Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pocket Wizard Mini + Flex = TTL?

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Äntligen ser det ut att hända något som underlättar plåtande med trådlösa blixtar avsevärt. Pocket Wizard släpper en sändare och mottagare som klarar TTL (t o m ETTL på Canon). Fint, men var köper jag sådana? Finns de att få tag på i Sverige? Pribild?

Enligt pressreleasen från PocketWizard själva så skulle Canon modellen skeppas worldwide från 1 April. Dock så verkar ju efterfrågan ha vart enorm så jag skulle gissa att det datumet flyttas framåt. Pris gissar jag kommer hamna någonstans mellan den vanliga PW och Multimaxen altså någonstans runt 2500-3000:-/st. Ring Yfo och kolla om dom vet mer.

/m

Aifo har tydligen slutat att ta in PWs pga leveransproblem. Nån som vet läget med YFO? eller någon annan?

Pratade med YFO i måndags och de räknar med att PW Flex TTL kommer finna i Sverige i slutet på Juni. Kanske mer realistiskt efter sommaren, men de kommer helt säkert.

flex tt5

Beställde mina flex tt5 från BH photo i New York.
Dom skickade grejorna måndag och jag hade dom torsdag. Pris inkl frakt, tull och moms ca 5000kr för två stycken då. Gå ihop och beställ med någon så blir det billigare frakt, den kostar ca 50 dollar.
Otroligt nöjd med mina pw´s hitills måste jag säga. Kan bara rekommendera BH med, otroligt snabb på leverera.

Kanske bara ett problem med att ta in dom direkt från USA:
De använder andra frekvensband än vi i Europa så det är bäst att se till att man får dom anpassade för europa. Annars får dom inte användas här.

Å, andra sidan så väl risken för upptäckt väldigt liten.

Hur fungerar TTL'en om man har t.ex. en blixt utan stöd för TTL (ex.vis 540EZ)? Antagligen inte alls?

Rätt, PW har gjort det möjligt att överföra E-TTL information via radio-länken. De har inte gjort det möjligt att få E-TTL med andra blixtar som saknar stöd för det. Viket iofs nog i det närmaste är omöjligt eftersom det är blixten som saknar möjligheten att låta någon utomstående att ställa in och stänga av den. Så kan du inte få funktionen genom att sätta den i blixtskon på kameran så får du leva utan funktionen med PW oxå.

pocketwizards support svarade så här för en vecka sen:

CE compliant models (legal for use in your country) of our Canon radios are due out sometime in the next few months (by the end of July, hopefully). USA Nikon models are due out in the Fall. CE Nikon models will be several weeks after US Nikon models are released. We sell our PocketWizard radios via distributors internationally. Our distributor in Sweden is:
www.profoto.se

Hmm.. Tror jag prövar med ett par Cactus V4 för några hundra kr i väntan på dessa.

Jag funderar på att beställa från USA, men jag blir inte riktigt klok på vilken version man skal ha. Någon som har koll?

Jag har tre 580EX2, så jag behöver ju fyra enheter, men räcker det med fyra MiniTT1 eller måste jag ha fyra FlexTT5? Eller skall jag ha en TT1 på kameran och tre TT5 för blixtarna?

Någon?

Jag funderar på att beställa från USA, men jag blir inte riktigt klok på vilken version man skal ha. Någon som har koll?

Jag har tre 580EX2, så jag behöver ju fyra enheter, men räcker det med fyra MiniTT1 eller måste jag ha fyra FlexTT5? Eller skall jag ha en TT1 på kameran och tre TT5 för blixtarna?

Någon?

Min gissning är att du minst behöver 3 st Flex och 1 st mini, men kostnadsskillnanden mellan flex och mini är så liten att kanske lika bra att ta 4 st flex. En annan skillnad är att minin är mindre än flex.

Tjenare
Jag har en miniTT1 och en FlexTT5. Grymt bra grejjer =)
Du bör köra en miniTT1 på kameran och FlexTT5 på blixtrarna. Men du kan också köra TT5 på kameran men då den är ganska stor känns inte det något vidare.

Jag har kört kanske en 500 bilder med dessa och 100% har varit TTL via radio och fått 100% perfekta exponeringar =) Inte kört på stora avstånd dock max runt 8-10 meter.

Min gissning är att du minst behöver 3 st Flex och 1 st mini, men kostnadsskillnanden mellan flex och mini är så liten att kanske lika bra att ta 4 st flex. En annan skillnad är att minin är mindre än flex.

Jo det kanske är bättre att satsa på fyra Flex. Om man tar fyra st och lägger på frakt, tull och moms så blir det ca 2350:-/st. Det känns billigt.

Undrar vad de kommer kosta när de kommer hit lagligt...

Tjenare
Jag har en miniTT1 och en FlexTT5. Grymt bra grejjer =)
Du bör köra en miniTT1 på kameran och FlexTT5 på blixtrarna. Men du kan också köra TT5 på kameran men då den är ganska stor känns inte det något vidare.

Jag har kört kanske en 500 bilder med dessa och 100% har varit TTL via radio och fått 100% perfekta exponeringar =) Inte kört på stora avstånd dock max runt 8-10 meter.

Låter grymt. 100% kan jag ju tyvärr inte säga att jag får ut i dagsläget med mina Skyports... (Altså 100% pålitliga att få blixtarna att lösa ut...)

pws

Har dock hört att en del har problem med Canons blixtar på större avstånd. Tydligen blixten som stör sändningen, inget jag upplevt dock. Ska inte vara problem om man kör med studioblixtar...
För övrigt köpte jag två flex tt5, lite större på kameran men inget som stör mig =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar