ANNONS
Annons

Platt skärm? min 19" och max 3500 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Davideng

Medlem
Som rubriken lyder. Vi ska köpa ny skärm men det är ju en djungel för mig som inte har hängt med alls i detta...

Mina krav:
Hyfsat snabb (lite spelande och filmtittande)
Hyfsad bildåtergivning, färger o.s.v..
max 3500 kr (vet att det sänker ribban en del)

Tjejens krav:
den ska se bra ut =)

Vad har ni för alternativ?
Själv har jag tittat lite på dessa:
http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/656419/details

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/614377/details
 
har läst alla trpdar tror jag. Jag skulle dock vela ha en rätt snabb skärm så att film/spel inte är några problem...
 
Davideng skrev:
har läst alla trpdar tror jag. Jag skulle dock vela ha en rätt snabb skärm så att film/spel inte är några problem...

Hej!

För film och spel för skoj skull så klarar du dig bra även med skärmar som har upp till 16 ms i svarstid. Dessutom har många av skärmarna som diskuterats i de övriga trådarna både bra färg och är ändå så snabba som 8 ms.

Strunta i skärmar med 2-5 ms svarstider, de har drastiskt mycket sämre färger och flytet i spel eller film blir bara marginellt bättre av att gå under 8 ms.

Kom ihåg att mätvärdet för svarstid bara berättar en del av historien, det man (oftast idag) mäter är ganska ideala övergångar mellan gråtoner, många andra färgomslag tar avsevärt längre tid även på en skärm specificerad till 2 eller 3 ms. Skillnaden mot en skärm med 8 ms är i praktiken mycket mindre än vad siffrorna antyder.

Skillnaden i färgvisning på en hårdtrimmad tn-panel med 6-bitars färg (2-5 ms) och en pva-panel med 8-bitars färg (8 ms) är däremot mycket stor.

Utvecklingen går dessutom framåt, Nec har ju till exempel släppt 20WGX2, en ips-skärm (mycket bra färger och justeringsmöjligheter) som med hjälp av overdrive-teknik har 6 ms svarstid. Ips-skärmar har ju annars oftast legat på 16 ms eller långsammare. Nu har den skärmen tyvärr blank yta och finns än så länge bara i storleken 20 tum med 1680x1050, men jag tror vi kommer att se fler skärmar av den typen framöver.
 
OK. Tror jag har bestämt mig för Viewsonic VX2025wm. känns som en bra komproiss... Eller?


Är färgerna mycket sämre på denna än till exempel hos Nec 20WGX2?
 
Davideng skrev:
OK. Tror jag har bestämt mig för Viewsonic VX2025wm. känns som en bra komproiss... Eller?


Är färgerna mycket sämre på denna än till exempel hos Nec 20WGX2?

Nejdå, snarare tvärtom faktiskt. Nec-skärmen har som standard lite väl varma färger (går i och för sig att justera), rött och gult blir lite överdrivet. Viewsonic VX2025wm är som standard lite mer återhållen, mer neutral.

Skillnaderna är som sagt inte större än att de kan justeras bort, men Viewsonic har lyckats bra med sin mva-panel. Sedan skadar det ju inte att den är rejält billigare :)
 
Tack Martin för all kunskap du har gett till mig och andra. Denna tråd är perfekt då även jag letar efter skärm. Genom de råd som jag har läst i tråden tittar jag på tre skärmar. Min skall användas främst till bildbehandling.

Martin jag är tacksam om du kan rangordna nedanstående skärmar och även tillföra något förslag.

VX2025wm- 4013 kr

Sony SDM-X95K-2995

LG 2010 - 5480

/Jan
 
jansta skrev:
VX2025wm- 4013 kr
Sony SDM-X95K-2995
LG 2010 - 5480
/Jan

Hej!

Det är väldigt svårt att göra en rangordning för en annan person utan att veta väldigt väl vad det är du är ute efter :)

Jag har kikat på Sony- och Viewsonic-skärmarna, men inte på just den modellen av LG-skärm (däremot en äldre version av den). Så jag kan inte säga så mycket om LG-skärmen mer än att försöka tolka dess specifikationer.

Men om vi tittar på vad som skiljer de här tre skärmarna så är det mest uppenbara storleken: Sony-skärmen är en 19-tummare med bildstorleken 1280x1024, Viewsonic-skärmen är en 20-tums bredbildsskärm med bildstorleken 1680x1050 och LG-skärmen är en 20-tummare med 4:3-format och bildstorleken 1600x1200.

Min egen personliga filosofi är ganska osofistikerad och enkel: Större är bättre. I alla fall så länge övriga faktorer är jämförbara och de tror jag nog att de är här.

Färgmässigt är nog inte skillnaderna så stora. LG-skärmen har en ips-panel där du inte får några förändringar av färger beroende på betraktningsvinkeln, de övriga två har va-paneler, bra sådana där du får en viss blekning av färgerna när du inte ser exakt rakt på skärmen, men i övrigt är färgerna bra.

Men överlag misstänker jag att du lite förenklat kan säga att de här tre skärmarna är i stort sett jämbördiga färgmässigt, men en liten sannolik fördel fö LG-skärmen. Samma med storleken, LG-skärmen har den största bilden, bredbild som hos Viewsonic är bra för bildredigering, men får du samma bildbredd och mer på höjden så har LG-skärmen åter en knapp fördel. Men i gengäld är den dyrast av de tre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.