Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plus och minus...

Produkter
(logga in för att koppla)
...med:

1. Canon EOS550D + 18-135is

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6821724

2. Canon EOS550D + 18-55is + tillbehörspaket

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7195250

Har beslutsångest utan dess like. Är nybliven hobbyfotograf som nu ska köpa sin första systemkamera. Kommer fotografera familj, vänner och lite annat smått och gott.

Tacksam för kommentarer och åsikter kring mitt val av Canon EOS 550D!

Ingen Canon människa men 18-55 verkar vara det bättre objektivet enligt :
http://www.photozone.de/canon-eos/404-canon_1855_3556is_50d?start=1
 
Bara plus! =) http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=niD51001855
bättre på allt! Hoppas jag inte får nån canonkiller efter mig nu, är bara ärlig.

Nikon D5100 är en mycket bra kamera, otroligt bra sensor och en bra kompromiss mellan nybörjarkamera och en som räcker en liten bit till om man vill utvecklas som fotograf.

Förmodligen tekniskt överlägsen 550D, men inte helt säkert 600D.

Dessa kameror funkar alla tre ypperligt till en nybörjare och de kan att ge många år av fotograferande.

TS behöver bara bestämma sig för vilken :)

I vanlig ordning så behöver man hålla i kameran och testa lite. Så man behöver gå till en butik som har de modeller man är intresserad av.
 
Nikon D5100 är en mycket bra kamera, otroligt bra sensor och en bra kompromiss mellan nybörjarkamera och en som räcker en liten bit till om man vill utvecklas som fotograf.

Förmodligen tekniskt överlägsen 550D, men inte helt säkert 600D.

Dessa kameror funkar alla tre ypperligt till en nybörjare och de kan att ge många år av fotograferande.

TS behöver bara bestämma sig för vilken :)

I vanlig ordning så behöver man hålla i kameran och testa lite. Så man behöver gå till en butik som har de modeller man är intresserad av.

Väldigt lite är nytt eller förbättrad på 600d jämnfört mot 550d, speciellt bildkvalitén, den ska vara precis densamma enligt mätningar och tester på bland annat dxomark, så d5100 har övertaget mot 600d också =)
 
Hade uppskattat en motivering. =) Då jag är helt ny på detta och inte förstår mycket av källan...

Tittade bara på de värden som objektiven hade och då såg 18-55 bättre ut.
Egentligen är nog skillnaden liten, det som märks mest i praktiken är nog skillnaden i zoom-omfång. Då är ju 18-135 bättre :)

Tveksamt om jag skulle lägga extra pengar på ett objektiv som ger sämre resultat. Bättre att köpa till ett telezoom om man märker att man behöver det.
 
Senast ändrad:
Jag har kört, och kör ibland fortfarande 18-135an på min 550D, efter kalibrering presterar den långt över mina förväntningar jag hade när jag köpte den med kameran (då mest pga ett bra paketpris).. En trevlig allroundzoom helt enkelt.
 
Väldigt lite är nytt eller förbättrad på 600d jämnfört mot 550d, speciellt bildkvalitén, den ska vara precis densamma enligt mätningar och tester på bland annat dxomark...
Du har helt rätt. Det finns ingen teknisk skillnad mellan 550D och 600D när det gäller de delar som producerar bilden. Den nyare kameran har fått en del ny mjukvara, en skärm som kan vinklas och trådlös blixtstyrning. Allt annat är identiskt.

När det gäller trådstartarens fråga om objektiven vågar jag inte uttala mig om vilket av de två som har bäst bildkvalité, 18-55 eller 18-135. Men jag är ganska säker på att skillnaden är försumbar. Det finns inte heller andra avgörande tekniska skillnader, typ snabbare fokusmotor eller bättre IS eller liknande.

Istället handlar det nog bara om ifall man tycker att det större brännviddsomfånget är värt pengarna. Personligen skulle jag definitivt välja 18-135, om jag stod i den valsituationen.
 
Jag skulle välja 18-135 pga att man kan lättare känna vad man behöver för brännvidd när du sedan vill uppgradera objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.