Annons

Pocket Wizard eller Bowens Pulsar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Katona

Aktiv medlem
Funderar på att köpa någon av dessa.

Är det någon som har erfarenhet av båda?

Vet att Pocket Wizard har ett samarbete med Profoto på vissa av deras modeller,

Kan en Bowens styra en profoto med inbyggd Pocket W.? Eller har de olika frekvenser?

Pocket Wizard verkar vara en produkt som man ser oftare hos fotografer, men jag måste säga att Bowens Pulsar verkar ha ett konkurrenskraftigt pris och bra funktioner.
Vet att Pocket Wizard kommit med en ny version som kan vara både en sändare och mottagare precis som Bowens, men den kostar en del.

nja

Jag har använt båda och jag kan säga att PW är den som du skall ha....visst den har ju mindre antal kanaler o så men i detta fall får kvaliteten avgöra. Bowens har haft vissa problem med sina sändare och många tycker att de inte är säkra.
En blixt ska fyras av i exakt rätt ögonblick annars e det liksom inte lönt...de får aldrig klicka. Bowens e ju billigare men du får en dålig konstruktion där man ser vissa delar av kretskort och sånt. Inget jag skulle våga använda utomhus.....inte kan bowens styra nåt med där pw är inblandat...det skall ju vara unika kanaler på pw. Just för att detta inte skall hända...
/ Pelle

Har just beställt en Sekonic L-358 ljusmätare med inbyggd sändare kompatibel med Pocket Wizard, kanske ett annat argument att välja PP. Praktiskt utan kablar på golvet och att slippa koppla om från kamera till ljusmätare för varje mätning. Vet inte om motsvarigheten finns för Bowens.

PP funkar ju också för att fjärrstyra kameror, vet återigen inte om Bowens kan det, har bara erfarenhet av PP.

Jag kör PW och sändaren i L-358 och kan säga att det är det bästa köpet jag gjort i år. Sync-sladdar är ett minne blott och andra möjligheter till bildkomposition.

Kanske inte riktigt ett svar på din fråga...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar