Annons

PMA-spekulation

Produkter
(logga in för att koppla)

vitamin

Avslutat medlemskap
Nästa vecka börjar PMA-mässan i Las Vegas(?) och många kameratillverkare väntas lansera (eller har redan lanserat) ny modeller. Olympus har ju lanserat nya kompakter, men inget nytt har hörts på DSLR-fronten. Allmänt väntas väl att Zuiko 14-35/2 (som ju finns på Olympus "road map" för objektiv) skall släppas där och någonstans har jag hört ryktas om ett nätt litet normalobjektiv (f=25mm), men kan vi hoppas på något mer?
Med tanke på de nyliga prissänkningarna på e-410 och e-510 så funderar jag på om e-420 och e-520 är på gång. Kanske är de identiska med de nuvarande husen fast med sensorn från e-3 istället. Eller är prissänkningarna bara ett sätt att attrahera köpare när de andra tillverkarna lockar med nya "revolutionerande" kamerahus?

Vad tror ni?
 
Olympus kommer att släppa en kamera mellan e-3 & e-510, men jag kan tänka mig att det dröjer 6 månader till.
Panasonic/leica kommer att släppa en 45/2 macro, men det kanske dröjer lite till med. Panasonic kommer förresten att komma med en uppföjare till L1, förmodligen vädertätad, men det kanske blir nästa höst?
 
Leica på Panasonics hemsida

Snacka om att göra det besvärligt för sig med förklaring om brännvidd/bildvinkel kontra sensorstorlek

''Fast brännvidd 25 mm (50 mm motsv. 35 mm)''
 
Undrar bara,, tror ni att olympus någonsin kommer släppa ett tiltshift?(till den digitala delen dårå)
Men om inte, finns det något alternativ?
Tycker det är bökigt att köra fattigmanssättet o plocka bort objektivet o vinkla själv...
 
MichaelAlster skrev:
tror ni att olympus någonsin kommer släppa ett tiltshift?

Jag vet inte, men det känns lite som att "friluftsmänniskor" är Olympus främsta målgrupp nuförtiden. Även om perspektivkontroll kan användas i skog och mark också, så är väl den vanligaste användningen vid arkitekturfotografering.

/Arne
 
Nu vet jag inte allt om tiltshift men de har väl knappast AF så vad tappar man med en manuell glugg + adapter?
 
henq skrev:
vad tappar man med en manuell glugg + adapter?

Det viktigaste du tappar är bildyta. Du får helt enkelt ingen vidvinkel med de shift-objektiv som fanns till OM-systemet. Sedan rekomenderar Olympus att man bländar ner alla OM-objektiv ett eller ett par steg när man använder dem på 4/3"-kameror.

Jag är själv lite sugen på ett Zuiko Shift 24 mm F3.5, men då skulle jag nog använda den på något av mina OM-hus och digitalisera bilden i efterhand.

/Arne
 
vitamin skrev:
Jag vet inte, men det känns lite som att "friluftsmänniskor" är Olympus främsta målgrupp nuförtiden. Även om perspektivkontroll kan användas i skog och mark också, så är väl den vanligaste användningen vid arkitekturfotografering.

/Arne
Glöm inte "tilt"-delen. Det är "shift" som används för perspektivkontrollen, och jo, den är kanske inte jätteviktig för en naturfotograf (även om det underlättar panoramaskapande ganska rejält). Men tiltandet är ju den verkliga guldskålen för dem; att kunna få rejält skärpedjup utan att behöva blända ner förbi diffraktionsgränsen.
 
StefanN skrev:
Glöm inte "tilt"-delen. Det är "shift" som används för perspektivkontrollen, och jo, den är kanske inte jätteviktig för en naturfotograf (även om det underlättar panoramaskapande ganska rejält). Men tiltandet är ju den verkliga guldskålen för dem; att kunna få rejält skärpedjup utan att behöva blända ner förbi diffraktionsgränsen.

Är inte tiltandet lite överskattat för naturfoto?
Jag kan förstå om du vill fota handhållet vid svagt ljus, men då blir det inte så lätt med fokus (vid svagt ljus). Men med stativ? Fokusera inom halvmetern vid 7mm/f8 och du skarpt från 20cm till oändligt. Vem måste ha mer?
 
fiolmattias skrev:
Är inte tiltandet lite överskattat för naturfoto?
Jag kan förstå om du vill fota handhållet vid svagt ljus, men då blir det inte så lätt med fokus (vid svagt ljus). Men med stativ? Fokusera inom halvmetern vid 7mm/f8 och du skarpt från 20cm till oändligt. Vem måste ha mer?
Visst, med riktigt korta brännvidder är det inte lika viktigt, det har du helt rätt i. Men det beror ju på vilken bildvinkel man vill ha. Det är inte alltid man vill fota natur med motsvarande 14mm. Bara du går upp till 10mm med Olympus (mostv. 20mm) så behöver du blända ner till f14. Och för mostvarande 24mm så är vi nere på f27.

Vill man vara petig så har man ju dessutom bara perfekt skärpa i skärpeplanet och skärpedjupet är bara ett mått på acceptabel skärpa. Men det vill f*n till att vara petig då så jag tror jag bara nämner det :).

Men visst, nyttan är ju klart större vid produktfoto och macroarbete.
 
Michael Buch skrev:
Nogen som ved noget nyt fra PMA ?

Eventuelt flere optik med SWD ?????

Det enda som, såvitt jag vet, lanserades av Olympus på PMA var uppdateringar av kompaktmodellerna samt en ny kompaktkamera (en vattentät och stöttålig med brännvidd motsvarande 28-102mm).

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.