Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pocket Wizard Plus II - Dålig räckvidd

Produkter
(logga in för att koppla)
om din blixt löser ut varannan gång hur kan du då veta att det inte är problem med hama adaptern? Eftersom jag gått från att använt hama adaptern och ej riktigt bra kablar till att nu använda sync uttag på nya blixtar samt riktiga kablar som har en passform så att dom verkligen sitter fast och har jag inga problem längre.

Om det skulle har med räckvidden att göra då skulle inte pocket wizard lösa ut varannnan gång. Räcker inte räckvidden till så löser den inte ut alls. Jag har haft exakt samma problem som monty och jag tror att problemet sitter i hama adaptern och i kablarna/kopplingen till dina blixtar ut pc uttag. Har du även en adapter till kablarna till blixtarna?

Dom kan absolut lösa ut var annan gång om dom används vid gränsen av sin räckvidd och/eller störs av något.

Det var precis så jag menade.

Som sagt, om jag står nära den andra PWn så är det aldrig några problem. Det är när jag kommer upp runt 10-15 meter de inte fungerar som de ska. Därför tror jag att min Hamaadapter fungerar som den ska, men det är möjligt att den kommer gå sönder den också som den gjorde för Thomas Lundman.

När vi nu är inne på dessa problem med glappande och störande blixtöverföringar, så kan jag även påpeka att PC-synckontakten inte är världens mest lyckade kontaktkonstruktion och att den kan driva den mest sansade människan till vansinne...
Innan jag köpte trådlöst körde jag med kabel från kamerans PC-syncuttag. Det var en prövning för nervsystemet. Glappade alltid och var helt opålitligt. Vet inte om det är Canon som har för stora hål, eller om kabelfabrikanten har för smala kontaktstift, men passade gjorde det inte.
Detta löste jag genom att böja hanstiftet på kabelkontakten en aning så att det spänner och garanterat trycker emot väggen i hålet på honkontakten. Inte världens bästa lösning, men bättrade på oddsen för en fungerande blixt en hel del.

mitt råd uteslut felkälla genom test

När vi nu är inne på dessa problem med glappande och störande blixtöverföringar, så kan jag även påpeka att PC-synckontakten inte är världens mest lyckade kontaktkonstruktion och att den kan driva den mest sansade människan till vansinne...
Innan jag köpte trådlöst körde jag med kabel från kamerans PC-syncuttag. Det var en prövning för nervsystemet. Glappade alltid och var helt opålitligt. Vet inte om det är Canon som har för stora hål, eller om kabelfabrikanten har för smala kontaktstift, men passade gjorde det inte.
Detta löste jag genom att böja hanstiftet på kabelkontakten en aning så att det spänner och garanterat trycker emot väggen i hålet på honkontakten. Inte världens bästa lösning, men bättrade på oddsen för en fungerande blixt en hel del.

Nu har vi ett gäng som har haft problem med hamas adapter + kablar som inte har rätt passform. Jag hade oxå stora problem så jag började leta felkällor. Det första jag trodde var fel på är skyporten och åkte till generalagenten och visade upp att den löser ut typ 3 på 10 gånger. Vi testar jag inser att kablarna/hamas adapter är det som skapar problemen så jag införskaffar blixtar med sync uttag på och nya kablar med bättre passform.
Nu fungerar det betydligt bättre.
Mitt råd är eftersom det är så många som påpekat att hamas adapter suger + kopplingar med kablar sällan fungerar.
Att du utesluter felkällan tag en blixt med pc uttag och låna riktiga kablar då kan du antingen utesluta hamas adapterkablar som felkälla eller ej.
Jag är helt övertygad om felet ligger till stor del på adaptern samt kablarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar