Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pocketwizard FlexTT5 / MiniTT1 från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Jag åker till USA över påsk och tänkte stocka upp på lite kameragrejjor inför årets bröllopssäsong.

Hur är det med Pocketwizards (Flex TT5 och MiniTT1) köpta i USA vs EU/Svenska frekvenslagar etc. Funkar det, är det lagligt och GÅR det att göra öht?

Någon som vet vad man behöver tänka på?
 
Klart att det funkar. Olagligt, ja. Men vem skall hindra dig att använda dem i Sverige? Ingen.

Det enda som inte funkar är att blanda USA-köpta med Europa-köpta eftersom de just går på olika frekvenser.


Dock så har jag läst att de problem som finns med Canon 580 Ex och FlexTT5/MiniTT! bara finns på de modeller som är USA köpta. Kommer inte ihåg exakt var jag läste det, men det går kanske att hitta.
 
Klart att det funkar. Olagligt, ja. Men vem skall hindra dig att använda dem i Sverige? Ingen.

Det enda som inte funkar är att blanda USA-köpta med Europa-köpta eftersom de just går på olika frekvenser.


Dock så har jag läst att de problem som finns med Canon 580 Ex och FlexTT5/MiniTT! bara finns på de modeller som är USA köpta. Kommer inte ihåg exakt var jag läste det, men det går kanske att hitta.

Tack för svaret. Vet du varför det är olagligt? Finns det en risk att man faktiskt ställer till det för någon (larmfrekvens etc) eller är det bara en löjlig regel utan egentlig orsak?

Jag har en UK-köpt 5Dii, Sverigeköpt 430 EXII och isf USA-köpta PW:s. :)
 
Tack för svaret. Vet du varför det är olagligt? Finns det en risk att man faktiskt ställer till det för någon (larmfrekvens etc) eller är det bara en löjlig regel utan egentlig orsak?

Jag har en UK-köpt 5Dii, Sverigeköpt 430 EXII och isf USA-köpta PW:s. :)

Vet faktiskt inte varför frekvensen inte är tillåten, eller ens vilken frekvens de USA-köpta går på för den delen. Men det går säkert att ta reda på.

Sedan så kan det vara andra orsaker också som t.ex CE-märkning som gör att de inte får säljas här.
 
340-354 MHz ligger PW i Amerika på. http://www.pocketwizard.com/inspirations/technology/frequency/
Däromkring (dvs 338 resp 357 MHz) de frekvenserna har SR HF-länkar enligt den frekvenstabell för amatörradio jag har. Den listan är förvisso inte jättefärsk, så om någon har siffror från detta årtusende så får den mer än gärna fylla på.
http://e-tjanster.pts.se/Frq/Default.aspx visar än mindre detaljerad, men aktuell information.
Huruvida detta påverkar funktionen beror på en drös med olika faktorer.
Har du tillgång till en scanner, en för radio alltså, så kan du peta in frekvenserna och se om det finns något där?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.