ANNONS
Annons

Plocka ut filmremsa ur kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Har ett litet problem: Testrullen jag gjorde i går sitter nu uppsnurrad på mottagarspolen i kameran - och jag vet inte riktigt hur jag ska få ut den. Jag hittar ingen ände på filmen som jag kan börja dra i. Funderar på att prova med filmutdragaren, men det kanske finns effektivare sätt?

Och en fråga till er som sitter hemma och rullar själva: Vilken tejp använder ni för att fästa filmen i kassetten? Frystejp verkar inte fungera..

Jag använder någon syrafast som jag köpte hos photax, men det är en standard scotch tejp. Den håller inte fast filmen något vidare den heller så man får vara försiktig när man drar fram de sista rutorna i filmen. Man kan iofs testa att tejpa från bägge hållen vilket gör det lite bättre. När det gäller att få ut en helt uppspolad film är det bara att gå in i ett helmörkt rum och strula lite, det är jobbigt men det går att både få ur den ur kameran och upp på spiralen (om du framkallar själv) annars är det nog värre. Lycka till :)
-affe

Kijana skrev:
Har ett litet problem: Testrullen jag gjorde i går sitter nu uppsnurrad på mottagarspolen i kameran - och jag vet inte riktigt hur jag ska få ut den. Jag hittar ingen ände på filmen som jag kan börja dra i. Funderar på att prova med filmutdragaren, men det kanske finns effektivare sätt?

Och en fråga till er som sitter hemma och rullar själva: Vilken tejp använder ni för att fästa filmen i kassetten? Frystejp verkar inte fungera..
Hej Kenneth!
Som svar på den andra frågan så finns det ett alternativ till filmutdrageran. Du använder en vanlig hederlig flasköppnare. I mörker givitvis så öppnar du den en sidan. Sedan är det bara att plocka ut spolen,och det andra kan du ju.
När jag någon gång har laddar film själv så har jag använt vanlig scotch tejp, så som Alf.För mig ha det inte varit något problem ännu. Jag kan hålla med om att bl.a Cannon EOS modeller tex har ett dj tryck i återspolningen. Och där kan jag förstå att problemet ligger.

Nja, det är inte där problemet ligger. Kameran har inte kunnat spola tillbaka filmen i kassetten eftersom filmen lossnat i bakkant och nu ligger helt uppdragen på den högra mottagande spolen i kamerans kammare.
För övrigt har jag en inställning i kameran som gör att den lämnar en flik utanför. Men det hjälper ju inte nu...

Kijana skrev:
Nja, det är inte där problemet ligger. Kameran har inte kunnat spola tillbaka filmen i kassetten eftersom filmen lossnat i bakkant och nu ligger helt uppdragen på den högra mottagande spolen i kamerans kammare.
För övrigt har jag en inställning i kameran som gör att den lämnar en flik utanför. Men det hjälper ju inte nu...
Kenneth,ja nu förstår jag dig.Jag läste nog dåligt så här i sommarvärmen(något skall man ju skylla på eller..) Nå, det har jag inte råkat ut för så jag är nog inte till någon hjälp i denna fråga.Ett antagande, du kanske måste sumpa filmen.

Om du hittar någon bra tejp så skriv gärna i min gästbok, det är något som jag också saknar. Jag har också råkat ut för detta några gånger och det är ju struligt på många sätt.

Om du har rullat själv antar jag att det är sv/v som du kanske skall framkalla själv? Då är det väl "bara" att ta med sig kamera i mörkrummet, dra loss filmen från spolen och köra in i spiralen?

Prova detta:

- Ta bort eventuell motor eller winder.
- Gå in i mörkrummet.
- Öppna kameran.
- Tryck in "återspolingsspärr" eller liknande så att du kan snurra "mottagningsspolen" baklänges.
- Håll en nagel mot filmen samtidigt som du snurrar spolen bakåt. Du borde då känna filmänden.

Ovanstående fick jag tillgripa någon enstaka gång på den analoga tiden och det funkade för mig.

Jag använde helt vanlig maskeringstape vilket funkade väldigt bra (och var billigt) utom någon enstaka gång då ovanstående fick tillgripas.

Lycka till!
---/Thomas

tormig skrev:
Om du har rullat själv antar jag att det är sv/v som du kanske skall framkalla själv? Då är det väl "bara" att ta med sig kamera i mörkrummet, dra loss filmen från spolen och köra in i spiralen?

Inte så "bara", alltså att få loss filmen från spolen. Filmen sitter, eller satt, nästan oåtkomlig under någon metallgrej. Jag tog bilderna med EOS1N-huset, och hur det ser ut och fungerar i detalj var inget jag hade lagt på minnet (och är inte direkt heller att rekommendera att tända lyset och börja titta på i det läget som var). 1N-husets spolar/kammare är heller inte lika utformat, förmodligen på grund av högre krav, på samma sätt som EOS 100-huset. Så att ha tillgång till den senare modellen hade jag ingen nytta av.

Jag har alltså lyckats greja fram filmänden och fått filmen i säkert förvar i en framkallningstank. Lyckades i går kväll med vad som var ett sista (?) försök, denna gång med filmutdragaren, att fippla fram filmänden. Gick varken med fingrar eller gaffel...

Måste väl försöka få tummen ur någon gång och fixa det manuella huset, då kan jag nog slippa sådant här trassel. Eller så blir det till att använda mig av bättre tejp i fortsättningen.

Tack alla för ert engagemang!

Hej Kijana!

Du har tagit några testbilder som nu sitter upprullade på mottagarspolen.Och dessa vill Du framkalla samtidigt som Du vill spara resten av filmen.

Gör då så här....

Veva fram ett par bilder och exponera i blindo.

Gå in i mörkrummet och släck ljuset.

Öppna kameran och klipp av filmen.

Dra ur den exponerade filmremsan uppåt, vinkelrätt mot kameran, eller tryck in återspolningsknappen.

Placera filmremsan i framkallningsdosan som Du kanske redan har försett med vätska.

Tänd ljuset och klipp filmen och återladda i kameran.

Just så har jag ofta gjort på den analoga tiden, många gånger med endast ett fåtal exponeringar.

per

tormig skrev:
Gaffel ... det låter hårt :)

Apropå tejp, det var evigheter sedan jag rullade själv, minns inte vad vi använde men kolla med t.ex. Photax vad de rekommenderar.
Jag använder den scotch tejp photax rekommenderar och säljer och den är inte bättre än vanlig tejp på att hålla fast filmen, däremot är den syrafri.

Vanligt "papperstejp"...

aka maskeringstejp... sådan man använder när man målar... använde alltid jag när jag rullade själv och råkade aldrig ut för att den släppte taget om filmen eller ställde till några andra bekymmer :-D

digitell skrev:
Hej Kijana!

Du har tagit några testbilder som nu sitter upprullade på mottagarspolen.Och dessa vill Du framkalla samtidigt som Du vill spara resten av filmen.

per

Nej... Det finns ingen rest av filmen, har exponerat hela remsan som ett test.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar