Annons

Plexiglas vid fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120613

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja få lite information med fördelarna att använda plexiglas när fotograferar helbilder samt produkter. Har läst runt lite och verkar som att lägga ett plexiglas på ex: fotobord med vitpapper eller på fondväggen (golvet) så sprider sig ljuset bättre efter som det hamnar under plexiglaset.

Någon med erfarenhet av det här som kan ge mig lite tips på vad man ska köpa och hur det ska användas?

Tack på förhand!

Lite svårt att förstå vad du menar. Varför lägga plexi på någonting? En anledning till att använda plexi är ju att du kan ljussätta igenom det.

Lite svårt att förstå vad du menar. Varför lägga plexi på någonting? En anledning till att använda plexi är ju att du kan ljussätta igenom det.

Okej kanske var lite otydlig. Men vad jag hört så är det väldigt effektivt att lägga plexi på golvet när du fotar på en rundfond för ljuset sprids under plexiskivan det vill säga under modellen så det blir helt vitt runt fötterna på modellen. Även ska det ge rätt skönt ljus upp mot benen på modellen. Bara vad jag hört aldrig testat, därför jag frågar här :)

Plexi används väl mest för att få snygga och naturliga reflektioner jämfört med tex... papper... och som en stabilare grund att stå på.

Man kan med fördel använda en skiva plast som böjer sig mjukt mellan "golv" och "vägg" vid produktfoto, antar man kan göra detsamma vid helbildsporträtt. Då slipper man ett hörn i bakgrunden som kan vara svårare att redigera bort.

Plexiglas är ett produktnamn för akrylplast och rent generellt är polykarbonat (PC eller polykarbonatplast) ett bättre val i många fall, den är mycket segare och splittras inte lika lätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar