Men nu har jag ju redan 3 st Flex TT5 och en MiniTT1 så det vore ju dumt att köpa nya bara för att :)

Min avsikt är att komma undan så billigt som möjligt också, så om det räcker med kabeln jag beställde för 112 spänn och jag klarar mig med två mottagare till blixtarna så blir det alldeles utmärkt!

Bumpar den här tråden lite.

Jag har 3 st Flex TT5 och 1 st MiniTT1, fotar med Cnon 1Ds mk III. Jag vill kunna utlösa min kamera och mina blixtar trådlöst. Enligt vad jag har kommit fram till så kan jag då sätta en TT5 i kameran blixtsko och varsin TT5 på två blixtar. Vill jag använda en tredje blixt så hoppas jag på att den slavar på de två som utlöses mha TT5:eek:rna.

Jag kan ju utlösa kameran och blixtarna med MiniTT1:an i handen om jag har förstått det rätt.

Det jag behöver införskaffa är en kabel mellan kameran och TT5:an i blixtskon, right? Jag hittade denna, som jag tror är rätt: http://i.ebayimg.com/t/1m-Sync-Lead-Canon-N3-to-Miniphone-For-Pocket-Wizard-Pocketwizard-CM-N3-/00/s/MzkwWDYwMA==/$T2eC16NHJIQE9qUHsEwFBQUbJh6f-w~~60_12.JPG

114 kr inkl frakt, det är väl rätt bra pris tror jag?

Vill bara kolla om nån annan har erfarenhet av att utlösa trådlöst med Flexx TT5 och MiniTT1 så som jag beskrivit.

/Markus

Eller så köper du en billig trådlös utlösare till kameran på ebay (för några hundralappar).
Sen placerar du TT1 på kameran och en TT5 på var och en av de tre blixtar som du vill använda.
Det fungerar utmärkt och du slipper eventuella kablar och placeringen av blixtar blir mer flexibelt

Eller så köper du en billig trådlös utlösare till kameran på ebay (för några hundralappar).
Sen placerar du TT1 på kameran och en TT5 på var och en av de tre blixtar som du vill använda.
Det fungerar utmärkt och du slipper eventuella kablar och placeringen av blixtar blir mer flexibelt

Jag kör med utrustning som beskrivs ovan, Canon 5D mkII, PW mini tt1, några PW tt5 och en billig Phottix trådlös utlösare.
Tyvärr funkar det inge vidare - blixttriggningen bommar ca varannan exponering. Om jag trycker av på kamerans avtryckare triggar det varje gång, och så byter jag till trådlösa så är jag tillbaka på varannan gång.
Har inte testat om det funkar bättre med andra trådlösa utlösare, utan jag kan bara konstatera att det är ett ologiskt problem i mitt fall som är ruskigt störande.

Jag kör med utrustning som beskrivs ovan, Canon 5D mkII, PW mini tt1, några PW tt5 och en billig Phottix trådlös utlösare.
Tyvärr funkar det inge vidare - blixttriggningen bommar ca varannan exponering. Om jag trycker av på kamerans avtryckare triggar det varje gång, och så byter jag till trådlösa så är jag tillbaka på varannan gång.
Har inte testat om det funkar bättre med andra trådlösa utlösare, utan jag kan bara konstatera att det är ett ologiskt problem i mitt fall som är ruskigt störande.

I Relay mode, dvs när du fjärrstyr kameran som sedan skall styra blixtarna så finns det just denna begränsning.

"With the default settings, a remote camera can be triggered in single shot mode and there will be a delay between subsequent triggers until the camera's viewfinder LCD deactivates."

Du behöver alltså vänta tills kameran släcker sin lilla LCD skärm innan du kan trycka av igen :(

En alternativ lösning är att sätta blixtstyrkan manuellt på blixtarna och bara trigga med Standardkanaler, då går det t.o.m. att plåta i continuous mode.

"Continuous triggering for motor drive bursts is possible if the FlexTT5 attached to the camera has either Disable Shoe Communications or Basic Trigger Mode set via the PocketWizard Utility. It is not possible to combine continuous remote camera triggering with advanced features like TTL and FP/High Speed Sync. Relay Mode with TTL is only available in single shot mode."

Det var lite det där jag menade med att PW har så mycket funktioner. För min del så är det overkill, även fast jag har dem. PW är ju verkligen till för de som utnyttjar alla dessa funktioner. Har t o m varit i situationer där det varit till nackdel att ha PW. Min praktikant/assistent som varit med vid några fotograferingar ville ju fota med sina grejer, som är Nikon. Tog ett tag innan jag kom på att min PW-grejer är specifika för Canon. Det blev att byta till mina gamla Cactus-radiosändare när hon skulle plåta, då funkade det kalas! :)

Funktionaliteten jag vill åt nu som jag beskrivt är att bara ha en grej i handen så jag kan utlösa blixtarna och kameran från håll. Utöver kabeln till PW för 112 kr så beställde jag även en JYC wireless trigger för 108 kr. Tanken är att testa om jag kan ha FlexTT5 på upp till 3 blixtar och MiniTT1 i kamerans blixtsko, och ovanpå MiniTT1 sätta JIC-mottagaren. Borde väl funka?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar