Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

plattskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Är det lönt att köpa en platt skärm för ungefär 3000kr,har läst mycket om olika åsikter om det här med billigare bildskärmar och intrycket är att dom är helt värdelösa för bildbehandling.Hur ska man göra då om budgeten sträcker sig till just 3000kr,ska man köpa en crt skärm istället.Finns det verkligen ingen skärm i det här prisskiktet som är okey för bildbehandling och som man kan uppnå ett bra resultat med.Har tittat på en NEC multisync 70GX2,rubriceras visserligen som en spelskärm men med bra färger och skärpa.
http://pcworld.com/article/id,125145-page,1-c,monitors/article.html

Inser väl att man får vad man betalar för.Tycker att det är svårt att läsa diskussioner om folk som har betydligt dyrare skärmar och som ger ett utlåtande om billigare och sågar dom,det är väl som att be Michael Schumacher provköra min Peugeot 206 och be honom bedöma accellerationen

Jag vill inte köpa en plattskärm för sakens skull
utan jag vill ha en skärm som uppfyller mina krav och som sagt är det bättre att köpa en crt för runt 2000 kr och en skärmkalibrering för 1000kr så jag kommer upp i samma pengar (3000kr)

Tycker att det mesta med ny teknik att detannonseras hur bra det är osv.Men när det väl kommer till kritan så måste man upp i ett så högt prisskikt för att uppnå ett tillfredställande resultat
 
Först och främst måste du ta ställning till vad du vill få ut av akärmen och dina bilder.

Men jag vill påstå utan att vara proffs på något sätt att det finns skillnader mellan dyra och billiga skärmar, men frågan är hur stor den är?

jag har en platt skärm 19" som kostade mig runt 9000:- för snart 2 år sedan.. 24bitars färgdjup o allt möjligt... med den skärmen som referens och jag skulle köpa en ny skärm med budget på 3000:- och valet var en TFT eller CRT så skulle jag utan att tvekan köpa den bäsa 19" widescreen skärmen för dom pengarna! Det finns inget i universum som kan få mig att köpa en CRT skärm igen, absolut ignenting.

Jag vill påstå att en TFT skärm för 3000:- kanske inte är något underverk, kanske tom blir svåratt kalibrera, men fortfarande visar den färger och grönt blir knappast rött på en sådan skärm...

Men som ajg inledde det hela med... allt beror ju på vad du har för krav och budgeten var itne så stor...

Alternativt är ju att du skaffar en temporär skärm och sparar tills du kan köpa en TFT för 15.000 :-
 
Tack för svaret kalle ,det är bara det att man blir så frusterad av att allting ska vara så dyrt för att uppnå ett tillfredställande resultat.Tycker att 3000kr är en skaplig peng för en data skärm.Tycker det är skoj med foto ,men santidigt blir man ju mer eller mindre övertvingad till digitalfoto i takt med att film och dylikt försvinner.Och då tillkommer ju allt det här med val dator,skärm,kamera etc
 
Man måste ju lägga sig på en nivå human nivå.. har man pengar är det ju inga problem att köpa det bästa rakt av, men har man en bra kamera, och bra objektiv då är det ingen poäng tycker jag att köpa en överdimensionerad skäm, skillnad om man sitter med kamera för 70 000:- eller mer, objektiv för 15 000 st eller mer.. då är det ju surt att köpa en skärm för 1.500:-

Men som sagt, man får nog vara realistisk också...

jag tror du blir nöjd om du lägger 3000 på en skärm, men för guds skull, köp den bästa 19" widescreen skärmen du hittar... Widescreen kommer du älska om du sitter i Photoshop och fotograferar du i liggande format så kommer detta ge "enormt" stor bild på skärmen.

Så hittar du en widescreen 19" so mverkar bra men kostar 3.200:- var inte så snål så att du tar en annan bara för det...
 
Hej

Köpte för nån vecka sedan en Samsung Synkmaster 225bw, en 22" widescreen, kostade 4500:-, den finns i lite mindre storlek för ca 3700:-

en överraskar mig varje dag i skärpa och färger, går helt klart arbeta riktigt bra med i Photoshop.

Roine
 
Känner att jag befinner mig i precis samma situationer som Torbjörn. I dagsläget kör jag med en "äldre" (4-5 år gammal) 17" CRT-skärm från HP och har faktiskt aldrig varit besviken (skärmen är kalibrerad med Spyder2Express). Däremot upplever jag den som stor, ful och klumpig, speciellt nu när datorn är förpassad in i vardagsrummet. Frågan är bara om jag kommer att uppleva det som ett nerköp om jag införskaffar mig en platt skärm för runt 3000kr?

Skärmen på min bärbara (HP nx6125) är t.ex. inte alls något bra så vad jag är orolig för är att en platt skärm i 3000:- klassen ska vara lika dålig (framför allt är det väl betraktningsvinkeln jag är besviken på).

Jag har dessutom läst (här på FS) att man gärna ska undvika 19" eftersom de anses ha den sämsta upplösningen i relation till storleken. Satsa istället på 17" eller gå upp till 20". Jag har nämligen förstått det som om man får "mycket mer för pengarna" om man gör så.

//Andreas
 
Samsung Syncmaster 225BW verkar vara en trevlig skärm. 24bits färg bl.a. Vilka nackdelar har den?
 
Hej

har ju den, o det enda luriga hittentills var att jag fick köpa nytt grafikkort då 1680 x 1050 inte fanns på det inbyggda i datorn.

Gilalr fortfarande skärmen.

Roine
 
Är själv ute efter en bra skärm, viktigt är att den kan visa djup svärta och det är väl ett av de största problemen när man diskuterar platta paneler, men vad jag har hört så ska dell vara ganska bra som tillverkare, vilka är att rekomendera gällande skärmar rent generellt.

Har funderat på denna, Dell 2007WFP.

Vad tror ni om den?

http://www.prad.de/en/monitore/review-dell-2007wfp.html

Ursäkta att jag lånar tråden lite men känns dumt att starta en nästan identisk! :)
 
Dell är ett av de märkena jag undviker. Finns enorm varriation mellan deras skärmar.

Eizo, LaCie, Apple, Samsung och Sony brukar funka bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.