Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Platt skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror väl lite på hur "proffsig" du tänker vara ?

Generellt sätt stämmer det fortfarande att platta skärmar inte lämpar sig för "seriös" bildbehandling

Det har däremot börjat dyka upp platta skärmar som fungerar - men de ligger i ett annat prisläge....

Eizo skärm hos dustin

och då ska du helst köpa ett kalibreringsverktyg också.

En traditionell 19" skärm (crt) med Trinitron (eller Diamondtron) bildrör kanske är det bästa man kan få för bildbehandling för 5000:-

Vill du ändå ha en platt 17" skärm för ca 5000:- finns ju denna:

Samsung hos Inet

Men jag vet inte hur bra den är för bildbehandling....

Den där Eizon verkar mycket lovande..

Den relevanta följdfrågan är: hur snart finns den tekniken även i skärmar i mellanskiktet?

Jag har också problem. MÅSTE ha en större skärm, helst NU men det känns som det är gränsland i tiden mellan CRT och TFT, både pris och prestandamäsigt. Om bara något år är det nog mer klart vad man ska köpa. Har ingen större lust att lägga en massa tusingar på en monstruös gammal CRT-skärm nu när det redan finns ganska bra (men aningen för dåliga) TFT-skärmar till hyfsade priser. De bästa TFT-skärmarna är för dyra tycker jag. Kan lägga max 7-8Kkr på en större TFT men då vill jag att den är helt OK att använda i fotosammanhang.
Jag har för mig att Samsung är riktigt duktiga på att göra TFT-skärmar.

Jag har precis beställt en LG som enligt hyfsat säkra källor ska vara bäst med tanke på pris kontra prestanda.

Just nu prissänkt och utgående(?) på inwarehouse. 4700:- inkl. moms

LG Flatron L1710B heter den. 16ms responstid!

Eizo skärmen för 18.700:- är säkert bra att bildbehandla med, men vill man titta på rörliga bilder, filmer mm. så är den på tok för långsam. Den har en svarstid på 40 ms vilket betyder att man får grava eftersläpningar i bilden. Jag har hört att man måste gå under 25 ms pga av detta. De bästa ligger på runt 15 ms.

Johan Okker skrev:
OM jag inte är felunderrättad är det även LG som levererar skärmarna till Apples bredbildare..
En kompis var på nån mässa för ett par månader sedan, pratade med en snubbe från Apple.
-Vad är det som gör era skärmar dyrare än t.ex Sony, är de så mycket bättre?
-Jaaaäää...nä, egentligen inte...Vet inte varför de är dyrare.

Själv har jag kollat på Samsung 172T, verkar fin.

Sen är det så att det riktiga finliret i P-shop gör ju inte jag, utan tryckeriet.

Calle S skrev:
En kompis var på nån mässa/.../Apple.
-Vad är det som gör era skärmar dyrare än t.ex Sony, är de så mycket bättre?
-Jaaaäää...nä, egentligen inte...Vet inte varför de är dyrare.

Hahaha.. rätt person på rätt plats verkligen..

Men bilden och känslan i deras stora cinema-(eller vad den´nu nu heter)-display var grym.. det lilla jag tittade.

Johan Okker skrev:
Men bilden och känslan i deras stora cinema-(eller vad den´nu nu heter)-display var grym.. det lilla jag tittade.
Absolut. Kollade in dem ganska ordentligt då jag handlade för något halvår sedan. Problemet med såna extremskarpa skärmar uppstår väl när man ska visa bilden för någon annan? T e x på fotosidan eller så där bilderna ses från andra skärmar? Jag har tyvärr ingen sån men riktiga problem med att bilder på den jag har är mycket snyggare, skarpare och kontrastrikare på min skärm än på andras.

Jag ångrar djupt att jag sitter med skarp, kontrastrik flatskärm som skulle vara så bra, det är faktiskt inte ett dugg kul:(

lotelo skrev:
Absolut. Kollade in dem ganska ordentligt då jag handlade för något halvår sedan. Problemet med såna extremskarpa skärmar uppstår väl när man ska visa bilden för någon annan? T e x på fotosidan eller så där bilderna ses från andra skärmar? Jag har tyvärr ingen sån men riktiga problem med att bilder på den jag har är mycket snyggare, skarpare och kontrastrikare på min skärm än på andras.

Jag ångrar djupt att jag sitter med skarp, kontrastrik flatskärm som skulle vara så bra, det är faktiskt inte ett dugg kul:(

Usch! Det låter inte kul alls. Finns det inga inställningsmöjligheter på de där skärmarna alls?

Men detta är väl samtidigt ett problem som på sikt kommer att försvinna när kalibrerbarheten kommer även till platta skärmar som inte är Eizo eller kostar de tjugo? Inte för att detta hjälper dig i din nuvarande situation.
Försök sälja eller byta skärmen..

Hur ser det ut på papper då? Dina bilder alltså. Vad händer när du tar ut säg en 18x24 eller så via fotolabb. Får du ut något som ens tillnärmelsevis liknar det du ser på skärmen?

Nja, jag får alltid lägga på mer oskarp mask än vad jag tycker ser riktigt ut på skärmen. Lika ofta luras jag av att kontrasten inte alls är så bra som jag tyckt. Ibland ser jag damm och skit på andras bilder här som inte alla andra ser också, det är baksdan av att ha bra skärpa, kontrast. Fördelen är att det ser jäkla bra ut när jag visar andra på min skärm. Att sälja endast skärmen blir svårt då den sitter på en imac men jag ska komplettera med med nåt mer. Idag dubbelcheckar jag ibland på "barndatorn"som är riktigt usel åt andra hållet.

TFT

Bytte till platt skärm för någon månad sedan. Satt tidigare och jobbade med en CRT 19" proffsskärm. Köpte nu en Samsung Syncmaster 191, 19".....är mycket nöjd med skärmen, skarp, klar, märker inte att den "släpar efter" vid rörliga bilder. Dessutom är den 180 grader roterbar vilket gör det lätt att arbeta med stående pappersformat. Kan varmt rekommenderas...

Johan, hur är färgerna, och hur ändras ljuset om du flyttar huvudet? Ett stort problem med de flesta TFT jag sett... Kan man göra vettiga bildjusteringar i ex. Photoshop med en sådan skärm, eller blir färgerna helknas??

Ljuset, färgerna mm....

Kan väl börja med att säga att jag inte kört någon riktig kalibrering på skärmen mha colorvision spyder eller liknande än (colorvision finns nu även till TFT).
Utgick från den profil jag använde till min gamla skärm, justerade lite...och nu ser jag ingen skillnad mot tidigare.....så vad gäller färgerna är jag nöjd! För den finkänslige går det att göra många finjusteringar.
Vad gäller betraktningsvinkeln så är den ju som alla andra TFT lite begränsad, dock ej så jag störs av det. Ur ju större vinkel du tittar på skärmen desto ljusare och mindre kontrastrik blir den. Jag har dock ännu inte upplevt detta som ett problem...och kommer säkert inte att göra heller.
Hoppas att det var någorlunda svar på din fråga, annars är du välkommen att fråga mer.

/JP

Hallå Vad tror ni om en:
Samsung 959NF 19" Diamondtron

Crt skärm, kostar 2994:- på datorbutiken.com

Min budget stoppar någonstans i dem trakterna så..
kom gärna upp med alternativ om ni vet nått bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar