Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pocket Wizard Mini + Flex = TTL?

Produkter
(logga in för att koppla)
YFO har precis svarat:
"Hej Tony.

Vi har inte fått något exakt leveransbesked, men framåt hösten ska de komma.

Med vänliga hälsningar

Gustaf Andersson"

Jag har en tid kört med 2 x 580 EX II och Flex & Mini. Fungerar hur bra som helst. Nu har jag dock inga stora avstånd eftersom jag plåtar mest porträtt. Jag tror inte att jag har stått längre ifrån än 10 meter och då är det aldrig några problem. Eftersom jag kör (ibland) med 2 blixtar har jag plussat på med en AC3. Dvs en liten manick där jag kan styra effekten individuellt på varje blixt (+-3 steg). Några små tankar bara

- Jag har kompletterat med externa batteripack. Har uppladdningstider på ca max 1 sekund i normalfallet.
- En medlem här på FS använder lösningen men på betydligt längre avstånd. Han får en störning och testar just nu med förlängningskabel mellan blixten och Flex:en. Vet inte hur långt han har kommit i sina tester.
- Som vanligt kan ljusformare till blixten ställa till med problem såvida du inte har stabila stativ. Minsta lilla det blåser så får du tänka till. Kör väldigt ofta med vidvinkelskivan, bouncern eller små ljsuformare från Falcon Eyes.

PW + CLS samtidigt?

Undrar om jag skulle kunna sätta en SB-900 i blixtskon på FlexTT5 för att köra som master i ett CLS system SAMTIDIGT som jag med FlexTT5 styr andra blixtar via radio, allt som TTL.

Räckvidd FlexTT5?

Undrar om någon testat räckvidden utomhus, i solljus? Frågar då det på Scandinavian Photo anges 40 meter som räckvidd just i direkt solljus, men på PocketWizards hemsida anges bara räckvidden till 240 meter.

Vill gärna veta om räckvidden minskar drastiskt runt hörn också ;-)

Det verkar galet beskrivet.
TT5 använder sig av radiofrekvenser och inte IR - det har alltså ingen betydelse om det regnar eller är direkt solljus :)
Kan inte tänka mig att du skulle få problem "runt hörnet"

Nop, jag kan inte se att mina är vädertätade på något sätt.
Men det är bara att stoppa in dem i en påse om du planerar för regn ;-)

Jag har inte kört mina i regn men väl i starkt solljus. Som tidigare nämnts, kommunikationen sker via radio. Jag har aldrig haft några problem. Dock med ganska korta avstånd. Från manualen

Long distance performance from your PocketWizards depends on the orientation and position of the units.
Whenever possible, try to maintain a line of sight between the units and keep the antennas parallel.
While radio does not require line of sight, it does help dramatically. Make sure the units are not near any
large metal, concrete, or high water-content objects. People and trees are mostly water! Make sure they
are not blocked by these objects or by hills. Do not mount the units close to the ground – try to have
them several feet above the Earth or building floors whenever possible.
Maintain at least 36” (~ 1 meter) distance between antennas. Avoid direct antenna contact with anything metallic. “Dead spots” have a number of causes, but the solution is usually the same: move the unit a few inches or feet away from the problem area. SPECIAL NOTE: Some Canon flash models emit RF interference that can reduce the effective operating range of many radio slaves, including the FlexTT5. Those models include: 430EX, 580EX, 580EX II and others. For those model flashes, please consider the mounting suggestions in the pictures above to optimize range. If using Canon’s off shoe cord OC-E3, consider adding a ferrite clamp on the cable near the flash to further increase range.
The Canon 430EX II performs dramatically better in this regard. It does not require special mounting
consideration and yields greater range.

Maximum Range MiniTT1 triggering remote PocketWizards FlexTT5 triggering remote PocketWizards
on Standard channels: on Standard channels:
1200 feet (365 meters) 1200 feet (365 meters)
MiniTT1 triggering remote FlexTT5 FlexTT5 triggering remote FlexTT5
using ControlTL channels: using ControlTL channels:
800 feet (240 meters) 800 feet (240 meters)
See Long Range Performance and SPECIAL NOTE regarding interference from some flash models for more information.

Construction High impact plastic, captive battery door. Hot-shoe made of glass reinforced resin.

Det blev lite si så där med att klippa och klistra men det går säkert att läsa.

Blixten som master?

Undrar om jag skulle kunna sätta en SB-900 i blixtskon på FlexTT5 för att köra som master i ett CLS system SAMTIDIGT som jag med FlexTT5 styr andra blixtar via radio, allt som TTL.

Som jag tolkar den info som jag hittar så kan jag montera en SB900 på FlexTT5 och låta den agera master, dvs ändra gruppernas kompensation mha av blixtens meny istället för AC3 zone controllern. Har jag förstått detta rätt eller måste man ha en AC3?

Kan jag isf, ha grupp 1 som radiogrupp och låta grupp 2 o 3 vara IR styrda blixtgrupper?

Fungerar det att ha en förlängningssladd från kamerans hot-shoe till ett stativ där både FlexTT5 och blixten sitter som master?

Som jag tolkar den info som jag hittar så kan jag montera en SB900 på FlexTT5 och låta den agera master, dvs ändra gruppernas kompensation mha av blixtens meny istället för AC3 zone controllern. Har jag förstått detta rätt eller måste man ha en AC3?

Kan jag isf, ha grupp 1 som radiogrupp och låta grupp 2 o 3 vara IR styrda blixtgrupper?

Fungerar det att ha en förlängningssladd från kamerans hot-shoe till ett stativ där både FlexTT5 och blixten sitter som master?

Ta med dina prylar till en välsorterad butik och testa.
Varför inte köra alla i cls och resten som optiska slavar.
Någon speciell omständighet som gör att du måste blanda ?

Någon speciell omständighet som gör att du måste blanda ?

Räckvidden med IR beror på omgivningen och vid starkt solljus så har jag svårt att nå 10 meter. Dessutom så skulle jag vilja ha friheten att kunna placera åtminstone en blixt dolt, t.ex. inuti/bakom något.

Sedan så behöver jag kanske inte ha alla blixtarna via radio då det oftast är en massa allmänljus med paraply mm som är närmare kameran och då funkar ju IR ;-)

Räckvidden med IR beror på omgivningen och vid starkt solljus så har jag svårt att nå 10 meter. Dessutom så skulle jag vilja ha friheten att kunna placera åtminstone en blixt dolt, t.ex. inuti/bakom något.

Inga problem att sätta en blixt inne i en softbox med Flex & Mini lösningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar