Annons

Plustek Optic Film 7300 Ojämn

Produkter
(logga in för att koppla)

Jörgen R

Medlem
Har köpt scannern för diascanning. Funkar för det mesta men helt slumpmässigt, så blir bilderna som bifogad. Överskärpt och bedrövlig i största allmänhet. Går ej att justera med Silverfast och medsänd bild är ett exempel.
Vad gör jag för fel? De flesta blir riktigt bra. Den är oglasad och originalbilden är ok.
 

Bilagor

  • Roslagen 4.jpg
    Roslagen 4.jpg
    19.6 KB · Visningar: 280
Det ser ut som om du försöker skanna ett Kodachrome-dia (eller motsvarande) med IR-dammborttagningen aktiverad, på grund av filmens speciella uppbyggnad fungerar inte detta. Stäng av IR-dammborttagningen och försök igen.
 
Det ser ut som om du försöker skanna ett Kodachrome-dia (eller motsvarande) med IR-dammborttagningen aktiverad, på grund av filmens speciella uppbyggnad fungerar inte detta. Stäng av IR-dammborttagningen och försök igen.

Det är Kodachrome, men 7300 har ingen IR-borttagning. Kom först på 7400. Till detta ska sägas att jag är ingen fena på engelska, men jag har klickat på olika options efter ditt förslag och testat utan framgång.

Tack för förslaget!
 
Jag hade en liknande scanner för länge sedan. Märkte då att den var känslig för olika filmer, mest just Kodachrome. Det fanns förinställningar för KR och resultatet blev då bättre än utan, men aldrig riktigt bra. Om jag minns rätt från den analoga tiden så var Kodachrome speciell i sin uppbyggnad, rent kemiskt, vilket styrks av det faktum att de hade en egen framkallningsmetod, medan de andra diarullarna hade sk E6-process för detta ändamål. Antagligen så hjälper denna info inte ett smack, utan jag fick bara lite nostalgia...
 
Har du kollat så att bilden är rättvänd? Är den felvänd, dvs emulsionen på fel sida kan det bli så där med min Minoltascanner.
 
Jag hade enstaka som jag genant nog som tonåring på 80-talet hade felvänt i monteringen. Tack!

Felet kvarstår dock för Kodachromebilderna även när de har vänds. Bifogar en bild till, som normalt är ljus med stenar vid Hoburgen, Denna bild är scannad utan glas rakt av utan några justeringar.
Blir bedrövlig. Mörk och överkonstrast. Någon analytiker som kan härleda?
 

Bilagor

  • test 2.jpg
    test 2.jpg
    9.8 KB · Visningar: 151
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.