Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plus-X borta i 120-formatet

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Kodak har visst slutat tillverka Plus-X i 120-formatet och i råfilmsrullar. 120-filmen verkar inte finnas att få tag på i Sverige längre (har kollat med Photax, Scandinavian, Cyberphoto och Schönherrs).

http://www.apug.org/forums/forum172/86730-plus-x-125-may-discontinued-some-formats-regions.html

i just got off the phone with kodak ..
the person ( who i have spoken with on many occasion )
put me on hold and asked someone in another department what was going on ..
plus x is not discontinued across the board ... 35mm 36exposure rolls are still available ..
but 120 and " the long roll " have now now been discontinued ..
so all is not lost.

Det är möjligt att 135-filmen bara finns kvar ett tag till, om Kodak valt att köra en sista större tillverkning precis som Agfa gjorde innan APX-filmerna försvann.

Vill man ha Plus-X i 120 så bör man kanske besöka tyska eBay och köpa det man kan, och sedan lagra i frysen.
 
Befarar att det här är en utveckling som kommer att fortsätta. Vad det nu än är för film man gillar, så ska man tydligen bygga upp ett lager och lägga i frysen. Jag gillar ju Neopan 400, för 135, men jag har för mig att den också är tagen ur produktion.
 
Befarar att det här är en utveckling som kommer att fortsätta. Vad det nu än är för film man gillar, så ska man tydligen bygga upp ett lager och lägga i frysen. Jag gillar ju Neopan 400, för 135, men jag har för mig att den också är tagen ur produktion.

Nej, det är den inte. neopan 1600 i 120 format är inte kvar, 135 finns kvar ännu. 400 finns helt normalt att få tag på.
 
Jag tror att Plus-X försäljning minskat eftersom den nya Tri-X faktiskt är lika finkornig. Plus-X har en väldigt gammal formula och redan på 1980-talet klagade man på filmens rekativa kornighet i jämförelse med andra filmer. Dock har den en lite annan tonseparation än Tri-X, och därför är det synd om filmen försvinner i 120-format. Men vad gäller kornigheten så går det lika bra med Tri-X.
 
Jag har 18 rullar Plus-X i 120 kvar, och det får räcka för min del.

Frågan är om det inte är bäst att man börjar lära sig Ilford FP4 och Fomapan 100, som också är filmer med klassisk kornteknologi? Även om man gillar Plus-X så är det nog bra om man stöder de tillverkare som fortfarande finns kvar.

Tri-X sägs fortfarande vara Kodaks mest sålda film, så den är nog inte i fara än på ett tag. Men det är ändå tråkigt. Tri-X och Plus-X är ju klassiska kompanjoner för många. Plus-X har funnits sedan 30-talet, precis som Kodachrome som nu också är borta.

Tmax, Delta och Acros finns i alla fall kvar för de som föredrar modernt korn.
 
Jag tror att Plus-X försäljning minskat eftersom den nya Tri-X faktiskt är lika finkornig.

Det är intressant. Jag har inte testat nya Tri-X eftersom jag har kvar av den gamla i frysen, och mest använder lågkänslig film. Skall nog köpa ett fempack när jag samtidigt köper testrullar av FP4 och Fomapan 100.

Jag brukar exponera Tri-X efter 200 ASA och framkallare kortare tid, så då lär nog kornet bli ännu lite mindre.
 
Det är intressant. Jag har inte testat nya Tri-X eftersom jag har kvar av den gamla i frysen, och mest använder lågkänslig film. Skall nog köpa ett fempack när jag samtidigt köper testrullar av FP4 och Fomapan 100.

Jag brukar exponera Tri-X efter 200 ASA och framkallare kortare tid, så då lär nog kornet bli ännu lite mindre.

Nya Tri-X vinner på att exponeras efter 200-320 ISO, jag upplever att den har ngt lite lägre känslighet än den gamla. Och eftersom Plus-X vinner på att exponeras 1/3 steg högre än 125 (ca 160 ISO) så blir det rätt onödigt att ha båda dessa filmer. Men som sagt, det är synd att den försvinner då separationen är annorlunda och ger bra stuns i mellan-högdagrar (där Tri-X plattar till det). Å andra sidan kan man framkalla Tri-X i Rodinal och får då en kurva mera lik Plus-X framkallad i D76 (samt högre känslighet).
 
Det verkar som ryktet talar sanning. Plus-X i 120-format ser ut att vara ute ur produktion hos Kodak. Undrar bara varför inget meddelande lagts ut? Den bästa Plus-X-filmen har dock slutat tillverkas för länge sedan, den med klar acetatbas utan den grå färgen som finns inbakad i filmbasen på den nuvarande Plus-X. Jag upplevde den som betydligt bättre på att återge högdagertoners fina nyanser. Plus-X fanns också i en annan vaiant, som inte heller den tillverkas längre. Den hade "lång tå" och ingen "skuldra", till skillnad från den vanliga Plus-X som har kort tå och antydning till skuldra.
 
Senast ändrad:
Det är faktiskt inget problem, det finns inte anledning för Kodak att tillverka två lika bra film under olika namn.
Tmax är en perfekt film. Jag tycker att det behövs bara två bra filmer en låg ISO och ett hög ISO film och Kodak ha det. Dom heter Tmax och Tri-x.
Dagens högteknologiska emulsion är så bra att med den rätta framkallningen jag kan knappt se skillnad mellan de två ovannämnda filmer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.