Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PLS vs IPS

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Funderar på en ny skärm
Skall vara 27" med 2560x1440
Läste på någon sida i reklamen att PLS är bäst närdet gäller färg etc. Jag trodde det var IPS för så var det innan är PLS något "nytt" som är bättre?
Vad är bäst.
Tittar på dessa som är likvärdiga i pris och bland de billigaste

Philips 272P4QPJKEB med PLS tekik
och
Dell UltraSharp U2713HM
Någon som har jmfört?

Hej
Funderar på en ny skärm
Läste på någon sida i reklamen att PLS är bäst närdet gäller färg etc. Jag trodde det var IPS för så var det innan är PLS något "nytt" som är bättre?
Vad är bäst.

och
Dell UltraSharp U2713HM
Någon som har jmfört?

Satt och läste som hastigast vad som skiljer sig mellan PLS och IPS. PLS är en vidareutvecklad IPS-panal skapad av Samsung, dvs den har bättre färgåtervinning och kostar mindre att tillverka.

Tror att allt lutar mer åt Dell när det kommer till det grafiska. Har aldrig sett Philips bra på annat än TV, video och DVD/BD.

Satt och läste som hastigast vad som skiljer sig mellan PLS och IPS. PLS är en vidareutvecklad IPS-panal skapad av Samsung, dvs den har bättre färgåtervinning och kostar mindre att tillverka.

Tror att allt lutar mer åt Dell när det kommer till det grafiska. Har aldrig sett Philips bra på annat än TV, video och DVD/BD.

Det där ärdessvärre inte sant. PLS och IPS är väldigt likvärdiga (utom möjligen i TV-världen där Samsungs teknik av en del anses bättre). Ska du köpa en Dell är det U2413H du ska ha (utan "M"). Den går att hårdvarukalibrera och ger hyfsade färger. Vill du ha bättre är det Eizo eller NEC som gäller, men då kostar det mer.

Senast ändrad:
Dell har tyvärr extremt dålig kvalitetskontroll när det gäller skärmar, speciellt 2713HM verkar vara extremt hårt drabbad.

Ja, har man otur kan det vara så, men som fotograf vill man ha skärmen utan"M". Den är bättre.

Jag har tre U2410 som fungerar klockrent (och två av dem går att hårdvarukalibrerar fast det inte borde gå). Det finns mycket bättre skärmar än Dells, men få som ligger i närheten i pris.

Hej
Funderar på en ny skärm
Vad är bäst.

och
Dell UltraSharp U2713HM
Någon som har jmfört?

Man kan lite elakt men ganska sanningsenligt säga att PLS är ett sätt för Samsung att tillverka IPS-paneler utan att betala licenspengar till sin koreanska huvudkonkurent LG :)

LG har varit den av de stora tillverkarna som mest ihärdigt arbetat med och utvecklat IPS-tekniken. Men att göra som i stort sett alla andra i branschen och köpa paneler från dem vore nog otänkbart för Samsung. Sedan kan det nog vara så att PLS-tekniken är en smula effektivare (dvs billigare) rent tillverkningsmässigt.

Sett till bildkvalitet är PLS och IPS mycket lika, vilket inte är så konstigt efter som det är mycket likartade tekniker. Sedan kommer det antagligen att finnas bättre och sämre PLS-paneler på samma sätt som det finns bättre och sämre IPS-paneler.

Tack!
Känns som det är 2713H man vill ha men 6000 kr jmf med 4000 för Ph 272P4QPJKEB eller 3600 för Ph 272C4QPJKAB. Det är ju bara för "hobby" foto bruk?

Den sista kan jag dessutom köpa i Växjö :) vilket underlättar om man inte är nöjd....
Finns ju även Asus PB278Q som ska vara bra om man läser på nätet 4600 på MM

Läste på http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/philips-272p4qpjkeb-p15809/test.html#full-review
att färgerna ej var så exakta men detta borde väl försvinna vid kalibrering?

Hej
Var nere och spande in den billigare Philipsen och Asusen på MM. jag tyckte bilden helt oobjektivt var lite bättre på Philipsen.
De hade bara visnings exen hemma. Kunde beställa men det tog 1-2 veckor att få hem från lagret????
Kändes länge, ville ju köpa i affär. Känns som om jag väntar lite är ju inte bildredigera säsong än. Kanske sjunker U2413H till 4 kkr i höst?

Någon som har Philipsen?

Dell har ganska ofta kampanjer med 1000:- rabatt och så på skärmar, och ibland kan man hitta rabattkoder på nätet. Jag skulle definitivt välja Dell tack vare möjligheten till hårdvarukalibrering (och jag råkar ha just den kalibrator som passar till den skärmen):

Jag köpte en Samsung Syncmaster SA850 efter många om och men, forskande och långa timmar av att dragit mitt hår. Pls. Jag är mycket nöjd, vet dock inte om den säljs fortfarande. Den har en del blödning men ingen jag tänker på så till vida det inte är väldigt, väldigt mörka bilder.

Nej, väntar på att Apple släpper en uppdaterad Mac mini som skärmen ska paras ihop med. ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto